Hlavní navigace

Možná je vhodný čas pročistit seznam "přátel" na sociálních sítích

28. 2. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Podle Pew Research Center se uživatelé sociálních sítí zajímají více o otázky soukromí a ve větší míře čistí seznamy svých „přátel“ na sociálních sítích. Změna není nijak markantní, přes 60 % uživatelů mazalo loni „přátele“, zatímco v roce 2009 to bylo 56 %.

Studie (zde) Pew Research Center zjistila i to, že uživatelé více věnují pozornost lepšímu nastavení soukromí u svého profilu, odstraňování označení (štítků) u fotografií a mazání komentářů, které jim na profilech nechávají přátelé. Větší pozornost soukromí věnují ženy (67 % žen odstranilo někoho z přátel oproti 58 % mužů). A mladí lidé se více věnují „čištění profilu“ od nechtěných komentářů a označení na fotografiích.

Koncept „přátel“ zavedený v minulosti se mezitím proměnil natolik, že neodpovídá významu slova „přítel“ v reálném životě. Přispěl tomu hlavně Facebook svojí rozšířeností. A také tlakem na to, aby lidé nabírali nové a nové přátele. V některých případech to vede až k absurdním situacím, kdy na falešných profilech na Facebooku (s až pěti tisíci přáteli) „běžní“ uživatelé těmto neexistujícím „přátelům“ děkují za přidání do přátel či přejí k narozeninám.

A v ještě extrémnějších případech obdivují „fotografii“, kterou samozřejmě dotyčný falešný profil získal kdesi na Internetu. A která je zpravidla vcelku snadno dohledatelná – hlavně je to ale většinou nějaká „pořádná kočka“ (a to až taková, že „Petr Bendl“ mezi Líbí je skutečně onen politik Bendl).

Výjimkou už zdaleka nejsou ani extrémní příklady zasahující do kriminální činnosti. Co například taková Polská supermodelka na Facebooku a Google, která je ve skutečnost vychytralou podvodnicí z jednoho českého města. Za modelku se jenom vydává, zato to ale dělá na Facebooku, Google+ i Twitteru. A na to, aby nalákala hlupáky, stačí málo, fotka supermodelky, rozdávání smajlíků a srdceryvné příběhy s žádostmi o finanční pomoc. Bez iluzí, funguje to. Na podobné falešné profily se běžně nachytají lidé. A v počtu nikoliv malém.

Už jste pročistili seznam „přátel“?

Možná je opravdu vhodný moment k tomu, abyste se podívali na přehled svých „přátel“ a prostě z něj vyhodili kohokoliv, koho opravdu neznáte. Pokud máte na Facebooku profil už déle, tak ve vašem profilu bude dobře zabydlena řada podvodných i falešných profilů. V některých případech jsou to profily firem „monitorujících“ sociální sítě. Ve většině případů to ale budou spammerské účty, od kterých se dočkáte tak maximálně spamu (reklamy). A mnoho žen a dívek na Facebooku najde ve svých profilech řadu těch, kdo je sledují jenom proto, že jsou to prostě, ehm, nadržení samci.

Od loňského roku navíc není nutné, aby se lidé na Facebooku „přátelili“ jenom proto, aby bylo možné „sledovat“, co někdo píše. Už tak nemusíte přemáhat nevolnost při řešení toho, zda se máte „přátelit“ s nějakým politikem jenom proto, abyste věděli, co on (nebo spíše jeho agentura či asistentka) na Facebook píše. Roky odmítaný koncept možnosti pouze „sledovat“ se na Facebooku objevil vloni v podobě „přihlášení k odběru“ (subscription). A pokud vás tedy chce někdo „sledovat“, může to tak činit, aniž by se dostával mezi vaše přátele. A může tak učinit okamžitě poté, co ho z „přátel“ vystrnadíte.

BRAND24

Mít někoho v přátelích znamená otevřít mu část svého „facebookového“ soukromí. Jakkoliv vše samozřejmě závisí na konkrétním nastavení účtu, je „přátelství“ zpravidla okamžikem otevření přístupu k vašim přátelům, získání řady dalších kontaktních i jiných osobních informací. A z hlediska aplikací na Facebooku je také trochu problematické – stále totiž platí, že přes jednoho uživatele se aplikace mohou dostat k jeho přátelům (opět, pokud nejsou dotyční dostatečně chytří a tuhle nepříjemnost nezakázali).

Mít někoho pouze jako „sledujícího“ (odběratele) žádná velká rizika nepřináší  – a  je vhodné vědět, že jediné, co se od vás dozví, budou statusy (a fotografie, odkazy, atd), které budete zveřejňovat jako veřejné. Lze tak poměrně snadno „řídit“ to, co na Facebooku komunikujete. Pro přátele můžete psát zacílením na „pouze“ pro „přátele“. A veřejné věci se dostanou ke všem, jak k přátelům, tak ke sledujícím.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).