Hlavní navigace

Křišťálová Lupa 2010 zná své vítěze

 Autor: 21971
Martin Vyleťal 26. 11. 2010

Výsledky pátého ročníku ankety Křišťálová Lupa byly včera slavnostně vyhlášeny v pražském divadle Archa. Osobností roku se stal Miloš Čermák, projektem pak Slevomat.cz. Anticenu si vysloužily Datové schránky.

Cílem letošního ročníku ankety Křišťálová Lupa bylo, stejně jako v minulých letech, zviditelnit a zvýraznit zajímavé projekty českého Internetu, ocenit jejich tvůrce a provozovatele, upozornit na úspěšná či inovativní řešení a zaměřit pozornost na události, které mají vliv na celé internetové prostředí v Česku. Stejně tak jako každý rok jsme i letos zvažovali, jak pravidla upravit tak, abychom co nejlépe absorbovali novinky a trendy.

Loni prošla anketa velkými změnami. Tou nejvýraznější bylo přepracování kategorií, kde kromě tří hlavních kategorií nezůstal, obrazně řečeno, kámen na kameni. Vyslyšeli jsme totiž hlasy kritiků, které považovaly některé kategorie za zastaralé a nereprezentativní.

Letos k těm již stávajícím přibyly dvě nové – Mobilní služba a Dobrej nápad. V kategorii Mobilní služba mohli čtenáři nominovat služby používané na mobilním telefonu, a to nejen ty webové. Podmínkou ovšem bylo, aby nominovaná služba měla českou lokalizaci.

Kategorie Dobrej nápad zase umožnila čtenářům ocenit něco, co je zaujalo, ale nezapadalo to svým zaměřením do žádné z ostatních kategorií. Dobrej nápad dal jednoduše prostor pro nominaci netradičního, kreativního, praktického či inspirativního řešení nebo nápadu v prostředí Internetu, cokoliv, co čtenáře českojazyčném Internetu zaujalo.

Velkou proměnou prošla letos kategorie Média. Tato kategorie vždy představovala výzvu. Na jednu stranu nám bylo jasné, že těžko spolu mohou soupeřit specializované weby s obecně zpravodajskými weby, na druhou stranu vymezit hranici mezi nimi dopředu je velmi těžké. Některé projekty jsou předem zvýhodněny, protože mají svůj chlíveček, jiné dopředu odkopnuty, protože svou kategorii nemají. A tak jsme se letos rozhodli jít na to od lesa, podle nominací a hlasů čtenářů. Ti nově mohli do sjednocené kategorie Média nominovat pětici jakýchkoliv médií, bez ohledu na to, zda jde o obecná, bulvární, specializovaná, sportovní, IT média a další jiná média, vysvětluje důvody sjednocení Patrick Zandl, šéfredaktor serveru Lupa.cz.

V kategorii Média měli čtenáři, na rozdíl od ostatních kategorií, možnost nominovat celkem pět různých projektů.

Hlasování

Anketa probíhala tradičně ve dvou fázích. Nejprve čtenáři od 26. července do 31. srpna nominovali do jednotlivých kategorií své oblíbené internetové projekty a služby. Od 20. září do 24. října se uskutečnilo hlasování, ve kterém měli čtenáři možnost podpořit projekty a služby, jež úspěšně prošly nominační fází.

Stejně tak měl možnost do nominací zasáhnout tzv. expertní panel, složený z novinářů, publicistů a blogerů, kteří mají sledování českého webu téměř „v popisu práce“ a jsou s ním v denním intenzivním kontaktu. Jeho členové totiž doplňují čtenářské nominace o „divokou kartu“ v případě, že se v dané kategorii neobjevila nominace projektu či zajímavého řešení, které si podle odborníků zasloužilo pozornost. Letos měl expertní panel trochu volnější ruce v tom, kolik projektů mohli jeho členové do hlasování nominovat. Proto nebyl  počet finalistů v každé kategorii stejný, pohyboval se v rozpětí od pěti do deseti.

Více informací o letošním ročníku ankety Křišťálová Lupa najdete na stránkách ankety. Zjistíte tak například, kdo byl členem expertního panelu a odborné poroty. Na stejném místě si budete moci během dne prohlédnout další fotografie ze slavnostního vyhlášení.

