Google Chrome 4.1: ukvapení a nedotaženost

Google lehce přibrzdil ve vydávání nových major verzí svého prohlížeče a po krátkém testování uvolnil ostrou verzi Google Chrome 4.1. Přinášené novinky znějí zajímavě: automatické překlady webových stránek s podporou desítek jazyků, lepší nastavení v oblasti ochrany soukromí a nakládání s obsahem webových stránek. Bohužel zde ale platí, že není všechno zlato, co se třpytí.

Správa nakládání s obsahem

V nastavení Google Chrome 4.1 se na kartě Pod pokličkou objevilo nové tlačítko Nastavení obsahu, které otevírá stejnojmenné okno. Prohlížeč od Googlu tak až nyní dostává některé elementární funkce pro tzv. správu obsahu, což je docela smutné. Připomeňme, že pro Google byly zjevně větší prioritou i lehké motivy vzhledu, jejichž podpora se objevila už v třetí generaci. To je nešvar, který Google Chrome provází od počátku. Už první uvedená verze měla na jedné straně inovativní funkce (Omnibox, V8) a na straně druhé jí chyběla správa záložek.

To byla ale testovací verze, kde by se chybějící základní funkce daly odpustit. Google Chrome již ovšem opustil stádium betaverze. Určitě není dobrou vizitkou, že pro jeho tvůrce jsou důležitější funkce týkající se čistě efektnosti (viz třeba právě lehké motivy vzhledu), kterých se uživatelé dočkají dříve než některých základních funkcí pro zajištění ochrany soukromí, zvýšení bezpečnosti nebo posílení efektivnosti využití prohlížeče.

Google Chrome 4.1
Nastavení podpory plug-inů v Google Chrome 4.1.

Nastavení obsahu v Google Chrome 4.1 má pět hlavních oblastí: cookies, obrázky, JavaScript, plug-iny a vyskakovací okna. Jedině u cookies jsou však k dispozici nějaké pokročilejší volby. Ostatní lze globálně zakázat nebo povolit, eventuálně je možné definovat výjimky vůči výchozímu stavu pro konkrétní weby. Není však možné třeba zakázat konkrétní plug-in. Rovněž chybí možnost vypínat a zapínat podporu obrázků třeba z hlavního menu. V současnosti je daná volba dosti zapadlá, což nepotěší uživatele pendlující často mezi extrémně pomalým připojením a nějakým rychlejším (třeba mezi GPRS na cestách a broadbandem v práci nebo doma).

Google Chrome 4.1
Nastavení práce s cookies v Google Chrome 4.1.

Známky pokročilejšího nastavení jsou jen u cookies. Jejich aktivní využívání lze webům zakázat, povolit nebo si je možné od prohlížeče vždy vyžádat dotaz. Opět je k dispozici volba pro nastavení výjimek ke konkrétním webům. Nezávisle na těchto nastaveních lze bez výjimky blokovat cookies třetích stran (nelze tak ale učinit jen na konkrétních webech) nebo nechat automaticky vymazat cookies při zavření okna prohlížeče. Bonusem je pak vestavěný prohlížeč cookies (možnost editace v něm chybí).

Svatba Google Chrome s Google Translate

Již delší dobu se služba Google Translate, která sloužící pro orientační překlady zejména webových stránek s podporou desítek jazyků (včetně češtiny), propojuje s dalšími službami ze stáje amerického internetového kolosu. Za všechny lze zmínit třeba dnes už opravdu velmi úzké propojení s vyhledávačem Google.com (i Google.cz) nebo doplněk pro Gmail umožňující automatický překlad cizojazyčné pošty. Google Translate se už nějaký čas tlačí i do prohlížečů.

Loni byla vylepšená podpora této služby jednou z hlavních inovací nástrojové lišty Google Toolbar pro Internet Explorer a letos je s Google Translate nativně propojen přímo s Google Chrome. Pokud totiž navštívíte s Google Chrome 4.1 webovou stránku, která není ve vašem výchozím jazyce, prohlížeč sám v horizontální liště nabídne její překlad a eventuálně lze provést upřesňující nastavení. Od překládací funkce v Google Chrome lze očekávat stejnou kvalitu a rychlost překladu jako při přímém využití Google Translate. Prohlížená stránka je tedy přeložena během okamžiku, ovšem výsledek překladu je nevalný (mírně řečeno).

Google Chrome 4.1
Nabídka překladu Wikipedie z angličtiny do češtiny v Google Chrome 4.1.

Uživatel si přes lištu s nabídkou překladu může nastavit automatizaci překládání. Lze například nastavit prohlížeč tak, aby automaticky překládal stránky v konkrétním jazyce, takže je možné nastavit, že weby v angličtině se nikdy překládat nemají, kdežto weby třeba v korejštině se naopak mají překládat vždy bez předchozího dotazu. Dále je možné zakázat překlady pro konkrétní weby, ovšem naopak nelze povolit automatické překlady pro konkrétní weby (jen pro konkrétní jazyky).

Google Chrome 4.1
Přeložená stránka Wikipedie z angličtiny do češtiny v Google Chrome 4.1.

Dosti rušivé je, že lišta s nabídkou překladu se zobrazuje při navštívení každé stránky v rámci domény, i když u předchozí stránky v rámci téže domény uživatel překlad odmítl. Bylo by žádoucí, aby si prohlížeč volbu pamatoval třeba do opuštění dané domény. Naopak chybí jednoduchá možnost provést překlad v případě, že jej uživatel nejdříve odmítl, ovšem posléze si to rozmyslel. V menu prohlížeče byste přístup k překládacím funkcím hledali marně. Stejně tak správu dřívějších nastavení a rozhodnutí. Integrace Google Translate do Google Chrome je celkově nedotažená.

EBF16

Slovo závěrem

Google Chrome 4.1 má sice konečně centralizovanou správu nakládání s obsahem s možností definovat výjimky, ale rozhodně nejde o nic propracovaného. Možnosti pokročilejších nastavení stále chybí, což rozhodně nevylepšuje dojem z toho, že některé funkce se objevily až v těchto týdnech a neobsahovaly je již dřívější ostré verze tohoto prohlížeče. Zde bych si troufl konstatovat, že Google propásl šanci vylepšit si reputaci.

Nápad s propojením s Google Translate vypadá na papíře zajímavě (kdo by si nechtěl číst všechny weby v mateřštině), ale kvůli nevalné kvalitě překladů a výše zmíněným nedostatkům překládacích funkcí působí tato integrace poněkud ukvapeně. Domnívám se, že v současné podobě by se měla raději z nativní výbavy prohlížeče přesunout do volitelného experimentálního doplňku, protože v dnešní podobě a kvalitě image prohlížeče určitě nevylepšuje.

Anketa

Pokud máte uživatelskou zkušenost s úrovní překladů Google Translate, jak byste tuto službu oznámkovali? (jako ve škole)

35 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 4. 2010 16:18

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »