Hlavní navigace

Po čem ženy a muži (na webu) touží

Aleš Miklík 23. 2. 2006

Zatímco muži se ještě vyrovnávají s tím, že Internet už nepatří jenom jim, ženy se na něm rychle usazují a početně už dávno původní osadníky předběhly. Očekávaná ženská revoluce, která by převrátila dosavadní podobu webu, však zatím nenastala. Důvody tohoto jevu přitom mohou být poměrně překvapivé...

Aleš Miklík - nová karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

O tom, co s webem a Internetem vůbec provede nastupující vlna uživatelek, se (nejen na webu) debatovalo už notnou chvíli před jejím reálným příchodem. Spekulace zahrnovaly představy o minimální odezvě zavedeného prostředí, pevně formovaného svou technologickou podstatou, až po věštby o totálním převratu, který nenechá virtuální kámen na kameni. Jak se však rychle ukázalo, nebyla odezva poskytovatelů obsahu tak razantní ani rychlá, ale naopak se ubírala cestami osvědčenými ze „starých“ typů médií. Ženám se zkrátka vykolíkoval zvláštní prostor, často jako součást portálu či informačně-zpravodajského webu, kam se nasměrovaly z titulky vhodně laděnými výrazy (vlastně odkazy), a hlavního, „vážného“ obsahu webů se nový trend výrazněji nedotkl.

Takový vývoj je svým způsobem logický, byť místo webů pro ženy znamenal na první pohled vytvoření webů pro „určité typy žen“, nebo chcete-li pro určité okamžiky. Vždyť copak skutečně každá žena žije jen objevováním nových receptů na jídlo a následné hubnutí, odhalováním dosud skutečně neodhalených situací ve vztazích, výběrem té správné chemikálie pro pleť…? Buďme rádi, že tento virtuální svět opravdu neodpovídá tomu reálnému. Dámské weby však jako by slepou uličku svého směřování nevnímaly: většina se sveřepě drží „osvědčené“ struktury i vzhledu.

Před pár dny tak například spustil novou verzi své sekce pro ženy portál Atlas. Podle tiskové zprávy dokonce s řadou novinek, které ženám dosud na Internetu chyběly. Hned na první pohled však vidíte, že odvaha ke změnám byla i tentokrát jen slovní a tvůrci webu nehodlali riskovat ani jednu zklamanou čtenářku. Úvodní strana v den startu zahrnovala články Tajemství orálu či Jak vybrat vibrátor, nechybí manželská a rodinná poradna, Štíhlá linie, Celebrity a hlavně Lunární diář – kdepak, zde evidentně pracoval profesionál. Z tohoto pohledu se Atlas nijak výrazně neliší třeba od ženského koutku Centra (Seznam svoji zena.seznam.cz zatím nemá, vynahrazuje si to však celými Novinkami).

Překvapivá je na Atlasu jen strohá, až přehledná struktura a nechaotická navigace. Žensky neútulný dojem pak ještě podtrhuje absence barevných podkladů a vůbec slabá práce s barvami – pro srovnání stačí odskočit třeba na zavedenou Ženu-in, aby bylo každému zřejmé, kde ještě mají na „ženském“ Atlasu mezery.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde o jasné faux-pas a pochybení stratégů z Atlasu, výsledek může být pro leckterého znalce sítě překvapivý. Tenhle web totiž zjevně kromě žen přitahuje i velké množství mužů! I na ostatních dámských webech najdete v diskusích zejména pod články typu Sex a vztahy velkou část pánských účastníků (zde zřejmě pracují vyhledávaná klíčová slova, fungující na obě pohlaví), avšak na Atlasu se mi tento rys zdá ještě silnější. Designéři ženské sekce Atlasu zkrátka vsadili na rozšíření cílové skupiny i o muže. Nakolik jde o perspektivní krok, posoudí dlouhodobější analýza, avšak už nyní má zena.atlas.cz podle NetMonitoru více návštěvníků než zmíněná Žena-in, jejíž práce s barvami musí být mužům přinejmenším nesrozumitelná.

WT100

Muži tedy zjevně navštěvují weby pro ženy s přinejmenším stejným zápalem jako ženy samotné. Proč tak činí, možná raději tentokrát detailně nezkoumejme. Více by mne zajímalo, jestli a v jaké podobě se někdy trendy spravedlivě vystřídají a na portálech se začnou objevovat sekce pro muže. Jistě by byl trochu problém vymyslet vhodný obsah, neboť zahrnutím všeho, co muže zajímá, by zmíněný web mohl narůst do šířky celého Internetu. Co mne však překvapilo nejvíce, byl výsledek rychlého průzkumu v mém ženském okolí s otázkou, co by na takový „mužský“ web říkaly. Odpověď byla jednoznačná: prý by tam rády chodily! Ze zvědavosti, co muže zajímá a jaké mají představy o ženách.

Závěr z toho všeho musí být jednoznačný. Na ten skutečný web pro sebe ženy teprve čekají, zatímco muži už ho mají. Nejde však o zažité dělení, ale jeho pravý opak – muži dnes chodí na dámské weby, zatímco ženám chybí muz-in.cz…

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

DigiZone.cz: Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Vitalia.cz: Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

DigiZone.cz: UPC má v nabídce Discovery v HD

UPC má v nabídce Discovery v HD

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme