Líbiseti víc Olda Neuberger než Mark Zuckerberg?

Rozhovor na květnovém setkání NetClubu s Oldou Neubergerem se logicky točil kolem legendárního Líbimseti a jeho „souboje“ s Facebookem. Jak vlastně Líbímseti začalo a jak se prodávalo?

Kolik vám bylo let, když jste se pustil do Líbímseti?

23 let. Ale Líbímseti nebyl můj úplně první internetový projekt. Předtím jsem totiž založil Písmák.cz, což byl literární server pro začínající spisovatele, který mimochodem stále existuje.

Jak vás napadlo založit Líbímseti?  

Na českém Internetu existovala Seznamka.cz, která byla nekřesťansky velká. Dále tu bylo například Rande.cz, ale všechno to byl konglomerát pana Palase, který postupně skupoval malé firmy, které se to snažily dělat lépe nebo stejně jako on. A měl tak v podstatě na internetovou seznamku v Česku monopol. V té době se ještě muselo za nahrání fotky do profilu na seznamce prostřednictvím SMS zaplatit. Líbímseti vzniklo v roce 2002 jako projekt, který měl umožnit lidem hodnotit fotografie ostatních uživatelů. Až postupně se k tomu nabalovaly další funkce.

Kdo firmu provozující Líbímseti vlastnil?

V okamžiku prodeje měla firma tři společníky. Já jsem měl 51 procent, Tomáš Kapalín 34 procent a zbytek patřil mému dlouholetému kamarádovi.

Kolik uživatelů chodilo na Líbímseti v dobách největší slávy?

V roce 2008 jsme atakovali hranici 250 tisíc unikátních uživatelů denně. Líbímseti bylo v té době třetí největší portálovou homepage na českém Internetu. V té době Líbímseti generovalo jen prostřednictvím placených SMS zpráv stovky tisíc měsíčně.

V roce 2008 už začal v Česku startovat i Facebook. Sledoval jste jeho vstup na český Internet?

Já jsem na Facebook koukal už v roce 2007. Už tehdy se pro FB daly programovat první aplikace. Facebook se mi líbil, ale že by se nějak rychle rozšířil do celého světa, včetně Česka, to mě tehdy nenapadlo. Nicméně i Líbímseti se některými funkcemi Facebooku inspirovalo. Třeba na konci roku 2007 jsme zavedli statusy.

Brali jste Facebook jako konkurenci, nebo jste si říkali, že vedle něj můžete spokojeně existovat?

Nikdy jsme nechtěli být konkurencí Facebooku. Dobrý lokální seznamovací server má podle mě místo v každé zemi. V okamžiku, kdy návštěvnost začala klesat, jsme se vraceli zpět k původnímu smyslu webu, a tím bylo seznamování lidí.

Kdy vám došlo, že vám díky Facebooku začne téct do bot?

Někdy na začátku roku 2009 se křivka růstu FB v Česku a poklesu návštěvnosti Líbímseti potkaly.

Někdy v té době jste se dostali do médií kvůli údajně ukradeným fotkám z profilů uživatelů. Neměla i tato skutečnost vliv na pokles návštěvnosti.

Myslím si, že neměla. Šlo v podstatě o to, že se někomu podařilo najít způsob, jak získat fotografie ze zaheslovaných fotoalb. Odezva ze strany uživatelů nebyla skoro žádná. Řekl bych, že tato kauza paradoxně pomohla zvýšit povědomí o značce.

Kdy jste začali poprvé uvažovat o tom, že byste firmu prodali?

Někdy v období, kdy Líbímseti generovalo největší návštěvnost ve své historii.

Myslíte si, že jste prodali včas? Někteří lidé se domnívají, že jste to mohli prodat lépe, pokud by k prodeji došlo dříve.

Jsem rád, že jsme firmu prodali se vztyčenou hlavou.

S kým jste o prodeji jednali?

Se všemi mediálními domy.

Kdo tedy firmu nakonec koupil?

Skupina českých privátních investorů.

Za kolik?

Desítky milionů korun.

Poté, co jste Líbímseti v říjnu 2010 prodali, jste prohlásil, že končíte s lokálními projekty a začnete se věnovat těm globálním. Co tedy v současné době děláte?

Věnuji se facebookové aplikaci Miss Internet. V současné době máme zaregistrováno 15 tisíc soutěžících ze 40 zemí. O soutěž už projevili zájem muži z 60 zemí.

Je cílem projektu tato konkrétní aplikace, nebo si jen chcete vyzkoušet, jak takový koncept funguje a v budoucnu budete vyvíjet i jiné aplikace pro Facebook?

Může se stát, že samotná Miss Internet na Facebooku bude extrémně úspěšná, zájem uživatelů to zatím potvrzuje. Ale na druhou stranu pracujeme dále i na dalších facebookových aplikacích. Chceme využít skutečnost, že na Facebooku si velmi levně můžete sáhnout na 600 milionů globálních uživatelů.

Jaký je obchodní model této aplikace?

Zkušenosti z Líbimseti ukazují, že podobný projekt se dá monetizovat díky mikroplatbám. Používáme Facebook kredity. Uživatelé platí za hlasování či za VIP členství, které například mužům umožňuje vidět více fotek soutěžících žen.

Jste asi jedna z mála firem v Česku, která využívá Facebook kredity…

Nejsme jediní, ale domnívám se, že jsme firma, která v současné době na FB kreditech v Česku nejvíce vydělává. Spolupráce s Facebookem je výborná, protože když dosáhnete nějakých obratů z reklamy či právě z FB kreditů, tak se pro Facebook stáváte rozpoznatelným. Neplatí tedy to, že komunikace s Facebookem je zdlouhavá, že FB nedopovídá na maily atd.

Jak vlastně fungují FB kredity?

Na začátku byly kredity zdarma. Pro vývojáře to ale nebylo příliš výhodné, protože když se podařilo nějaké aplikaci kredity získat, nemohla je směnit na reálné peníze. V současné době jsou kredity za peníze. Vývojáři dostanou jednou za měsíc přehled o tom, kolik díky kreditům vydělali, a Facebook jim následně pošle peníze na účet.

Jak složité je získávat pro takovou aplikaci nové uživatele?

Stále jsme v testovací fázi. Zmiňovaných 15 tisíc uživatelů jsme vygenerovali díky virálnímu efektu za minimálních investic do reklamy.

Kolik máte na aplikaci platících uživatelů, tedy těch, kteří používají FB kredity?

Jedno až tři procenta uživatelů aplikace, kterých je dnes celkově okolo 100 tisíc.

Je Facebook módní vlna, která někdy odezní? Nepřijde v budoucnu jiný projekt, který zválcuje celý trh i s Facebookem?

Zatím každá služba, která takto rychle vyrostla, zaznamenala následně pád. Myslím si ale, že toto není případ Facebooku. Ten může ještě růst a je veřejným tajemstvím, že FB spustí svůj vlastní AdSense a umožní tak provozovatelům monetizaci jejich webů. Určitě se ale dožijeme doby, kdy si lidé na Internetu začnou více hlídat své soukromí.

Bude Facebook jedničkou například i za dva roky?

Myslím si, že mezi sociálními sítěmi může být jedničkou klidně následující dva až pět let.

Content

Děkuji za rozhovor.

Foto: Ondřej Hošt, Lupa.cz

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 6. 2011 10:18
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »