Lidé.cz v novém a nepoužitelném. Jak to s tímto projektem dopadne?

Doba, kdy české sociální sítě kvetly, je pryč. Převálcoval je Facebook a jejich neschopnost nějak se odlišit. Lide.cz teď přišli s novou verzí, která vzbudila mezi uživateli mírně řečeno rozpaky.

Po měsících odkladů nasazení nové verze (Seznam o změně mluví už od loňského podzimu) poslal administrátor Lide.cz uživatelům krátkou zprávu o tom, že druhý den ráno bude spuštěna nová verze. Jak znám české konzervativní uživatele, řekl bych, že mezi nimi tato zpráva vyvolala poprask, aniž by viděli byť jediný pixel z nového „Lidéčka“.

Lide.cz je tradiční český projekt, který seznamoval Češky a Čechy s taji komunit na internetu už od konce devadesátých let, tedy v dobách, kdy vynálezce Facebooku v USA vůbec netušil, že jednou na internetu vydělá díky svému nápadu miliardy dolarů.

S příchodem Facebooku web postupně ztratil více než polovinu ze svých dvou milionů měsíčních uživatelů. I když přestal být výrazně poután na domácí stránce Seznamu a mladí uživatelé emigrovali na Facebook, zdá se, že největší rána přišla právě začátkem tohoto týdne.

Čas na ladění

Nová verze je prý nepoužitelná, tvrdí řada uživatelů v diskuzích, ale i jinde. Ano, přiznávám, že když jsem se na Lide.cz podíval, nebyl jsem schopen se zorientovat, ba ani najít nějakou debatu k nové verzi. Jak na tom asi budou starší uživatelé, pro které je zvyk železná košile? Dovoluji si odhadnout, že se se změnou nesmíří a skončí. Přijdou o své virtuální přátele a kontakty na ně (Seznam nakonec nechává starou verzi ještě dva měsíce běžet na adrese old.lide.cz - ovšem jen v pasivní verzi umožňující stáhnout si svůj obsah – pozn. redakce).

Zavolal jsem kamarádovi Martinovi Kožíškovi, který u projektu stál od jeho začátků. Řekl mi, že se na jeho směřování přestal podílet asi před třemi roky, kdy se rozhodlo, že se Lide.cz posunou jinam, než si představoval. Seznam prý chce získat nové, mladé uživatele a je si vědom, že dost těch starších ztratí. Martin mi dokonce vyprávěl, že mu po změně přišlo několik výhrůžek smrtí (většina z nich samozřejmě asi byla míněna v nadsázce, tedy alespoň doufám), uživatelé si ho totiž s Lide.cz stále spojují.

Služba prodělala drastickou změnu a teď přišel čas na její ladění. To chápu. Není mi ale jasné, proč se v nové verzi přihodilo několik podivností. Systém není možné používat bez profilové fotky (dříve to šlo), uživatelům zmizela historie komunikace a blokované nebezpečné známé firmy jsou v systému opět volné a mohou dál lovit své oběti, například pro obtěžování a šikanu.

Odlišit se a těžit z toho

Lide.cz prohráli svůj boj s Facebookem už dávno, alespoň v segmentu mladých. A těm bylo od začátku jasné, že obě komunity slouží k rozdílným účelům. Já je – zjednodušeně – vnímám takto: Lide.cz byli seznamka a chat, určený lidem, kteří se chtějí seznámit. Facebook byl sítí pro ty, kdo se chtějí spojovat se známými a chlubit se jim fotkami z dovolené. Pokud by byla tato specifika respektována, mohli tu Lide.cz dál fungovat s mnoha stovkami tisíc uživatelů. 

Nová podoba služby je ale úplně něčím jiným. Pokud opomenu fakt, že jsem nebyl absolutně schopný web začít používat, musím uznat, že správnost rozhodnutí Seznamu se ukáže až za pár let. Třeba se ukáže, že noví Lide.cz jsou něčím úplně novým, hojně používaným, s kvetoucí komunitou spokojených uživatelů. Nebo to prostě celé umře.

CIF16

To, co dnes požadují někteří nespokojení uživatelé, se asi nestane. Chtějí totiž překlopit systém do staré verze, což by znamenalo jednoznačné uznání chyby, a to se v naší kotlině nenosí. 

Jednou z cest, jak bojovat s Facebookem, může být snaha o odlišnost a schopnost z této odlišnosti těžit. Jestli se Lide.cz po této cestě vydali, je hodně odvážná a trnitá. Projektu přeju hodně štěstí, bude ho potřebovat.

125 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 4. 2014 0:51

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»