Hlavní navigace

Začněte pracovat na získání fanoušků z Facebooku do vlastních rukou

30. 7. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa
Pokud máte stránku na Facebooku, je nejvyšší čas vzít věci do vlastních rukou. Facebook totiž stále více omezuje vaše možnosti.

Než dojde k nevyhnutelnému, tedy uzavření vaší stránky na Facebooku, je možná ještě čas z ní vytěžit maximum. Vzít věci do vlastních rukou a podniknout zásadní pokus o získání fanoušků z Facebooku do vlastní správy. Pokud se ptáte proč a o čem je vlastně řeč, je to poměrně jednoduché.

Před pár lety Facebook ukazoval vaše příspěvky ze stránky desítkám procent fanoušků. Neplatili jste nic, budovali okruh fanoušků a mohli s ním rozumně pracovat. Pak Facebook začal mít problém. Potřeboval nutně finance a samotná reklama nestačila, takže zavedl nenápadnou možnost připlatit si za to, že určitý příspěvek ukáže více lidem.

Ale zároveň s tím omezil, komu vlastně ukáže příspěvky stránek bez zaplacení. Nejprve zhruba na 15 až 19 procent z celkového počtu fanoušků. A v posledních měsících na to šlápl ještě výrazněji. Bez placení se dnes příspěvky firem ze stránek dostanou běžně k méně než deseti procentům fanoušků.

V praxi to znamená, že sice možná máte 2000 fanoušků, ale vaše příspěvky se ukazují stěží dvěma stovkám z nich. Pravda, sice to stále můžete ovlivnit manipulacemi Edge Ranku (zejména zveřejňováním nesmyslných fotografií a videí, která způsobí vysoké zapojení fanoušků), ale moc daleko se nedostanete. Jediné skutečně spolehlivě fungující řešení je: připlatit si za zobrazení.

Říkat tomu můžeme různě, ale já to vidím jako neetické chování Facebooku. Nejprve vynaložíte čas, prostředky i peníze na budování vaší stránky a získávání fanoušků. A potom musíte opět platit peníze za to, že je můžete oslovovat.

Řešení problému?

Pokud vznikající problém nějak chcete řešit, máte tři možnosti. První je samozřejmě pokračovat v placení. Bude založená na tom, že budete platit čím dál tím více, protože Facebook bude více a více omezovat viditelnost příspěvků.

Druhá znamená, že z Facebooku odejdete. Nebo alespoň přestanete platit, změníte charakter užívání své stránky i využití Facebooku. A necháte tomu volný průběh, protože Facebook požadující peníze za vaše vlastní fanoušky je pro vás nepřijatelná kombinace.

Třetí řešení byste měli udělat tak jako tak. Zejména pokud byste časem měli z Facebooku odejít. Věnujte finance na to, abyste vaše fanoušky opravdu proměnili ve vaše fanoušky. Získejte jejich kontaktní informace (e-mail), co nejrychleji z nich udělejte zákazníky, zejména takové,  kteří se budou opakovaně vrace. A co nejrychleji je naučte, že máte webové stránky, na kterých poskytujete odpovídající služby. Ať už jde o prodej nebo servis.

Proč byste to měli udělat? Protože už jste vynaložili prostředky na získání těchto fanoušků a bude levnější je proměnit v přímé zákazníky než začínat od nuly a hledat zákazníky nové.

Za úvahu stojí i změna sociální platformy. Twitter žádné placení nevyžaduje,  a nemá žádná omezení týkající se zobrazování tweetů. Může fungovat stejně dobře jako Facebook. Možná se vám více vyplatí něco zcela jiného – Tumblr? Pinterest? Instagram? Nebude nakonec nejlepší stará dobrá cesta pravidelné e-mailové rozesílky?

Začněte alespoň dobře počítat

Čím byste ale měli začít? Třeba tím, že si spočítáte, co vás vlastně fanoušci na Facebooku stojí. A zda má Facebook vůbec nějaké přínosy, návratnost investic. Znamená získání nějakého počtu fanoušků nějaké nové uzavřené obchody? Kolik peněz vás vlastně stojí získání jednoho fanouška? Nebylo by levnější získávat například maily do pravidelné e-mailové rozesílky, která možná může vést k opravdovým výsledkům v podobě konverze?

Není Facebook jenom nákladová položka? A můžete si něco takového dovolit? Není třeba čas na experiment, kdy přestanete platit za nové fanoušky a zvýšení viditelnosti příspěvků a pokusíte se zjistit, jestli to má vůbec nějaký dopad na podnikání?

BRAND24

Je zvláštní, že řada firem působících na Facebooku měří například pouze počty fanoušků, ale nikdy se nezajímala o to, zda se tito fanoušci vůbec někdy objeví na firemním webu. Ještě horší to je v případě e-shopů, které vůbec nezajímá, zda fanoušci z Facebooku něco skutečně nakupují.

Právě to, že začnete dobře počítat, vám možná napoví, jak byste se měli zachovat. Facebook vám milostivě povoluje odeslat zprávu zhruba devíti procentům vašich fanoušků. Těch, kteří sami chtěli o vaší firmě na Facebooku něco vědět. A v praxi to Facebook dovolí vlastně jenom jednomu z deseti. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).