Hlavní navigace

Jízdní řády na Atlasu dojezdily

13. 4. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 29
Služba jízdních řádů na Atlasu nadzvedla konkurenty i profesní sdružení a byla označena za neetickou. Měnila žebříčky v oficiálním měření českého Internetu. Portál Atlas humbuk ustál a překážky odstranil, aby se nakonec služby sám zbavil. Proč? Dodavatel prý chodil za jiným…

Kotrmelec dopředu, kotrmelec dozadu. Horký brambor. I tak se dají pojmenovat manévry služby online jízdních řádů. Posuďte sami…

Jízdní řády na Internetu provozuje jistá soukromá firma pověřením ministerstva dopravy. Stát firmě nic neplatí. Firma využívá Celostátní informační systém o jízdních řádech (CIS JŘ) a má povinnost zveřejňovat z něj výstupy. Činí tak prostřednictvím své aplikace Informačního dopravního systému (IDOS), který je zároveň nástrojem jejího byznysu. Svůj produkt může firma licencovat komukoli, aniž by se ministerstva musela ptát.

Jízdních řádů se minulé léto zachtělo jednomu z českých portálů. Nechtěl jen službu, ale také přesměrovat domény jízdnířády.cz a idos.cz pod svá křídla. Proč? Spolu se službou tím získal ze dne na den přes milion návštěvníků, z nichž většina dorazila přes zavedené domény. Portál dokonce v září po třech letech předehnal svého konkurenta. A vyšší návštěvnost znamená prestiž, více reklamy a více peněz.

Konkurentům portálu se to zrovna dvakrát nelíbilo. Jeden z nich si jízdní řády licencoval také, ovšem bez lukrativních domén to byla slabá náplast. Hřiště, na kterém začal boj, poskytl profesní klub – nejdříve požadoval po portálu, aby obsluhoval svůj mediální prostor. Stalo se. Pak přišel kodex internetové reklamy: ten přesměrování domén (a návštěvnosti), které vlastní jiný subjekt, označil za neetické. Portál si musel vybrat: buď si domény jízdnířády.cz a idos.cz koupit, anebo si přestat započítávat návštěvnost z nich plynoucí. V prosinci 2006 zvolil druhou možnost.

Příběh skončil závěrem letošního března. Portál oznámil, že firma provozující jízdní řády jedná za jeho zády s konkurencí a spolupráci ukončil. Žádné přesměrování, žádná návštěvnost. Jen reklamu na jízdnířády.cz bude prodávat ještě další rok.

I ty, Brute?

Vy už určitě víte, že tím portálem byl Atlas.cz, konkurentem Centrum.cz, firmou společnost Chaps a profesní autoritou Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR).

Měření jizdnirady.atlas.cz v březnu doběhlo, na Apríla zazvonil zvonec a s jízdními řády na Atlasu je konec. Adresa teď vede na výsledky fulltextu (legrační je, že na domény Chapsu se v něm nedostanete – na první stránce jsou odkazy na weby dělané pro zisk z AdSense…).

Zbývá vyřešit poslední neznámou, a sice kvůli čemu (a kvůli komu?) zrušil Atlas Chapsu smlouvu na oblíbenou službu?

„Velkým omezením pro nás byla nechuť k produktové inovaci ze strany firmy Chaps. Nejinak tomu bylo v případě designu a grafické inovaci služby,“ vypráví David Duroň, generální ředitel Atlasu. „Tím zásadním zlomem bylo ovsem zjištění, že se Chaps snaží tuto službu nabízet za našimi zády jiným serverům. Toto zjištění jsme si prověřili a na základě potvrzení ukončili obě smlouvy o spolupráci s Chaps.“

Oním jiným serverem má být podle Atlasu někdo z trojice Seznam, Centrum, iDnes. Chaps okolnosti provozu své veřejné služby úplně odmítl komentovat a vzkázal, že si tu můžeme spekulovat klidně bez něj. „Nikdy bychom nestavěli na základě spekulací. Informaci máme prověřenou a důvěryhodnou. Mimochodem mi tuto informaci k mému překvapení přiznal na osobní schůzce i zástupce Chapsu,“ říká David Duroň.