Do hlasování se letos zapojilo více než 93 tisíc internetových uživatelů, což je o 11 tisíc více než loni. Finální rozhodování ve třech kategoriích: Projekt roku, Osobnost roku a Anticena – bylo svěřeno do rukou odborné poroty, která byla složena z více než 70 internetových odborníků a publicistů.

Průběh večera a výsledky

Slavnostní vyhlášení výsledků proběhlo stejně jako loni v prostorách pražského Divadla Archa. Mezi hosty opět nechyběly známé tváře českého Internetu, ale také zástupci médií, nominovaných projektů nebo novináři.

Jestliže při loňském vyhlašování byla leitmotivem finanční krize, tentokrát bylo osvědčené moderátorské duo Tomáš Hanák a Ján Simkanič lapeno v síti, ze které je musel hned na začátku večera osvobodit síťový správce. Celý večer se pak nesl v duchu navazování přátelských vztahů, tak jak to dnes činí mnoho uživatelů na sociálních sítích. O hudbu se postarala DJka IM Cyber. Po skončení vyhlašování byl pro přítomné připraven koncert skupiny Vltava. Vítěze v jednotlivých kategoriích vyhlašovali většinou finalisté kategorie Osobnost roku.

Tomáš Hanák (moderátor) a Ján Simkanič (výkonný ředitel Internet Info)
Autor: Lupa.cz

Tomáš Hanák (moderátor) a Ján Simkanič (výkonný ředitel Internet Info)

Internetové obchodování

  1. Aukro.cz
  2. Alza.cz
  3. Zboží.cz
  4. Heureka.cz
  5. Czechcomputer.cz
  6. MIMIBAZAR.CZ
  7. MALL.CZ
  8. Fler.cz
  9. alfacomp.cz
  10. Slevomat.cz

Hitem letošního roku se v oblasti internetového obchodování bezesporu staly slevové servery, kterých byly spuštěny desítky. Tomáš Hanák jich asi třicítku vyjmenoval, aby měli přítomní představu, jak kreativní jsou provozovatelé při vymýšlení jejich názvů. Téměř ve všech se totiž v nějaké podobě objevilo slovo „sleva“.

Ačkoli vítězství v této kategorii obhájil aukční portál Aukro.cz, následovaný internetovým obchodem Alza.cz, na třetí a čtvrté místo, se na rozdíl od minulého roku, dostaly srovnávače cen, což dokazuje jejich rostoucí popularitu. Cenu z rukou Petra Bednáře z vydavatelství Mladá fronta, převzala Pavlína Zábojníková, ředitelka Aukro pro ČR a SR. Prozradila, že tento týden se na Aukru registroval už dvoumiliontý uživatel. Stejně jako další vítěze ji neminulo pohoupání v mobilním telefonu nadživotní velikosti.

Pavlína Zábojníková (ředitelka Aukro pro ČR a SR)
Autor: Lupa.cz

Pavlína Zábojníková (ředitelka Aukro pro ČR a SR)

Vyhledávače a databáze

  1. Google.cz
  2. Seznam.cz
  3. ČSFD.cz
  4. IDOS.cz
  5. Mapy.cz
  6. ekucharka.net

Přestože hned v úvodu Ján Simkanič tvrdil, že ceny budou předávat finalisté kategorie Osobnost roku, už u druhé vyhlašované kategorie bylo toto pravidlo porušeno. Byl prý k tomu dobrý důvod, protože v Česku neexistuje nikdo povolanější, kdo by mohl cenu v kategorii vyhledávač předat, než Petr Hejl, který vymyslel nový hledač, jež by měl být lepší než všechny ostatní dosud existující.

Tomáš Hanák vyzvídal, kolik vývoj takového hledače stojí. Petr Hejl prý potřebuje na prototyp milion korun a osm set tisíc už má, požádal tedy potenciální investory z publika, aby se mu následně přihlásili v zákulisí.

Poté přítomným sdělil, že vítězem v této kategorii se stal Google.cz, který tak sesadil z pomyslného trůnu Seznam.cz, ten vyhrál loni. Luďku Motyčkovi, který přišel cenu převzít, vzkázal, že je to poslední rok, kdy si tuto cenu může Google užít.

Luděk Motyčka (Google.cz). Z povzdálí sleduje Petr Hejl (představitel nové služby, která je lepší než všechny vyhledávače světa)
Autor: Lupa.cz

Luděk Motyčka (Google.cz). Zpovzdálí sleduje Petr Hejl (představitel nové služby, která je lepší než všechny vyhledávače světa)

Komunikační služby

  1. Seznam Email
  2. Skype.cz
  3. Gmail.com
  4. Centrum.cz Multimail
  5. Chat Facebooku
  6. ICQ.Centrum.cz

V okamžiku vyhlašování kategorie komunikační služby vyzvali oba moderátoři členy expertního panelu, aby přišli na pódium. Bylo prý pro ně připraveno překvapení, kterým mělo být Natalia Sadness, alias Natálie Smutková, kterou expertní tým nominoval v kategorii osobnost roku. Ján Simkanič se domníval, že to jeho členové učinili jen proto, aby se s Natálií mohli osobně setkat.

Ani dvakrát opakovaný mohutný aplaus, ale nezměnil nic na tom, že Natalia Sadness na vyhlašování cen nedorazila. Jako cenu útěchy dostali všichni členové expertního týmu časopis, od mediálního partnera soutěže, jehož obálku zdobila nejen fotka Natálie, ale i její podpis a otisk rtů. Vítězem kategorie komunikační služby se stal freemail Seznamu. Tomáš Pergler převzal cenu z rukou Ondřeje Austa, člena expertního týmu.

Tomáš Pergler (senior produktový manažer Seznam.cz) a Patrick Zandl (šéfredaktor Lupa.cz)
Autor: Lupa.cz

Tomáš Pergler (senior produktový manažer Seznam.cz) a Patrick Zandl (šéfredaktor Lupa.cz)

Sociální sítě

  1. Facebook.com
  2. Lidé.cz
  3. Bandzone.cz
  4. BABY-CAFE.CZ
  5. xTeen.cz

Jak se navazovalo přátelství v předfacebookovské době názorně předvedly ukázky z filmů s Old Shatterhandem a Vinnetouem, včetně následků toho, když takové přátelství dnes na Facebooku odmítnete. Naopak přijetí přátelství stvrzené vlastní krví zaujalo moderátory natolik, že se rozhodli stát také „bratry“.

Tomáš Hanák a Ján Simkanič stvrzují své přátelství.
Autor: Lupa.cz

Tomáš Hanák a Ján Simkanič stvrzují své přátelství.

V této kategorii zvítězila sociální síť Facebook. Ondřej SurýCZ.NICu předal cenu Michalu KašpárkoviArboInterac­tive, které Facebook v Česku zastupuje. Z první pětice oproti minulému roku úplně zmizelo Líbímseti.cz, které se tentokrát ani nedostalo mezi nominované.

Michal Kašpárek (managing director společnosti ArboInteractive, která v České republice zastupuje Facebook)
Autor: Lupa.cz

Michal Kašpárek (managing director společnosti ArboInteractive, která v České republice zastupuje Facebook)

Publikační platformy

  1. Youtube.com
  2. rajče.net
  3. Picasa
  4. Blog.cz
  5. eStránky.cz
  6. Webnode.cz
  7. WordPress.com
  8. Blogger.com

V tento okamžik se zdálo moderátorům, že publikum už je nějaké unavené, a tak požádali hostesky, aby ze zákulisí přinesly dvě červené síťovky s dobrotami typu suchý rohlík, půlka chleba, pražená káva, mandarinky, banány atd. a ty pak roznesli mezi přítomné.

V kategorii publikační platformy obhájil své prvenství videoportál Youtube. Mezi finalisty se objevil ale například i projekt Picasa  nebo Wordpress. Naopak přes nominační fázi neprošel Stream.cz, který minulý rok skončil v hlasování na třetím místě. Cenu převzal Daniel Nohel z české pobočky Google.

