Cílem letošního ročníku ankety Křišťálová Lupa, bylo stejně jako v minulých letech, zviditelnit a zvýraznit zajímavé projekty českého Internetu, ocenit jejich tvůrce a provozovatele, upozornit na úspěšná či inovativní řešení a zaměřit pozornost na události, které mají vliv na celé internetové prostředí v České republice. Přesto však čtvrtý ročník oproti těm předchozím přinesl celou řadu novinek.
Tou největší bylo vytvoření tzv. expertního panelu, složeného z novinářů, publicistů a blogerů, kteří mají sledování českého webu téměř „v popisu práce“ a jsou s ním v denním intenzivním kontaktu. Právě členové expertního panelu měli možnost doplnit čtenářské nominace o „divokou kartu“ v případě, že se v dané kategorii neobjevila nominace projektu či zajímavého řešení, které si podle odborníků zasloužilo pozornost. Nakonec expertní panel využil „divokou kartu“ pouze u několika kategorií. Expertní panel rovněž zásadním způsobem ovlivnil nominace, z nichž vybírala odborná porota.
Další velkou změnou bylo přepracování kategorií, kde kromě tří hlavních kategorií nezůstal, obrazně řečeno, kámen na kameni. Vyslyšeli jsme totiž hlasy kritiků, které považovaly některé kategorie za zastaralé a nereprezentativní. „Největší kritik si tak dlouho nedal pokoj, až jsme ho zaměstnali a s letošním ročníkem nám musel pomoci,“ prohlásil Ján Simkanič, výkonný ředitel společnosti Internet Info.

Tomáš Hanák, jeden z moderátorů večera.
Hlasování
Celá anketa probíhala tradičně ve dvou fázích. Nejprve čtenáři nominovali do jednotlivých kategorií své oblíbené internetové projekty. Tato fáze dala příležitost zviditelnění projektům, které jsou zajímavé, ale nedisponují prostředky na adekvátní propagaci. Nominační fáze ankety probíhala od 3. srpna do 6. září 2009.
Finální hlasování, do kterého postoupilo v každé kategorii pět nejúspěšnějších a do něhož se zapojilo téměř 82 tisíc hlasujících, což je o téměř 20 tisíc více než v loňském ročníku, proběhlo od 21. září do 25. října 2009. Finální rozhodování ve třech kategorích: Projekt roku, Osobnost roku a Anticena, bylo svěřeno do rukou odborné poroty, která byla složena z více než 70 internetových odborníků a publicistů.
Průběh večera a výsledky
Slavnostní večerní vyhlášení proběhlo v prostorách Divadla Archa, které sídlí v prostorách původního divadla D34, následně Divadla E. F. Buriana. Před úderem sedmé hodiny večer se prostory divadla začali zaplňovat hosty, mezi kterými samozřejmě nechyběly známé tváře českého Internetu, ale také zástupci médií, nominovaných projektů nebo novináři. Ty po nezbytné registraci přivítal, z reproduktorů se linoucí hlas, jednoho z moderátorů večera Tomáše Hanáka, jehož ztvárnění automatu na zákaznické lince provázelo hosty po celý večer.
Samotné vyhlášení se neslo ve velmi odlehčeném duchu, což přítomní neustále stvrzovali opakovanými salvami smíchu. Moderování akce se zhostil Tomáš Hanák společně s Honzou Simkaničem. Svou minutu slávy si dopřál i Jiří Macháček, který k nelibosti svého kolegy z Divadla Sklep vyhlásil kategorii Osobnost roku. O hudbu se v průběhu vyhlašování postaral Vladimir Kirikov, poté nabídl hostům hudební zážitek Jiří Macháček se skupinou MIG21. Pro ty, kteří se potřebovali trochu rozptýlit, byla připravena jízda na vozítku Segway, naopak o ty, které zmohla únava, se postaraly thajské masérky.
Leitmotivem vyhlašování byla současná krize, která podle některých už odeznívá, podle jiných je současný stav pouze klidem před bouří. I z toho důvodu se ceny předávaly a přebíraly na šikmé ploše.
Kategorie: Sociální sítě
Hned první vyhlašovaná kategorie doznala oproti minulým ročníkům změny. Kategorie Komunitní server se totiž letos přejmenovala na Sociální sítě. Tomáš Hanák se původně domníval, že se jedná o „takové ty záchranné sítě na voliče, například pískoviště ze zisků ČEZ nebo sítě pro ty, co třeba mají hromadu dětí, ale práci ani jednu.“ Honza Simkanič ale definici sociální sítě na Internetu uvedl na pravou míru. Vítězství v této kategorii přisoudili čtenáři síti Facebook, což pro mnohé nebylo překvapením. Facebook totiž patří k zdaleka největším sociálním sítím a jeho obliba za poslední rok raketově vzrostla i v České republice. Cenu z rukou Ondřeje Malého z Lidových novin převzal tuzemský zástupce Facebooku, Josef Kovář ze společnosti Visibility.

