Po čem ženy a muži (na webu) touží

Zatímco muži se ještě vyrovnávají s tím, že Internet už nepatří jenom jim, ženy se na něm rychle usazují a početně už dávno původní osadníky předběhly. Očekávaná ženská revoluce, která by převrátila dosavadní podobu webu, však zatím nenastala. Důvody tohoto jevu přitom mohou být poměrně překvapivé...

Aleš Miklík - nová karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

O tom, co s webem a Internetem vůbec provede nastupující vlna uživatelek, se (nejen na webu) debatovalo už notnou chvíli před jejím reálným příchodem. Spekulace zahrnovaly představy o minimální odezvě zavedeného prostředí, pevně formovaného svou technologickou podstatou, až po věštby o totálním převratu, který nenechá virtuální kámen na kameni. Jak se však rychle ukázalo, nebyla odezva poskytovatelů obsahu tak razantní ani rychlá, ale naopak se ubírala cestami osvědčenými ze „starých“ typů médií. Ženám se zkrátka vykolíkoval zvláštní prostor, často jako součást portálu či informačně-zpravodajského webu, kam se nasměrovaly z titulky vhodně laděnými výrazy (vlastně odkazy), a hlavního, „vážného“ obsahu webů se nový trend výrazněji nedotkl.

Takový vývoj je svým způsobem logický, byť místo webů pro ženy znamenal na první pohled vytvoření webů pro „určité typy žen“, nebo chcete-li pro určité okamžiky. Vždyť copak skutečně každá žena žije jen objevováním nových receptů na jídlo a následné hubnutí, odhalováním dosud skutečně neodhalených situací ve vztazích, výběrem té správné chemikálie pro pleť…? Buďme rádi, že tento virtuální svět opravdu neodpovídá tomu reálnému. Dámské weby však jako by slepou uličku svého směřování nevnímaly: většina se sveřepě drží „osvědčené“ struktury i vzhledu.

Před pár dny tak například spustil novou verzi své sekce pro ženy portál Atlas. Podle tiskové zprávy dokonce s řadou novinek, které ženám dosud na Internetu chyběly. Hned na první pohled však vidíte, že odvaha ke změnám byla i tentokrát jen slovní a tvůrci webu nehodlali riskovat ani jednu zklamanou čtenářku. Úvodní strana v den startu zahrnovala články Tajemství orálu či Jak vybrat vibrátor, nechybí manželská a rodinná poradna, Štíhlá linie, Celebrity a hlavně Lunární diář – kdepak, zde evidentně pracoval profesionál. Z tohoto pohledu se Atlas nijak výrazně neliší třeba od ženského koutku Centra (Seznam svoji zena.seznam.cz zatím nemá, vynahrazuje si to však celými Novinkami).

Překvapivá je na Atlasu jen strohá, až přehledná struktura a nechaotická navigace. Žensky neútulný dojem pak ještě podtrhuje absence barevných podkladů a vůbec slabá práce s barvami – pro srovnání stačí odskočit třeba na zavedenou Ženu-in, aby bylo každému zřejmé, kde ještě mají na „ženském“ Atlasu mezery.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde o jasné faux-pas a pochybení stratégů z Atlasu, výsledek může být pro leckterého znalce sítě překvapivý. Tenhle web totiž zjevně kromě žen přitahuje i velké množství mužů! I na ostatních dámských webech najdete v diskusích zejména pod články typu Sex a vztahy velkou část pánských účastníků (zde zřejmě pracují vyhledávaná klíčová slova, fungující na obě pohlaví), avšak na Atlasu se mi tento rys zdá ještě silnější. Designéři ženské sekce Atlasu zkrátka vsadili na rozšíření cílové skupiny i o muže. Nakolik jde o perspektivní krok, posoudí dlouhodobější analýza, avšak už nyní má zena.atlas.cz podle NetMonitoru více návštěvníků než zmíněná Žena-in, jejíž práce s barvami musí být mužům přinejmenším nesrozumitelná.

EBF16

Muži tedy zjevně navštěvují weby pro ženy s přinejmenším stejným zápalem jako ženy samotné. Proč tak činí, možná raději tentokrát detailně nezkoumejme. Více by mne zajímalo, jestli a v jaké podobě se někdy trendy spravedlivě vystřídají a na portálech se začnou objevovat sekce pro muže. Jistě by byl trochu problém vymyslet vhodný obsah, neboť zahrnutím všeho, co muže zajímá, by zmíněný web mohl narůst do šířky celého Internetu. Co mne však překvapilo nejvíce, byl výsledek rychlého průzkumu v mém ženském okolí s otázkou, co by na takový „mužský“ web říkaly. Odpověď byla jednoznačná: prý by tam rády chodily! Ze zvědavosti, co muže zajímá a jaké mají představy o ženách.

Závěr z toho všeho musí být jednoznačný. Na ten skutečný web pro sebe ženy teprve čekají, zatímco muži už ho mají. Nejde však o zažité dělení, ale jeho pravý opak – muži dnes chodí na dámské weby, zatímco ženám chybí muz-in.cz…

25 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 2. 2006 20:26

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »