Hlavní navigace

OpenID klepe na dveře

David Antoš 21. 2. 2008

Znáte to: chcete okomentovat článek nebo si něco koupit, ale nejprve je potřeba vyplnit registrační formulář. Následně si musíte pamatovat spoustu loginů a hesel. Někde je vyžadováno alespoň pět, jinde až sedm znaků. Někde mají obsahovat číslici, jinde chtějí i velká písmena. Kdo si to pak má pamatovat?

David Antoš - karikatura. Autor: Nenad Vitas

Ilustrace: Nenad Vitas

Možná si řeknete, že to přece není zase takový problém. Jenže lidé jsou opravdu pohodlní. Nemají-li výjimečně silný důvod, registrovat se odmítají. Raději onu na identifikaci vázanou službu oželí, než aby se desetkrát denně někam přihlašovali. A celou řadu pokročilých funkcí ani nikdy neobjeví, protože bez registrace je nemají šanci ocenit.

Identifikace přitom umožňuje nabídnout individuální obsah a ulehčit uživatelům život. Zpravodajský server by na základě vašich v minulosti přečtených článků mohl odhadovat, která novinka vás bude zajímat. Finanční server by si mohl zapamatovat vaše portfolio. Videoserver by mohl umět sestavit program přímo vám na míru. Malých vylepšení umožněných přesnou identifikací návštěvníků je opravdu mnoho.

Problém s převládajícím odporem k registracím mají zejména menší a nezávislé služby. Největší portály mají obvykle jednotný identifikační systém, takže pokud používáte e-mail na Seznamu, můžete pod stejným jménem a bez nového přihlašování napsat do diskuse na Novinkách. Pro velké servery je nejednotná identifikace výhodou – překáží vám v úniku ke konkurenci. Dlouho se také jakékoliv změně bránily. Tomu je však konec.

Objevil se projekt OpenID. Technologie, která umožňuje přihlašovat se na všech stránkách stejným loginem, bez opakovaného vyplňování hesla a často zcela automaticky. Použití OpenID je však zatím omezeno výlučně na několik málo významných služeb, jeho reálná použitelnost je nyní mizivá. Letošní rok by to měl zlomit. První krůčky k podpoře OpenID podniklo Yahoo a Google, svou cestu si hledá i Microsoft. Právě tyto tři společnosti disponují největší databází uživatelů a bez jejich podpory k žádné změně nedojde.

Počínaje 30. lednem může kdokoliv použít svůj účet u Yahoo jako OpenID. Na zapojených webech místo klasické registrace a přihlašování jen vyplní univerzální identifikátor ve tvaru me.yahoo.com/přez­dívka. Onen web se pak sám spojí s Yahoo, které vaši identitu ověří. Pokud s tím souhlasíte, OpenID umožňuje i sdílení některých osobních údajů. Jestliže si v Yahoo vyplníte adresu, při nákupu v internetovém obchodě ji již nebudete muset znovu vyplňovat.

Má to samozřejmě i svá rizika, zejména bezpečnostní. Výhody jednotné identifikace jsou ale nesporné a pro vývoj Internetu nezbytné. Na českých serverech se ovšem OpenID jen tak nedočkáme. Zatím jej nikdo významný nepodporuje a nic nenasvědčuje tomu, že by plánoval začít.

Anketa

Kdy začne některý z větších českých portálů podporovat OpenID?

Našli jste v článku chybu?

21. 2. 2008 7:15

Zakončit článek prohlášení "Má to ale i svá rizika, zejména bezpečnostní." a ani nenaznačit jaká, to mi teda přijde jako FUD kampaň.

IMO je hlavní riziko v tom, že takováto mnohonásobně použitelná identita bude lákavým cílem pro krádež (identity). Myslím ale, že to bude vyváženo tím, že se lidé naučí o takovéto identity více pečovat. Nyní, kdy si musíte vytvořit účet prakticky na jedné každé službě, co jich na internetu najdete, není prakticky v lidských silách se o všechny starat ste…

21. 2. 2008 10:38

Před řekněme tak rokem či dvěma, když jsem se poprvé dozvěděl o OpenID, jsem hledal způsob, jak to implementovat na Biom.cz. Myslím si, že by nám to mnohé věci usnadnilo. Implementace však tehdy byla nad mé síly.
Aby OpenID začaly ve větším měřítku používat malé weby, tak je nezbytné, aby implementace byla pokud možno co nejjednodušší. Možná ale, že dnes už jsou některé věci vyřešeny elegantněji. Pokud máte někdo nějakou čerstvější zkušenost, tak bych za ni byl vděčný.
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?