Google k patentovému stolu přijel na Motorce za 12,5 miliard dolarů

Nepochybně jedna z nejzajímavějších transakcí letošního roku. Firma, která vyrobila první mobilní telefon, je koupena společností, která potřebuje nenáviděné patenty. Tak by se dala shrnout informace, že za Motorolu zaplatil Google 12,5 miliardy dolarů.

Abychom ale situaci hned z kraje uvedli na pravou míru. Společnost Motorola se počátkem letošního roku rozštěpila na dvě formálně samostatné společnosti, Motorola Mobility a Motorola Solutions. Google kupuje tu první z nich, Motorola Mobility, tedy firmu, která se zabývá výrobou a vývojem koncových zařízení, zejména mobilních telefonů, tabletů, a co pro Google také není nezajímavé, i CATV techniky a set-top-boxů pro příjem televize.

Motorola Mobility tedy vznikla v lednu 2011 spojením dvou divizí společnosti Motorola: Mobile Devices a Home business. Její akcie se prodávají samostatně na NYSE se symbolem MMI. Výkonným ředitelem a předsedou představenstva je Sanjay Jha. Společnost má přes 20 000 zaměstnanců.

Motorola má v rámci Google zůstat nadále samostatnou firmou i značkou. A aby byl balík oficiálních informací kompletní, připomeňme, že Google za firmu zaplatil o více než 63 % více, než kolik činí hodnota akcií při uzavření burzy 12. srpna 2011. Proč, o tom si povíme.

Proč si Google koupil firmu, jejíž produkce je zaměřena na uplatnění jeho produktů? Proč koupil právě Motorolu a nesáhl třeba po HTC nebo naopak po finské společnosti Nokia? Co z toho bude mít a jak se to dotkne zákazníků?

Motorola na cestě na dno

Tímto telefonem se málem divize mobil firmy Motorola probrala z mrtvých. Koncept RAZR byl úspěch, na jaký se firmě Nokia těžko odpovídalo. Firmu Nokia to v roce 2005 zaskočilo.

Tímto telefonem se málem divize mobil firmy Motorola probrala z mrtvých. Koncept RAZR byl úspěch, který zaskočil i firmu Nokia. Jenže to byl posun designový, ne technologický…

Ještě v roce 2006 to se společností Motorola vypadalo úžasně. Měla za sebou tři nejlepší roky své existence a chystala se prožít svůj  další nejlepší rok. Strategie lehkých, stylových a z atraktivních materiálů zkonstruovaných „žiletek“ (RAZR) ve formátu „véčko“, který před lety Motorola sama „vynalezla“, katapultoval její příjmy. Firma se chystá na zteč: hodlá dobít pozici jedničky a sundat z piedestalu společnost Nokia, svého největšího konkurenta. Ta nemá na RAZR prakticky žádnou odpověď a křečovitě se drží svého posledního triumfu, platformy Symbian a chytrých telefonů, ve kterých je Motorola naopak úplně mimo. Šéf Motoroly Ed Zander je celebritou, vizionářem, legendou, která zdvihla od roku 2004 Motorolu z průšvihového přelomu tisíciletí k výšinám. Zanderova hvězda září naplno. Do rigidní firmy přináší volnější korporátní strukturu, akciové opce jako pobídky zaměstnancům i orientaci na produkty s vizí „seamless mobility“ pro integraci produktů Motorola napříč portfoliem.

Motorola a její konkurenti v roce 2004 v oblasti výnosů. Povšimněte si poměru Nokia (NOK), Apple (AAPL) za celou firmu včetně počítačů a Motorola (MOT). (S je Sprint - Nextel)

Motorola a její konkurenti v roce 2004 v oblasti výnosů. Povšimněte si poměru Nokia (NOK), Apple (AAPL) za celou firmu včetně počítačů a Motorola (MOT). (S je Sprint – Nextel)

Rána přichází ze strany, odkud to firma nečekala. Arogantní chlápek v roláku z počítačové firmy, která sama ještě nedávno bojovala o přežití, představil v roce 2007 mobilní telefon, který si vysloužil jen posměch. Vcelku právem, vlastně se z něj ani nedalo pořádně volat.

iPhone byl nejdříve vysmívaný, proto většinu telekomunikačních firem zaskočil. A odpověď hledají dodnes, i pomocí Androidu.

