Hlavní navigace

OpenID klepe na dveře

21. 2. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Znáte to: chcete okomentovat článek nebo si něco koupit, ale nejprve je potřeba vyplnit registrační formulář. Následně si musíte pamatovat spoustu loginů a hesel. Někde je vyžadováno alespoň pět, jinde až sedm znaků. Někde mají obsahovat číslici, jinde chtějí i velká písmena. Kdo si to pak má pamatovat?
David Antoš - karikatura. Autor: Nenad Vitas

Ilustrace: Nenad Vitas

Možná si řeknete, že to přece není zase takový problém. Jenže lidé jsou opravdu pohodlní. Nemají-li výjimečně silný důvod, registrovat se odmítají. Raději onu na identifikaci vázanou službu oželí, než aby se desetkrát denně někam přihlašovali. A celou řadu pokročilých funkcí ani nikdy neobjeví, protože bez registrace je nemají šanci ocenit.

Identifikace přitom umožňuje nabídnout individuální obsah a ulehčit uživatelům život. Zpravodajský server by na základě vašich v minulosti přečtených článků mohl odhadovat, která novinka vás bude zajímat. Finanční server by si mohl zapamatovat vaše portfolio. Videoserver by mohl umět sestavit program přímo vám na míru. Malých vylepšení umožněných přesnou identifikací návštěvníků je opravdu mnoho.

Problém s převládajícím odporem k registracím mají zejména menší a nezávislé služby. Největší portály mají obvykle jednotný identifikační systém, takže pokud používáte e-mail na Seznamu, můžete pod stejným jménem a bez nového přihlašování napsat do diskuse na Novinkách. Pro velké servery je nejednotná identifikace výhodou – překáží vám v úniku ke konkurenci. Dlouho se také jakékoliv změně bránily. Tomu je však konec.

Objevil se projekt OpenID. Technologie, která umožňuje přihlašovat se na všech stránkách stejným loginem, bez opakovaného vyplňování hesla a často zcela automaticky. Použití OpenID je však zatím omezeno výlučně na několik málo významných služeb, jeho reálná použitelnost je nyní mizivá. Letošní rok by to měl zlomit. První krůčky k podpoře OpenID podniklo Yahoo a Google, svou cestu si hledá i Microsoft. Právě tyto tři společnosti disponují největší databází uživatelů a bez jejich podpory k žádné změně nedojde.

BRAND24

Počínaje 30. lednem může kdokoliv použít svůj účet u Yahoo jako OpenID. Na zapojených webech místo klasické registrace a přihlašování jen vyplní univerzální identifikátor ve tvaru me.yahoo.com/přez­dívka. Onen web se pak sám spojí s Yahoo, které vaši identitu ověří. Pokud s tím souhlasíte, OpenID umožňuje i sdílení některých osobních údajů. Jestliže si v Yahoo vyplníte adresu, při nákupu v internetovém obchodě ji již nebudete muset znovu vyplňovat.

Má to samozřejmě i svá rizika, zejména bezpečnostní. Výhody jednotné identifikace jsou ale nesporné a pro vývoj Internetu nezbytné. Na českých serverech se ovšem OpenID jen tak nedočkáme. Zatím jej nikdo významný nepodporuje a nic nenasvědčuje tomu, že by plánoval začít.

Kdy začne některý z větších českých portálů podporovat OpenID?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je bývalým redaktorem Lupa.cz, nyní pracuje jako konzultant v BCG. Vystudoval ekonomii a právo. Občas bloguje: jilm.cz a často tweetuje: @jilm.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).