Hlavní navigace

Kdo z vás to má?

Libor Krayzel

Na poli českých videoportálů začíná být poněkud těsno. Důležitým kritériem v souboji o české amatérské tvůrce je schopnost sehnat jejich dílům diváky. Jiří Paroubek nám pomohl odhadnout, jak si který server stojí.

Před pár týdny jsem na weblogu Miloše Čermáka objevilo další ze skvostných vystoupení bývalého premiéra. Zprávy ani politiku příliš nesleduji, takže jsem originální projev neviděl. Jakmile se však expremiér začal vychloubat svými výdělky a novou partnerkou, která má rovněž peníze, okamžitě se mi vybavil sám velký Miloš Jakeš, budiž mu klecové lůžko lehké. Následovala chvilka hledání na YouTube plus práce s programem Movie Maker – a parodie byla na světě.

Chvíli na to si videa všiml David Antoš a nabídl mi účast na takovém malém experimentu: nahrát video na několik nejznámějších videohostingových serverů a po několika dnech srovnat návštěvnost z pohledu českého tvůrce. Neváhal jsem a video nahrál vedle YouTube také na Stream a N-JoyMetacafe, které jsem do té doby ani neznal. A počkal dva týdny, jak se návštěvnost bude vyvíjet, aniž bych některé z umístění někde inzeroval.

Počet diváků je pro tvůrce videí důležitým údajem. Nejrůznější videoportály nabízejí v zásadě vždy to stejné – podobné limity velikosti, podobné možnosti vkládání na vlastní stránky, podobnou kvalitu obrazu. Čím se mohou lišit, je schopnost získat videu návštěvnost. Proto prý YouTube dokázalo porazit veškerou konkurenci, protože uložit zde video jednoduše znamenalo nabídnout jej nejširšímu počtu lidí.

Jak pokus dopadl, můžete vidět v následující tabulce (odkazy vedou na video):

Počet shlédnutí podle služeb
Videohosting Počet shlédnutí
Metacafe 1286
N-Joy 1205
Stream 347
YouTube 140

Stav k 24. říjnu 2007 6:45

Jak vidno, proslulý český Stream je až na třetím místě. Nejrychlejší nárůst návštěv jsem mohl v počátcích sledovat u N-Joy. Zvláště zajímavý je ale především naprostý neúspěch na YouTube. Když se prostého smrtelníka zeptám, co mu říkají internetová videa, odpoví mi většinou slovíčkem „YouTube“. Stejně tak když mi někdo pošle odkaz na zajímavé video, leží většinou na YouTube. A když je v médiích řeč o Internetu a videu, automaticky mě napadne opět YouTube. Přesto se v tomto pokusu ukázal být jako nejméně efektivní pro distribuci videa českým uživatelům. Naopak prvenství Metacafe – které je v Česku jen málo známé – je téměř šokující.

Vyplývá z toho něco? Těžko říct. Z jednoho pokusu není možné dělat velké závěry. Není ani jisté, jakou metodikou si ten který server „počet shlédnutí“ započítává. Pro mě z toho plyne jediné: nadále budu svá videa (pokud ještě nějaká budou) posílat výhradně na N-Joy. Asi z patriotismu.

Našli jste v článku chybu?
31. 10. 2007 8:42
Goro (neregistrovaný)
Asi jste nepochopil smysl celého testu - nahrát video na 4 různé servery, nikde nic neodkazovat a počkat, kolik lidí si toto video najde. Ano, záleží na tom, kdo to objeví první a začne posílat známým, ale přesně tohle se mělo zjistit v tom testu - tedy který server jak rychle dokáže najít uživatele, kteří se na to video podívají.
30. 10. 2007 19:24
nnnn (neregistrovaný)
Všechny čtyři stránky neobsahují videa, ale privátní "link na link" humusový animační formát. Video (nevalné kvality) z nich lze pouze složitě zachytit a překonvertovat na nějaký normální opravdu video formát.