Námi oslovení podezření na vyjednávání s Chapsem popřeli. Z rozhovorů ale vyplývá, že všichni jednají a jednali v blízké či dávné minulosti se všemi a určit, kdo měl teď vrazit údajný klín mezi Chaps a Atlas, je úkol pro příznivce konspiračních teorií. Náš neoficiální zdroj blízký dění označil za původce děje Seznam.

„Jednání proběhla v loňském roce, ale podmínky spolupráce s firmou Chaps pro nás nebyly přijatelné. Na otázku ke spuštění služby s jízdními řády říkáme ano, takovou službu chceme, ale ne za každou cenu,“ říká Rita Gabrielová, tisková mluvčí Seznamu.

Centrum s Chapsem jednalo také, protože jak už bylo řečeno, má od něj licenci na jizdnirady.cen­trum.cz. Že by se Centrum s Chapsem domlouvalo na bližší spolupráci? „V tuto chvíli to není na pořadu dne,“ řekl Lupě Pavel Mucha, výkonný ředitel Centra.

iDnes: platili bychom výpalné

Zbývá server iDnes.cz vydavatelské společnosti Mafra. iDnes je sice spojován se zprávami, ale akvizice komunitních serverů a chystaný freemail od Googlu naznačuje portálové choutky. Jízdní řády by do iDnesu také zapadly…

„Ano, iDnes.cz se před více než rokem zajímal o podmínky licence na provoz služby Jízdní řády,“ potvrzuje Jaroslav Kábele, ředitel iDnes. „Hlavně jsme chtěli zabránit tomu, aby návštěvnost veřejné služby nezneužila naše konkurence.“

Jaroslav Kábele při našem včerejším rozhovoru (který vám přineseme příští týden) dokonce přiznal, že iDnes svého času chtěl Chapsu platit za to, že se jízdní řády nikde neobjeví – tedy jakési „výpalné“. Požadavky Chapsu ale byly příliš vysoké. „V současné době o této službě neuvažujeme,“ uzavírá Jaroslav Kábele.

Stálo to Atlasu za to?

Když se podíváme zpětně na celý příběh zahrnující válčení Atlasu proti všem, je s podivem, že se Atlas tak snadno zbavil služby, kterou si vybojoval. Nabízí se vysvětlující domněnka, že teď už Atlas jízdní řády nepotřeboval, když si návštěvnost, kterou mu přinášely, nemohl započítávat.

„Jízdní řády jsou zajímavý produkt, který nemá zatím velkou konkurenci. Spolupráce byla určitě přínosná, vyplatila se, ale pro další setrvání spolupráce je to málo. Produktový vývoj, možnost inovace a propojování s dalšími službami jsme postrádali, a proto jsme se rozhodli tuto kooperaci ukončit,“ vysvětluje myšlení Atlasu David Duroň.

BRAND24

Žolík Atlasu

Do smluv a finančních dohod nevidíme, takže nemůžeme zcela jednoznačně vyhlásit vítěze nebo poražené celé kauzy. Jisté ale je, že Atlas si podržel jednoho významného žolíka: do března 2008 bude na webech pod doménami jizdnirady.cz a idos.cz prodávat reklamu (údajně za měsíční paušál).

Co to znamená? Chaps má v podstatě na příští rok svázané ruce. Že by přesměroval svou službu a návštěvníky po vzoru kooperace s Atlasem na jiného velkého hráče, je nereálný paradox. Zaprvé by se třeba takovému Seznamu nelíbilo, že mu doma běží služba, ze které těží konkurence. Za druhé by se ozval SPIR s požadavkem na obsluhu mediálního obsahu, za třetí kodex nedovoluje si návštěvnost přičíst, čímž motivace k zásadním transakcím slábnou.

Používáte jízdní řády?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).