Jenže to byl právě iPhone, který v roce 2008 nahradil platformu RAZR na pozici nejprodávanějšího mobilního telefonu amerického trhu a později i v Evropě, tedy na nejdůležitějších trzích pro každou mobilní firmu. Čtvrtletní výnosy 10,6 miliard dolarů za třetí čtvrtletí v roce 2006 zůstávají neopakovány a do roku 2010 klesají pod pět miliard dolarů, méně jak na polovinu. Z pozice dvojky se Motorola propadá, ztrácí pozice vůči všem na trhu a předhánějí ji kdysi vysmívaný „jen-asijský“ Samsung i LG.

Dlužno dodat, že to nebyl jen iPhone, který Motorole zlomil vaz. Firma se příliš dlouho vázala na úspěch svého RAZR, který sice atraktivně vzhledově obměňovala, ale nezachytila nadcházející éru 3G, natož mobilních dat. 

Vývoj čtvrtletních výnosů Motorola dnes není důvodem k optimismu. Uvedeno v miliardách dolarů

Vývoj čtvrtletních výnosů Motorola dnes není důvodem k optimismu. Uvedeno v miliardách dolarů

Ed Zander tohle fiasko neustál. Na počátku roku 2008 opouští pozici výkonného ředitele i předsedy představenstva Motoroly, nahrazuje jej Sanjay Jha, do té doby COO Qualcommu a prezident Qualcomm CDMA Technologies. Motorola se silněji orientuje na Android, důsledněji než za Zanderových časů, i když on s tím začal, ale nepomáhá to, firma své někdejší slávy nemá šanci dosáhnout, i když získává lesk v Android komunitě.

Nabídka zařízení s Androidem je u Motoroly opravdu široká...

Posílení ekosystému Androidu

Oficiální reakce zástupců společnosti jsou samozřejmě nadšené, excitované přiměřeně postavení dotyčného mluvčího. Odcitujme si tři nejoficiálnější.

Larry Page, CEO společnosti Google, prohlásil: Společnost Motorola Mobility je velkým fanouškem Androidu a obě společnosti jsou díky tomu úzce propojeny. Společně chceme vytvořit nové zajímavé možnosti pro uživatele. Celý ekosystém Androidu se zároveň výrazně zdokonalí. Budou z toho těžit uživatelé, partneři i vývojáři. Těším se na to, že Motorolu přivítáme v rodině Google.

Sanjay Jha, CEO společnosti Motorola Mobility, uvedl: Tato transakce má pro akcionáře Motorola Mobility zásadní význam a přinese nové, nečekané možnosti našim zaměstnancům, zákazníkům a partnerům po celém světě. S Googlem nás spojuje velmi produktivní spolupráce, v jejímž rámci jsme rozvíjeli platformu Android. Nyní se budeme moci zaměřit na vývoj ještě inovativnějších a lepších mobilních řešení – ať už mobilních zařízení či portfolia pro užití v domácnosti (home business). 

Andy Rubin, Senior Viceprezident Mobilní divize v Google, řekl: Očekáváme, že díky tomuto spojení budeme moci významně zdokonalit ekosystém Androidu. Naše vize a význam Androidu se však nemění. Android nadále zůstává otevřenou platformou s živou open source komunitou. Budeme i nadále pokračovat ve spolupráci s našimi partnery, abychom i v budoucnu vyvíjeli a distribuovali inovativní přístroje s řešení založená na platformě Android.

Suma sumárum, nejčastěji zmiňovaným důvodem, proč Google kupuje Motorolu, je právě dosavadní symbióza obou firem v projektu Android, která není nepodobná někdejší symbióze HTC a Microsoftu.

Ostatně, tento příměr je velmi dobrý, firmu HTC pomáhal Microsoft významně rozjet, přispíval penězi i vývojovými kapacitami s důvěrou, že si vybuduje výrobního partnera. Skutečně, HTC se na chytrých telefonech s Windows Mobile „udělal“, jenže když přišel Android, neměl potíže přesedlat i na něj a dnes je významným výrobcem telefonů s Androidem. Což mu Microsoft má za zlé.

S Motorolou je situace podobná. V roce 2007 firma stála u zrodu Open Handset Alliance, sdružení firem podporujících Android. A Google nešetřil podporou, aby měl na palubě tak zvučné jméno. Motorola v té době hledala, jak se uchytit v chytrých telefonech, v segmentu, který jí totálně ujel, ačkoliv ještě nedávno byla spoluinvestorem Symbianu. Jenže cítila, že Symbian má v rukou Nokia příliš pevně, takže hledala alternativu.

Google podal Motorole pomocnou ruku a rozsáhle ji pomáhal s implementací Androidu do chytrých telefonů. A zdálo se, že Motorola chytá: představila celou plejádu telefonů s Androidem včetně tabletů, začala se vracet na trh. Jenže vrátit se do pozice dvojky už nebylo jednoduché ani levné a Motorola sama o sobě neměla peníze na to, aby mohla ustát souboj o podporu Androidu. V průběhu letošního roku se totiž zintenzivnily patentové tanečky, nejdříve Microsoftu, který pochopil, že pozice WP7 se v jeho případě nejlépe zajistí podražením nohou výrobců telefonů s konkurenčním operačním systémem. A pak i Apple, který se nechce vzdát čerstvé pozice na výsluní bez boje.

Motorola je přitom velmi dobrá oběť podobného právního lavírování. Je to firma nesmírně zvučného jména, s bohatou historii a sbírkou patentů, jenže bez prostředků na nákladné soudní spory.  V jejím případě není třeba zvítězit u soudu, ale zastrašit akcionáře i trh. Když se na ni společně letos v létě sesypal Microsoft a Apple, muselo se něco stát: buďto by Motorola jako významný výrobce telefonů s Androidem šel ke dnu a celému trhu by ukázal, kam postupně půjdou všichni drzouni vyrábějící Linux v kapse, nebo se za firmu musel někdo postavit. Slovo někdo trhy obecně chápaly jako eufemismus pro Google.

Google nejdříve dal najevo, že se postaví za všechny, kdo budou žalováni v souvislosti s patenty na Android, jenže to bylo málo. Sanjay Jha pochopil, že před ním stojí příležitost, jaká se nemusí opakovat: prodat Motorolu za prémiovou cenu, protože je důležitým jazýčkem na vahách.

A začal taktizovat. Minulý týden Sanjay Jha prohlásil na technologické konferenci v Bostonu, že považuje intelektuální vlastnictví Motoroly za významný odlišující faktor oproti ostatním výrobcům Android zařízení. Jha upozornil, že je vlastně jediná firma podporující Android, která je schopná efektivně čelit patentovým nárokům Microsoftu a Apple a naopak sama inkasovat poplatky za jí držené patenty. Čímž by ještě více kompromitovala Android jako bezproblémový otevřený operační systém.

A není žádnou náhodou, že se jen před pár dny začalo  šuškat o tom, že Motorola se vrátí k podpoře Windows Phone 7, že by mohla představit svůj chytrý mobil s Mangem. Jha nemohl říct jasněji, jak má Google postupovat, pokud nechce mít více problémů, než kolik jich doposud má.

Pár dní na to Google oznamuje, že si připlatí 63 % ke kurzu akcií Motorola Mobility za to, aby firmu celou převzal.  Spolu s výrobcem mobilních telefonů získává sbírku více než 17 000 patentů, z nichž řada patří mezi „esenciální“, základní patenty GSM a UMTS/CDMA technologie. Ještě počátkem letošního roku ovšem těch patentů bylo přes 24 000, firma jich ale část prodala, část zůstala v rámci vyrovnání sestře Motorola Solutions.

Minové pole patentů

Pro Google byla Motorola jednou z mála možností, jak se vymotat z patentového minového pole, které se kolem Androidu rozprostřelo. Google usiloval o nákup balíků patentů po Novellu a Nortelu, jenže jej přeplatil Apple, Oracle, EMC a Microsoft. Google si veřejně postěžoval, že „cílem Microsoftu je držet Google a výrobce zařízení s Androidem dostatečně daleko od patentů, které by mohli použít na svou obranu“.

O co jde? Existuje rozsáhlá skupina patentů, které jsou pro určitou technologii „esenciální“ – smrtelně podstatná. Firmy, které drží esenciální patenty, mohou blokovat přístup jiných firem k využívání této technologie. Proto je často předem dohodnuto, že takové patenty se musí zpřístupnit jiným firmám za „férových podmínek“. Například esenciální patenty pro GSM nebo UMTS/3G technologie musí být takto dostupné. Jenže férové podmínky jsou věc dohody, například u GSM telefonů jsou poplatky za patenty dvacet procent ceny, u 3G zařízení někdy až 40 procent ceny.

A kde je ten trik? Držitelé esenciálních patentů si mezi sebou patenty „vyrovnávají“ zápočtem, nefinančně. Prostě uznají, že patent na čtyři nohy je stejně hodnotný jako patent na štěkání a kupírovaný ocas, potřebný ke zkonstruování psa, platit si za to mezi sebou netřeba. Ostatní nechť zaplatí za psa fér padesát dolarů z kusu. Jenže vzhledem k vývoji Google vlastně skoro žádné takové patenty v oblasti telekomunikací nevlastní, z čehož jej samozřejmě bere šlak.  Sám nemá co v takovém křížovém nabídnout a tedy je terčem „férové dohody“, stejně tak firmy jako Samsung nebo HTC.

Může to vypadat nesmyslně, na druhou stranu je to pro společnosti, které stály u zrodu mobilních technologií, satisfakce za jejich přínos oboru. Byly to ony, kdo pracovaly na standardizaci, kdo vymýšlely, jak přenášet rychlá data, hlas a obraz skrze omezené rádiové spektrum a je logické, že za svou snahu chtějí dostat  zaplaceno. A to je to, co Motorola dostane: zaplaceno za patenty, které připustí Google do nejvybranější společnosti držitelů esenciálních patentů.

Jinou variantu už Google neměl. Novell i Nortel propásl, nákup firmy Nokia nepřichází v úvahu a jiní držitelé dostatečného poolu esenciálních patentů na trhu nejsou k dispozici bez těžkého boje: takový Alcatel by například musel zkoušet převzít přes útok na čínskou TCL, což by byl opravdu husarský kousek, kde by nevystačil s pár miliardami.

Settop boxy a Google TV


Autor: Volny.cz

Se set-top-boxy Motorola se setkáváme i na našem trhu.

Pro Google má ale Motorola i jiný přínos. O tom, že se Google TV nedaří, jsme psali i u nás na Lupě, chtělo by to tedy nějak tuto platformu interaktivní televize popostrčit. A jak? Motorola je největším světovým výrobcem set-top-boxů pro televize všeho druhu, takže se jistě nějaká cesta najde.

A co na to výrobci?

Možná poněkud překvapivě si zatím  notují, že převzetí jejich konkurenta jejich dodavatelem je dobrá zpráva pro trh. Jenže ono to opravdu vypadá, že je. Motorola je sice konkurence, ale nikomu se nelíbil trh, kde dominoval Microsoft, a všichni jsou si jisti, že by se ani nikomu nelíbil trh, kde by dominoval Apple. Oproti Apple je Microsoft devadesátých let vzorem liberální licenční politiky a excelentní podpory regionů i nezávislých vývojářů. To nejhorší, co by se trhu mohlo stát, je, že by Apple trh ovládl a jeho jediným protihráčem by nebyl ani Microsoft. Mít alternativu je nutnost pro celý trh, a na dohled není jiná alternativa než Google Android.  

Motorola Xoom bude zřejmě první tablet vybavený Androidem 3.0 nazývaným Honeycomb
Autor: Motorola

Motorola Xoom, zřejmě první tablet vybavený Androidem 3.0 nazývaným Honeycomb

Tady někde naše povídání o tom, proč Google kupuje Motorolu, může prozatím končit. Vzhledem k rozsáhlosti celého obchodu bude transakci schvalovat celá řada antimonopolních úřadů, takže bude dokončena zřejmě až na přelomu roku 2011/12. Vzhledem k pozici, jakou má na trhu Apple, se ale očekává, že proti ní regulátoři nebudou mít podstatných námitek.

A zda příští Nexus vyrobí Motorola, to vůbec není jisté ani na pořadu dne. Šlo o podstatnější informaci pro trh než o to, v jaké fabrice se bude montovat další Google chytrotelefon.

MIF16

Šlo o to vzkázat Apple a Microsoftu, že tu nejsou sami. A že nadešel čas, kdy Google přisedne ke stolu a bude jednat o mobilním internetu jako rovný s rovným. Že si na cestu k tomuto stolu koupil nelevnou motorku, je jen součást celého příběhu.

Ostatně, kdybyste měli porovnat nedávný nákup Skype Microsoftem za 8 miliard dolarů nebo Motoroly Google za více než dvanáct, který byste považovali za lepší?

Anketa

Kdo podle vás lépe nakoupil?

49 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 4. 2012 15:51

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »