Hlavní navigace

Jak Rio Media stáhne štědré dotace z 802.VOX

Patrick Zandl 4. 9. 2009

Už jsme vás informovali o změně cenové nabídky jedné z nejpoužívanějších českých VoIP služeb 802.VOX. Jejího provozovatele koupila nedávno Rio Media a záměr je jednoduchý: stáhnout štědré zákaznické dotace zpět k provozovateli.

Zrekapitulujme si stručně podstatné změny:

  • namísto poplatku 1 Kč měsíčně za telefonní číslo se zavádí minimální konzumace 20 Kč měsíčně,
  • ruší se telefonní přístroje zdarma, které byly dodávány za cenu kreditu na volání,
  • vteřinovou tarifikaci nahrazuje tarifikace prvních 20 (pevné linky) nebo 30 (mobily) vteřin vcelku, pak teprve po vteřině.

Zbytek změn je kosmetických, aby se alespoň někde dalo křičet sleva.

Když Jiří Peterka ve svém článku rozebíral, proč k těmto změnám došlo a jaký vliv budou mít na trh, usoudil, že hodnocení není jednoznačné ani jednoduché. Jednoznačné ale je, proč Rio Media k těmto změnám přistoupilo a je dobré si to říct na rovinu, ačkoliv se o tom můžeme domýšlet pouze z dikce nového ceníku.

Vykořenit štědré pobídky

První problém je v tom, že Mattes AD, provozovatel služby 802.VOX, cílil na nové zákazníky velmi agresivně, čímž se dostal na jednu stranu ke slušným absolutním číslům, v objemech volání to ale taková sláva nebyla. Řada zákazníků totiž počítala právě s tím, že si koupí VoIP telefon v rámci zvýhodněné nabídky a budou mít celý kredit k provolání, telefon tedy budou mít vlastně zdarma. A také se ukázalo, že tihle zákazníci svůj kredit provolávají pomalu, často se stává, že časově neomezený (tedy „neexpirující“) kredit v řádu několika stokorun vydrží zákazníkům léta. A tento stav platí pro zhruba 80 % klientů.

Ačkoliv se takto samozřejmě nechovají jen zákazníci služby 802.VOX (sám vystačím na Ha-loo s dvěma stokorunami již třetí rok), problému si musela povšimnout Rio Media, když Mattes AD převzala. Koupila totiž hromadu klientů, kteří nejenom mají měsíční útratu zhruba nula, ale ještě ke všemu hrozí, že jednou své kredity v mnohastokorunové výši vyčerpají za služby. A to by mohla akvizice Mattesu pořádně zhořknout.

Je tedy pravděpodobné, že Rio Media ke změnám přistoupila právě s motivací od zákazníků nepoužívaný kredit vyčerpat. Dá se totiž očekávat, že řada z nich nic dělat nebude, nijak nezareaguje a postupně se jim podaří kredit odčerpat. I proto pravděpodobně byl původní záměr zpoplatnit každé číslo měsíčně dvacetikorunou, nakonec se od něj pro odpor uživatelů ustoupilo a odčerpávat se bude pozvolněji.

A odstranit šetřílky

To je konec. Veškerý důvod změny: odmáznout neaktivní uživatele a pokud možno jim nemuset vracet žádný kredit. Právně i účetně čistě. Proto minimální měsíční plnění, proto zavedení minimální tarifikační periody trestající vteřinkové informační hovory „-Jedu domů.“ „-Dobře.“ A zamezení přílivu dalších podobných šetřílků, ze kterých žádný zajímavý vývar nekouká.

Bude zajímavé sledovat, zda se tohoto trendu chytí i ostatní čeští poskytovatelé VoIP služeb. Ti nebyli sice tak rozdávační, co se telefonních přístrojů týkalo, ale po pravdě řečeno, v době ekonomické nejistoty je každá dvacetikorunka dobrá a když s tím začala konkurence, kolik jich odolá?

Anketa

Máte v domácnosti pevnolinkové telefonní číslo?

Našli jste v článku chybu?

4. 9. 2009 13:51

Roman Vithous (neregistrovaný)
Dobrý den, pane Zandle. dovoluji si mírně nesouhlasit s tím, že akce "zařízení za kredit" respektive "zařízení zdarma", byla "dotací" zákazníků Mattes AD. Pokud se totiž vrátíte k počátkům celé akce, jejíž příprava a ekonomické aspekty byly velmi diskutovány m.j. na fóru TELEFONUJEME.CZ, ale i při mnoha setkáních veřejnosti s vedením společnosti například na Invexu, tiskových konferencích a pod., můžete celkem snadno dojít ke správnému názoru, a to, že opravdu nešlo o pro operátora nevýhodnou po…

19. 1. 2010 17:23

uživatel si přál zůstat v anonymitě
Nikdo novým majitelům pistoli u hlavy nedržel, aby 802 koupili.
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET