MAFRA a Automodul.cz: od partnera k majiteli

Mediální skupina MAFRA minulý týden oznámila, že se portál iDnes.cz stal provozovatelem inzertního serveru s automobily Automodul.cz. Proč se MAFRA pro koupi Automodul.cz rozhodla, kde vidí hlavní synergii obchodu a kam míří její ambice v oblasti internetového prodeje vozidel?

Na scéně tuzemského internetového byznysu opět došlo k tomu, že se větší subjekt rozhodl pro koupi menšího. Z poslední doby lze uvést za podobný příklad třeba akvizici společnosti BroadNet mobilním operátorem Vodafone.

Mediální partner majitelem

Rozšíření portfolia serverů spadajících pod MAFRu je hodné zmínky mj. z hlediska vztahu obou subjektů. Server iDnes.cz byl totiž doposud mediálním partnerem Automodul.cz. Tento vztah založený na mediální podpoře se změnil právě prvního září, kdy se MAFRA z partnera stala majitelem. Ale popořadě.

Vznik společnosti AutoModul s. r. o. je datován do roku 2001. Podnik vznikl v Plzni a jeho většinovým vlastníkem byl Ladislav Janda. Internetový systém Automodul podle bývalého majitele společnosti funguje od 1. března 2002 za mediální podpory společnosti MAFRA. Podle serveru Justice.cz společnost hospodařila se základním jměním v hodnotě 1 000 000 Kč. Ladislav Janda zde byl uveden jako vlastník většinového podílu 51 % firmy s vkladem 510 000 Kč, druhým podílníkem byl Tomáš Mach s vkladem 490 000 korun a podílnictvím ze 49 %. Tomáš Mach v loňském létě ze společnosti odešel.

Internetový server Automodul.cz nabízí koncept inzerce automobilů, který umožňuje vybrat si z konkrétní nabídky aut za nejlepší ceny přímo u počítače. V nabídce uživatelé najdou nejen nové automobily, ale i bazarové, předváděcí a tzv. „referentské“ vozy všech druhů a velikostí. Na základě svých požadavků zjistí všechny potřebné informace o hledaném autě a ihned uvidí konkrétní nabídky jednotlivých prodejců.

Systém nabízí prodej automobilů obchodních partnerů – dealerů, autobazarů a dalším prodejců automobilů. Dalšími obchodními partnery jsou významné leasingové společnosti, importéři vozů a firmy nabízející především zabezpečovací zařízení a doplňky pro auta.

automodul

Lepší online byznys než Škoda?

Z hodnocení obchodních aktivit společnosti stojí za zmínku rok 2006, kdy za tři čtvrtletí roku Automodul zvýšil prodej aut na Internetu o 60 %. Meziroční nárůst prodeje vozidel o 60 % server zaznamenal ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Do konce září 2006 přes Automodul našlo nového majitele 731 automobilů.

Zajímavé bylo srovnání serveru Periskop.cz. Ten porovnával úspěšnost internetového prodeje Automodul.cz s prodejem gigantu Škoda Auto rovněž prostřednictvím webu. Zde vyplynulo na povrch, že na rozdíl od kamenných obchodů mladoboleslavská Škoda Internetu nedominuje. Zatímco při prodejích v klasických showroomech si Škoda se svými modely udržela téměř poloviční podíl, na Internetu dosahuje u zákazníků jen 25 % úspěchu. Ve třech kvartálech roku 2006 přesto na síti vedla, prodalo se jí 175 kusů. Následoval Renault se 170 a Volkswagen s 80 vozy.

Z účetní závěrky za rok 2007 vyplývá, že firma disponující zhruba 18 zaměstnanci v průměru měla v kolonce půjčky, úvěry, záruky uvedenu částku 1 657 000. Pohledávky podniku do a po lhůtě splatnosti do 10 dní činily 1 169 000 korun. Firma měla závazky do lhůty splatnosti v relaci 853 000. S uváděnými prodejními úspěchy firmy kontrastuje záporný výsledek hospodaření z minulých let, který vypovídá o ztrátě 2 261 000 korun. Přičemž se jedná o neuhrazenou ztrátu. Vlastní kapitál firmy v běžném účetním období byl mínus půl milionu korun. Zajímavou informací bylo také převedení zisku z roku 2006 v hodnotě 476 000 ve prospěch neuhrazené ztráty z minulých let. Podnik zaznamenal v roce 2007 tržby za prodej a služeb v hodnotě 14 050 000 Kč. Výsledek hospodaření před zdaněním za běžné období činil 686 000.

Nové cílení strategie MAFRy

Jak vidí samotnou akvizici společnost mediální skupina MAFRA? Kromě zpravodajství, které iDNES.cz vyneslo mezi špičku českého Internetu, jsme se nyní zaměřili na nové služby a inzertní možnosti. AutoModul.cz je po personálním portálu JobDNES.cz dalším ze specializovaných inzertních serverů, tentokráte zaměřený na auta. Věříme, že díky synergii celé mediální skupiny MAFRA budeme moci klientům, tedy prodejcům aut, nabídnout velmi navštěvovaný inzertní prostor s jednoznačnou cílovou skupinou, a uživatelům pestrou nabídku kvalitních a zajímavých aut, komentoval pohled na význam akvizice Jaroslav Kábele, ředitel iDnes.cz.

Dosud byl Automodul skutečné globální tržiště především s novými a zánovními automobily, říká bývalý majitel společnosti AutoModul s.r.o. Ladislav Janda. Janda vidí jako hlavní smysl transakce to, že celý systém posílí a jeho multimediální podpora společností MAFRA zabezpečí silné postavení na trhu s automobily.

Očekávání útoku na přední příčky na trhu

Nyní bude zajímavé sledovat, jakých úspěchů inzertní server dosáhne s novým vlastníkem. Podle slov Jaroslava Kábeleho je ambice nového provozovatele taková, že by se chtěl prosadit mezi první tři prodejce na tuzemském trhu. Zdali a jakými prostředky toho chce iDnes dosáhnout, ředitel iDnes nekomentoval. Na otázky kolem strategických změn je podle něj ještě příliš brzy.

EBF16

Kdo představuje mezi českými prodejci na webu pro Automodul.cz hlavní konkurenty? S úspěchy se v minulých letech mohl chlubit virtuální autobazar Auto-plus, kterému například v roce 2006 vzrostl za tři čtvrtletí prodej o 14 procent. Kvalitní výsledky v minulých letech vykazoval i internetový prodejní portál Auto.atlas.cz.

Výrazným hráčem na trhu je také internetový prodej AAA Auto. Za první pololetí roku 2008 navštívilo stránky www.aaaauto.cz přes 1,8 milionu unikátních návštěvníků. Ti zde shlédli téměř 40 milionů webových stránek. Meziročně to představuje nárůst počtu návštěvníků o 22 % a o 5 % u navštívených stránek. Pomocí Internetu tak skupina AAA Auto v České republice za první pololetí vykoupila téměř tisíc vozů a prodala jich přes 1,5 tisíce. 

aaaauto

Anketa

Koupili byste si automobil přes Internet?

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 9. 2008 21:09

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»