Josef Kovář ze společnosti Visibility s.r.o., která obchodně zastupuje Facebook v ČR pronáší děkovnou řeč na šikmé ploše do mikrofonu, který je proklatě vysoko.
Kategorie: Vyhledávače a databáze
K vyhledávačům byly letos připojeny i databáze, proto se mezi známými jmény z předchozích ročníků objevil například server ČSFD. Tomáš Hanák byl rád, že se právě tento server dostal až do finále. „Člověk tam najde spoustu hodnotných informací. Třeba i o sobě. Je to dobrá „zpětná vazba“, jestli to, co dělám, dělám dobře…“ Honza Simkanič kontroval tím, že se náhodou díval na ohlasy u filmu Cesta z města a zjistil, že se v databázi najdou diváci s jasně vyhraněným názorem a vkusem. Jeden z uživatelů totiž v diskusi pod filmem označil Tomáše Hanáka za nejhoršího herce od dob Antonie Nedošínské. Hanák se ale nenechal rozhodit s tím, že všude se najdou blbci a tak jsme se z úst Jana Beránka z Hospodářských novin dozvěděli, že se letos v této kategorii podařilo zvítězit Seznamu, který tak sesadil z pomyslného trůnu předchozích ročníků Google.

Dušan Janovský, vedoucí týmu vyhledávání v Seznamu, je s cenou náramně spokojený.
Kategorie: Publikační platformy
Také původní kategorie Blog se změnila tak, aby mohla lépe reflektovat systémy, které umožňují dávat obsah ven. Do finálových nominací se tak dostala jak blogovací platforma, tak například videoservery umožňující nahrávat uživatelský obsah. S přehledem zvítězil server Youtube. Divokou kartu získal projekt OnTheRoad.to, ale do bojů o přední příčky nakonec vůbec nepromluvil. Cenu Kateřině Holcmanové z Google předal Ondřej Aust, nyní už bývalý redaktor Lidových novin. Přestože nechtěl prozradit, kdo je jeho novým zaměstnavatelem, mnoho účastníků to už stejně vědělo. Tomáš Hanák se Kateřiny optal jak se má správně Youtube vyslovovat, ta si zase neodpustila poznámku, že Youtube už běží rok na české doméně, a podivovala se proto, proč se v nominacích objevil s koncovkou .com.

Kateřina Holcmanová, marketingová manažerka Google ČR, převzala cenu pro Youtube.com.
Kategorie: Komunikační služby
Přestože kategorie Freemail byla změněna na Komunikační služby, žádné překvapení se nekonalo. Stejně jako v minulých letech se vítězem stal freemail Seznamu. Tomáš Pergler ze Seznamu poté, co Juraj Gerbery z Marketing a Média předal cenu, zavtipkoval, že e-mail od Seznamu začíná být Karlem Gottem českého Internetu. Tím ale nahrál Tomáši Hanákovi, který začal učit vítěze, jak se správně děkuje, když člověk dostane podobně významné ocenění jako je Křišťálová Lupa nebo státní vyznamenání. Vzal si přitom na pomoc fotografii Karla Gotta, který po obdržení státního vyznamená od prezidenta, vzkázal svým kritikům prostřednictvím vulgárního gesta, co si o nich myslí.

Tomáš Pergler, produktový manažer Emailu – Seznam.cz, pozoruje gestikulujícího Tomáše Hanáka.
Kategorie: Internetové obchodování
V kategorii Internetové obchodování obhájil své prvenství aukční portál Aukro.cz. Mezi finalisty se objevil ale například i projekt Fler, který byl nominovaný také na projekt roku. Cenu převzal Oto Obdržálek z Aukro.cz. Předávajícím tentokrát byl sám Tomáš Hanák, nicméně v přestrojení za prodejce jízdních kol z Berouna, který díky internetovým obchodům musel svůj, kdysi prosperující krámek, zavřít.

Tomáš Hanák alias prodejce jízdních kol z Berouna a Oto Obdržálek, Marketing manager – Aukro.cz.
Kategorie: Média – všeobecná
Ani v kategorii všeobecných médií se žádné velké překvapení nekonalo. Vítězství obhájil iDNES.cz a tak se již tradičně na pódiu objevil jeho šéfredaktor Michal Hanák. Dříve, než však k tomu došlo, se moderátor pokusil Křišťálovou Lupu v této kategorii neúspěšně vydražit. Server zprávy.rozhlas.cz, který nominoval expertní panel, propadl. Aleš Borovan z E15, který cenu předával, si dovolil trochu zavtipkovat, když prohlásil, že cenu získává nejdůvěryhodnější zpravodajský portál na českém Internetu, ale místo očekávaného iDNESu, vyhlásil za vítěze Aktuálně.

Michal Hanák, šéfredaktor iDNES.cz.
Kategorie: Média – specializovaná
Při vyhlašování kategorie specializovaných médií se do rukou Filipa Rožánka z Českého rozhlasu dostala omylem obálka z minulého roku a ještě k tomu z kategorie zábava. Poté dorazila už správná obálka a přítomní se dozvěděli, že cenu obdrželo Živě.cz.

David Polesný, šéfredaktor Živě.cz a Křišťálová Lupa v kategorii specializovaná média.
Mezitím se Tomáši Hanákovi zdálo, že publikum začíná být trochu unavené a proto na jeviště pozval masérky, které se následně vydaly mezi diváky, a jaly se masírovat jejich šíje.
Kategorie: Média – uživatelská
Překvapivě jasného vítěze měla kategorie uživatelských médií, ve které zvítězil web ekuchařka.net. Cenu Jaroslavu Malatincovi předala náhodně vybraná divačka z publika, samozřejmě za odborného dozoru Tomáše Hanáka.

Tomáš Hanák „učí“ předávat cenu náhodně vybranou divačku z publika.
Kategorie: Osobnost roku
- Taťána le Moigne, Google.cz
- Miloš Čermák, publicista
- Petr a Jan Staňkovi, dříve NetTravel.cz
- Tomáš Řehák, OMD
- Martin Kuciel, Cuketka.cz
- Adam Zbiejczuk, 1. bankovní blogger
Osobností roku se stala Taťána le Moigne výkonná ředitelka Google v ČR. Vyhlášení výsledků v této kategorii předcházelo zmizení moderátora Tomáše Hanáka, kterému se udělalo špatně poté, co vydávil molitanovou rybu pro Jaroslava Malatince. Naštěstí za něj zaskočil kolega Jiří Macháček, se kterým se ale Hanák po návratu na pódiu porval. Taťána le Moigne dostala kromě Křišťálové Lupy také padák. Podle Hanáka by se mohl v dnešní nejisté době hodit.

Taťána le Moigne, výkonná ředitelka Google ČR, právě přebrala cenu za osobnost roku a míří na šikmou plochu
Kategorie: Anticena
- Dignity – reálně neexistující mediální skupina Jana Václava Čepa
- Aktivity BSA – kontroverzní „protipirátstké“ sdružení soukromých firem a její mediální a nátlakové praktiky
- Datové schránky – problematicky fungující projekt elektronických schránek pro komunikaci firem se státní správou
- Likvidace Atlas.cz – ztráta významu kdysi jednoho z nejznámějších projektů českého Internetu portálu Atlas.cz a její rozmělnění pod značkou Centrum.cz
- Cenzura obsahu internetovými provozovateli
- Audiovizuální zákon – snaha legislativně omezit podmínky pro poskytování videoobsahu
Konkurence v nominacích na letošní anticenu byla opravdu veliká. Na „ocenění“ aspirovaly například aktivity BSA, projekt datových schránek nebo cenzura obsahu internetovými provozovateli. V této velké konkurenci se podařilo zvítězit, reálně neexistující mediální skupině Dignity Jana Václava Čepa. Ten si také pro rozbitou lupu osobně přišel. Každá cena má prý podle něj svoji cenu. Odmítl si ji převzít za plentou s tím, že ji rád přebere tváří v tvář veřejnosti. „Přijímám ji s velkou pokorou,“ dodal Jan Václav Čep.

Josef Václav Čep prý přijímá anticenu s velkou pokorou.
Kategorie: Projekt roku
Cenu v prestižní kategorii Projekt roku si odnesl projekt OnTheRoad.to. Křišťálovou Lupu od zástupkyně generálního partnera Jany Vyhlídalové z Telefóniky O2 převzala celá česká část v čele s Michalem Bláhou. Vítěz získal reklamní kampaň na mobilním portálu O2 pro 1. čtvrtletí 2010 a multimediální telefon Nokia N97. Vítězství OnTheRoad.to bylo ale mimořádně těsné.

Česká část týmu OnTheRoad.to se raduje z vítězství.
Po skončení oficiální části programu následoval koncert skupiny MIG21 i některé další atrakce, přičemž neformální diskuse mezi účastníky večera se protáhly daleko za půlnoční hodinu. Máme-li hodnotit průběh a výsledky celého ročníku ankety, můžeme snad vzhledem k silné účasti odborné veřejnosti prohlásit, že Křišťálová Lupa odrazila stav českého Internetu a jeho nabídky služeb z pohledu běžného uživatele i odborníků (zastoupených v anketě odbornou porotou). Stejně tak věříme, že změny, které s sebou letošní ročník přinesl, umožnily v nominační fázi pokrýt mnohem širší spektrum služeb.

Tomáš Hanák v souboji se svým kolegou z Divadla Sklep Jiřím Macháčkem.
Foto: Ivana Dvorská, Lupa.cz