Daniel Nohel (Google.cz)
Autor: Lupa.cz

Daniel Nohel (Google.cz)

Média – všeobecná

  1. iDNES.cz
  2. Novinky.cz
  3. Aktuálně.cz
  4. ČT24.cz
  5. tn.cz
  6. Blesk.cz
  7. iHNed.cz
  8. Reflex.cz
  9. Lidovky.cz

I přes změnu způsobu nominace, kdy čtenáři nenavrhovali projekty ve dvou různých kategoriích, ale měli možnost zvolit pět jakýchkoli projektů, které splňují parametry média, na výsledek v kategorii všeobecná média to nemělo žádný vliv.

Už popáté totiž Křišťálovou Lupu získal zpravodajský server iDnes.cz. Pro cenu si přišel tak jako obvykle Michal Hanák, šéfredaktor iDnes.cz. Lupu, diplom, květinu a elegantní červenou síťovku s překvapením mu předal publicista Miloš Čermák.

Michal Hanák (šéfredaktor iDNES.cz)
Autor: Lupa.cz

Michal Hanák (šéfredaktor iDNES.cz)

Média – specializovaná

  1. Živě.cz
  2. MobilMania.cz
  3. Rodina.cz
  4. Hasici150.tv
  5. Ronnie.cz
  6. Erasport.cz
  7. motejlek.com

Nominace v kategorii specializovaných médií nezahrnovala žádný projekt, který by se věnoval kultuře. A tak se Tomáš Hanák rozhodl tento deficit nahradit recitací vlastní tvorby na motivy klasické tapety „krajiny Windows“. Vítězem kategorie se stalo Živě.cz.

David Polesný (šéfredaktor Živě.cz)
Autor: Lupa.cz

David Polesný (šéfredaktor Živě.cz)

Mobilní služba

  1. m.T-Mobile.cz
  2. Vodafone Live!
  3. m.Facebook.com
  4. m.O2.cz
  5. m.Seznam.cz
  6. m.iDNES.cz

Jak už bylo naznačeno v úvodu, kategorie mobilní služba je letos novinkou a vznikla ve spolupráci s generálním partnerem soutěže. Nejvíce hlasů získala služba m.T-mobile.cz. Cenu, včetně mobilního telefonu Nokia N8, převzal Jaroslav Chaloupka.

Jaroslav Chaloupka (T-Mobile)
Autor: Lupa.cz

Jaroslav Chaloupka (T-Mobile)

Dobrej nápad

  1. VideaČesky.cz
  2. NejŘemeslníci.cz
  3. Čtyřlístek ze stránek STRACH.cz na Facebook
  4. Fejsbůček.cz
  5. Klábosení.cz

Další nová kategorie, která vznikla z toho důvodu, že jsme chtěli dát uživatelům možnost, aby ocenili projekty či služby, které nesplňují kritéria pro zařazení do již existujících kategorií, ale jsou zároveň natolik inovativní či zajímavé, že si zaslouží, aby se na ně upozornilo.

Historicky prvním vítězem kategorie Dobrej nápad se stal web Videačesky.cz, na kterém najdete otitulkovaná krátká videa a webseriály. Cenu od náhodně vybrané divačky převzal Vojtěch Tuček.

Vojtěch Tuček (Videačesky.cz)
Autor: Lupa.cz

Vojtěch Tuček (Videačesky.cz)

Osobnost roku

  1. Miloš Čermák
  2. Miroslav Motejlek
  3. Petr Bednář
  4. Natalia Sadness
  5. Ondřej Surý
  6. Jan Barta

Na rozdíl od ostatních kategorií, kde jsou některé služby a weby už stálicemi několik let, což je ale na druhou stranu díky velikosti českého trhu pochopitelné, v kategorii Osobnost roku nenajdete mezi nominovanými nikoho, kdo by o tuto cenu bojoval už v minulém roce.

Nechybí například už zmiňovaná Natalia Sadness, Petr Bednář z Mladé fronty, Miroslav Motejlek, jehož projekt motejlek.com byl nominován také na Projekt roku. Vítězem se ale nakonec stal publicista Miloš Čermák, se kterým všichni přítomní na pódiu navázali prostřednictvím lan se smyčkou přátelství.

Miloš Čermák (publicista)
Autor: Lupa.cz

Miloš Čermák (publicista)

Zvláštní cena serveru Lupa.cz

Ačkoli nová kategorie Dobrej nápad dala určitý prostor pro vyzdvihnutí zajímavých projektů, rozhodli jsme se udělit letos ještě cenu serveru Lupa.cz projektu, který nám přijde inovativní, ale bohužel se na něj nedostalo.

Patrick Zandl, šéfredaktor Lupa.cz, předal cenu Lukáši Konarovskému a Janu Korbelovi, autorům služby Fakturoid.cz. Cena byla udělena za vytvoření důležité a přitom jednoduše fungující služby pro drobné podnikatele, která by mohla sloužit jako příklad a inspirace promyšleného projektu, efektivně zaplňujícího mezeru na trhu.

Lukáš Konarovský (Fakturoid.cz)
Autor: Lupa.cz

Lukáš Konarovský (Fakturoid.cz)

Anticena

  1. Datové schránky
  2. Audiovizuální zákon
  3. Internetové projekty státní správy
  4. Doménová centrála
  5. Motomail.cz
  6. Červené tlačítko
  7. Centrální registr dlužníků
  8. Velký bratr Facebook

Do této kategorie spadají projekty, osobnosti či události s nejhorším dopadem na kvalitu a pověst prostředí českého Internetu. Takovým symbolickým letošním zosobněním toho, co se na Internetu nepovedlo, je kauza Speedcars alias Aragorn vs. Karkulka. Nejdříve se promítalo zmiňované video, aby se následně moderátoři převlečeni za tyto pohádkové bytosti utkali v nerovném souboji košíčku proti meči, který však nečekaně vyústil v přátelské usmíření.

Aragon proti Karkulce v podání Tomáše Hanáka a Jána Simkaniče.
Autor: Lupa.cz

Aragon proti Karkulce v podání Tomáše Hanáka a Jána Simkaniče.

Držitelem Anticeny pro rok 2010 se stal projekt Datových schránek. Cenu si převzal údajný zástupce Ministerstva vnitra, kterého Tomáš Hanák pasoval na  „Jeho Veličenstvo Držitele Anticeny“. Od Jána Simkaniče dostal kromě rozbité lupy i díru v bábovce.

Pasování zástupce Ministerstva vnitra
Autor: Lupa.cz

Pasování zástupce Ministerstva vnitra

Projekt roku

  1. Slevomat.cz
  2. Darujspravne.cz
  3. Scuk.cz
  4. Motejlek.com
  5. Nový Sklik.cz
  6. Pixmac.cz
  7. Doc-air.cz
  8. Mediář.cz

Konečně Projektem roku se, tak trochu očekávaně, stal zástupce slevových serverů, a to Slevomat.cz. Cenu si společně převzali Tomáš Čupr a Martin Korman.

Tomáš Čupr (Slevomat.cz)
Autor: Lupa.cz

Tomáš Čupr (Slevomat.cz)

Po skončení oficiální části programu následoval koncert skupiny Vltava a diskuse nad dobrým jídlem a pitím se protáhly daleko za půlnoční hodinu. Máme-li hodnotit průběh a výsledky celého ročníku ankety, můžeme snad vzhledem k silné účasti odborné veřejnosti opět konstatovat, že Křišťálová Lupa odrazila stav českého Internetu a jeho nabídky služeb z pohledu běžného uživatele i odborníků (zastoupených v anketě odbornou porotou) a upozornila na některé zajímavé projekty.

Našli jste v článku chybu?

26. 11. 2010 9:11

PetrHejl (neregistrovaný)

Tomáši Hanákovi a Jánu Simkaničovi se to docela povedlo.
Mělo to vtip. Datový schránky byly zvlášť podařený.


26. 11. 2010 8:43

Smutné? Spíše marketingová lež.
"Cílem letošního ročníku ankety Křišťálová Lupa, bylo stejně jako v minulých letech, zviditelnit a zvýraznit zajímavé projekty českého Internetu, ocenit jejich tvůrce a provozovatele, upozornit na úspěšná či inovativní řešení a zaměřit pozornost na události, které mají vliv na celé internetové prostředí v Česku. "
Tomu odpovídají jenom kategorie "Dobrej nápad" a "Projekt roku", zbytek je čistý marketing (s výjimkou "Osobnosti roku", to je vyložená blbost.... když …

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře