Hlavní navigace

Jaký je český Internet viděný křišťálovou lupou?

Patrick Zandl 6. 12. 2010

Vezměte si zvětšovací sklo a zahlédnete detaily. Zdánlivě stojatá hladina se čeří trendy, událostmi a varem pod povrchem. Stačí je… rozpoznat a správně interpretovat?

Ke každé Křišťálové Lupě slýcháme výhrady, že k čemu taková soutěž, když se nic nemění. Proč hlasujeme o kategoriích, které zůstávají prakticky stejné celá léta a posuny vídáme jen v drobných, téměř okrajových kategoriích. Samozřejmě, že by bylo jednoduché tyhle kategorie napříště škrtnout, nehlasovat v nich o loňském vítězi, jenže na to, abyste zahlédli trendy, se musíte nejenom dívat na celek, ale také na detaily. A k tomu anketa, jakou je Křišťálová Lupa, slouží kromobyčejně dobře. Jde jen o to všímat si a interpretovat.

Chyba ve výpočtu

Soudě, dle reakcí v „odborné komunitě“, například v komentářích zde na Lupě, přežívá vyhledávání Seznamu jen díky zbožnému přání svých provozovatelů a kdokoliv, kdo má osvědčení o zdravotní způsobilosti, musí nutně používat Google, nejčastěji pak z příkazové řádky androidího tabletu. Soudě dle názoru zástupců Seznamu, jsou potřeby českých uživatelů stran vyhledávání Seznamem dokonale saturovány a luxus přichází prostřednictvím Seznam Lištičky i podobných náročných vychytávek. Další vývoj děje se prostřednictvím rozšíření úložné kapacity, spěchat není kam, leda by se někde dalo eskliknout.

Dva protichůdné extrémy, jenže vybrat mezi nimi, co je pravda, je těžké. Pravda, říká klasik, je někde mezi, někde venku.

A skutečně. Když se podíváte na výsledky Křišťálové Lupy, ještě vloni Vyhledávačům podle uživatelů dominoval Seznam, letos přiřkli uživatelé vítězství Google. Jistě, svědčí pro to i řada jiných trendů, v nejrůznějších a často vzájemně neporovnatelných statistikách se podíly Google a Seznamu dlouhodobě přibližují, jenže tady jeden zřetelný bod, kde Google opravdu Seznam poměřitelně předjel, což je rušivý element na trhu, kde jsme si zvykli na svého lokálního hegemona, který je někde poblíž, někde na dohled.

Seznamu se vyčítá, že je málo agresivní v inovacích. Že sám o sobě je pomalu jedoucí parní válec, který nepřekvapí, nestimuluje trh. Poslední překvapivý tah udělal před třemi lety, když koupil videoserver Stream, jejž dotlačil do slušně kompetitivní pozice vůči Youtube – ale tehdy překvapil i sám sebe a od té doby jsou zase jeho kroky předvídatelné. To trhu neprospívá, protože není třeba být ostražitý, co Seznam zase vymyslí. Nic. Jen tu a tam obnoví službu, na kterou několik let nedbal, do stavu, který odpovídá úrovni doby, zvýší hradby kolem své chráněné zahrádky, aby respektovaly větší dosah děl okolních hráčů na trhu. To je vše. A tuhle ospale rovnovážnou pozici vnutil celému trhu, až na pár tržních nik.

Změní se to, když vládu v příštím roce převezme Google se všemi důsledky takového kroku?

Odvaha se letos vyplácela

Zajímavé je, že odvaha se vyplácí. I to je poznání, které z Křišťálové Lupy plyne a které je v kontradikci proti převažujícímu názoru mezi veřejností, která soudí, že se vyplácí jen státní tendry a cinknuté subdodávky, ve kterých se hraje s otevřenými kartami (nebo po anglicku Open Card).

Jeden z takových odvážných byl Bauer Media. Mládežnický xTeen je ukázkou toho, že web pro mladé může dělat i „stará“ firma – a může se jí to podařit. A že lze zacelit díru po ztrácejících hráčích na tomto trhu, především po Líbímseti. Že situace s příchodem Facebooku není ztracena, jen se věc musí vzít za jiný konec. Hezké páté místo v kategorii Sociálních sítích vypadá nenápadně, lze jej přehlédnout, ale mělo by zůstat zaznamenáno, že xTeen se povedl a jde zaslouženě nahoru.

Stejně zajímavý je boj v kategorii Médií všeobecných. Pravda, první tři stálice se nehýbají, iDnes, Novinky, Aktuálně, vše při starém. Jenže ČT24 předběhla Novu a její Tn.cz – i u tohoto projektu se zdá, že ztrácí na dynamice, kterou jsme předloni pozorovali s úctou (Vítězem roku 2008 se stává CME a její Nova.cz). Naopak na dynamice nabírá počínání veřejnoprávního média na Internetu a Česká televize spustila řadu projektů, s nimiž si získala nejenom diváky, ale i odbornou veřejnost, ať už jsou to facebookově nebo Youtube pozitivní Hydeparky a Otázky Václava Moravce, nebo třeba Digináves.

Není všechno mainstream, co jím zítra může být

Řada zajímavých a dobře rozeběhnutých projektů se vešla do kategorií, které jsou až na konci vyhlašování, ale právě to jsou trendy, které by neměly zůstat mimo pozornost, ačkoliv statisícových čísel návštěvnosti zpravidla nedosahují.

Projektech roku na prvním místě Slevomat ukazuje, že pozornost, jakou na Lupě věnujeme slevovým serverům, není neopodstatněná. Nový marketingový model se na českém internetu rozmohl a dnes oscilujeme kolem stovky slevových serverů všech druhů a velikostí. Slevomat je jejich pravděpodobně nejznámější představitel v tuzemsku, má tah na branku a ocenění si po právu zasloužil, letos to byl jeden z nejviditelnějších výkonů. Druhé Daruj správně je portál neziskových organizací, i to je zajímavý nápad, neziskovky se zorientovaly na internetu a využívají jej jak ke komunikaci, tak adresném sběru prostředků.

Scuk na třetím místě je další ukázkou toho, že odvaha a zaujetí se vyplácí. Databází hospod je na Internetu… nu, hodně. Jenže všechny jsou takové nijaké. Se zápalem provedená databáze Scuku odděluje zrno od babicáren a svou kastu ham-oňů a ham-inek si už našla. A prokazuje, že business model profesionálně rozjetého blogu je i v Česku udržitelný, chce to jen soustředění, myšlenku a cit pro dotahování detailů.

O tom by ostatně mohl vyprávět i čtvrtý Projekt roku, server Motejlek.com. Také ten exceluje spíše kvalitním obsahem než jeho nápaditou prezentací, staré dobré pravidlo obsah je král funguje i v případě „blogera miliardářů“. Miroslavu Motejlkovi se nápad nenechat se od miliardářů přímo zaměstnat, ale blogovat o nich a suše jim posílat faktury, zjevně vyplácí a získává sympatie i mezi plebsem stojícím o čtyři příjmové schůdky níže. Na cenu Osobnost českého internetu to ovšem nestačilo.

Proč? Zřejmě proto, že Motejlkův projekt je zatím příliš mladý a ocenění Osobnosti je něco, co se dává teprve za dlouholeté zásluhy, to není jako s Nobelovou cenou míru na tomto obrázku:

Co se stane, když odhalíte pravdu? Půjdete do vězení...
Autor: Joshuaworld

Co se stane, když odhalíte pravdu? Půjdete do vězení…

Pro mě více překvapivě uteklo ocenění Petrovi Bednářovi, konsolidátorovi internetového portfolia Mladé fronty (Petr Bednář: chceme být pětkou českého Internetu), který z netově neviditelné firmičky udělal jednoho z leaderů na místní internetové inzertní i publikační scéně (a za zrušení Ikárie, zdá se, nemůže). Dost možná i jemu neprospělo to, že jde o počin relativně raný, případně převážila úvaha, že když jsou peníze, to se to konsoliduje. Obě dvě jména zůstávají dobrými tipy pro rok příští.

Otázkou, na které se povozila řada lidí, je přítomnost Natalie Sadness mezi nominovanými Osobnostmi českého internetu. Co tu dělá nyvě hovořící dívčina charismatické sebedůvěry a prostých názorů se svým blogem? Internet je především zábava a potom známost: ona se stala obojím, ať už se na to díváte jakkoliv, ať už v sobě její příznivci nezapřeli haškistické švejkovství nebo uslzenou naivitu videí, které měla RRTV zakázat, aby nekazila mravní výchovu mládeže.

Analýza sociálních sítí

Co proběhlo také pod čarou pozornosti, byla vzrůstající poptávka po analýze sociálních sítích, která se přetavila v nominace pro Fejsbůček (analyzuje Facebook, 4. místo Dobrej nápad) a Klábosení (analyzuje Twitter, 5. místo tamtéž). Zahraniční nástroje si s českojazyčnými sociálními sítěmi rady nevědí a analyzovat je ručně je pro marketéry náročné. Po nástrojích na analýzy je hlad, alespoň latentní, zda by šlo i o hlad placený, ještě zřejmé není, ale vypadá to nadějně. Oba projekty mají dobře rozjeto, zajímavé zázemí, a pokud neztratí stopu, mohou být v Česku užitečnými nástroji pro analýzu sociálních sítí, jež v marketingu nabývají na důležitosti. A také pro obživu svých tvůrců.

Kam stát šlápne…

Poraženým letošního roku je především stát. Tři letošní ocenění Anticena patří jemu, Datové schránky se svojí zpytlíkovanou realizací ještě vloni skončily na třetím místě, jejich letošní rozšíření jim možná maličko nefér přidalo řadu fanoušků pro Anticenu a tak ji dostali. Dlužno dodat, že odvaha úředníka ministerstva, který si přišel cenu převzít, byla příkladná, kéž by stejnou sluli jeho nadřízení. Nemusel by existovat podivný Audiovizuální zákon, kterému připadla čest druhého místa Anticeny a obecně též Internetové projekty státní správy (a chtělo by se dodat i samosprávy), jimž připadlo místo třetí. Obecně pojato proto, že už bylo těžko rozklíčovat, který průšvih je větší, většinou je pojí podivné způsoby vyhlašování, nápadné předražení i minimální výsledky, které navíc nemají žádný dopad na vypisování dalších a dalších tendrů či potrestání největších rozdávačů.

Nic z výše napsaného ovšem neznamená, že by i nadále nemělo platit, že neperspektivnější české podnikání na Internetu jsou dobře zajištěné státní zakázky nebo eurodotační politika…

Odvaha cti netratí

Výsledek letošní Křišťálové Lupy? Zajímavý nárůst novinek, průlomy do oblastí, které se zdály nečekané a které nejsou z prvních pozic v anketně zcela vidět. Například Fakturoid je další pokus o fakturační engine na Internetu, jenže konečně udělaný pořádně a s vírou, že dobrý produkt se prosadí. Prosadí? Uvidíme.

Jenže takových, kteří se rozhodli zkusit něco nového, bez státních podpor a vemlouvavých spojenectví s čertem či ďáblem, se našla celá řada, řada těch, kteří se pokusili pochopit strnulost českého internetu jako příležitost, kteří neinovativnost hlavních hráčů vzali jako výzvu prosadit se do tržních nik, kterým doposud teoreticky dominují právě ti velcí. Cožpak má šanci ekonomický blog, žroutův adresář nebo titulkování videí tváří v tvář Novinkám nebo iDnesu? A vidíte, zdá se, že má. Zatím to stačilo na nominace, někde se ale začít muselo.

WT100

Za rok za dva už to může být potlesk v sále a přebírání cen na pódiu.

Lakmusový indikátor Křišťálové Lupy zkrátka musíte číst pod čarou vrypu na sklo. 

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

Podnikatel.cz: ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina