Hlavní navigace

Seznam nasadil nový fulltext, Google i Bing se socializují

23. 10. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 74287
Seznam představil nové fulltextové vyhledávání, které má zvýšit relevanci výsledků a znovu zamotá hlavy SEOmágům. Google a Bing ohlásily podporu vyhledávání v sociálních sítích. Google v Twitteru, Microsoft snad přidá i Facebook. Do vyhledávání v reálném čase se Seznam nehrne.

Novinky u Seznamu

Ve středu 21. října 2009 nasadil Seznam do ostrého provozu nový fulltext. Hlavní změnou, kterou fulltext přinese, má být lepší pochopení dotazu, který uživatel klade. Nejedná se však o rozpoznání sémantického významu slov. Vyhledávání tak zatím nedokáže rozpoznat rozdíl mezi dotazy „Kde koupit hodinky“ a „jaké koupit hodinky“. Podle vyjádření Dušana Janovského ze společnosti Seznam.cz však nový algoritmus k podobným otázkám otvírá do budoucna cestu.

Konference Czech Internet Fórum 2009

Český Internet v kostce pro telekomunikační i marketingové odborníky, taková je konference CIF 2009, která proběhne v Praze 12. listopadu 2009. Přinese ohlédnutí za uplynulým rokem, který poznamenala krize na všech frontách.

Na CIFu mluví osobnosti Na panelové diskusi „Souboj titánů“ se sejdou šéfové největších českých portálů, o Internetu v roce 2019 promluví šéfka českého Google Taťána le Moigne a o tom, jak udělat z malé firmy obra a získat pro něj investora, bude mluvit Ondřej Tomek, někdejší šéf Centrum.cz. To nejsou jediná lákadla konference CIF, její kompletní program najdete zde.

Web CIF 2009 s cenami a registrací.

Nový fulltext přichází se zásadními změnami „uvnitř“ systému. Uživatel si na první pohled nevšimne žádné změny, žádné upozornění na novou verzi Seznam neplánuje. Výsledky budou zobrazeny stále stejně (s náhledem stránky), zásadním rozdílem by mělo být to, že se zlepší relevance odpovědí. Příkladem je např. vyhledávání výrazu „STEM“, který byl v předchozí verzi hledání vyhodnocen jako tvar slova „sto“, a vracel mezi výsledky např. set-top boxy či stránky kapely Sto zvířat. Nová verze najde, jak bychom očekávali, Středisko empirických výzkumů.

I přes zlepšení relevance výsledků zůstávají i v nové verzi stále některé bolesti vyhledávačů – například hledání spojení „recenze“ a konkrétního typu výrobku stále vrací na čelních pozicích stránky, které jsou „optimalizované“ na slovo „recenze“, i když ve skutečnosti žádné recenze neobsahují. Slovy Dušana Janovského: Aby se (takový dotaz) vyhodnocoval lépe, budeme se muset zabývat významy slov, tedy provádět sémantickou analýzu. Teď děláme analýzu lexikální, která si všímá slov, ale neřeší jejich konkrétní význam. Fulltext seznamu nebude potlačovat výsledky z e-shopů a ze srovnávačů cen, naopak se další vývoj zaměří na rozpoznání dotazů, které směřují na nákup zboží.

Nelze se ubránit porovnání s Googlem. Relevance výsledků nového hledání je srovnatelná, Seznam ale, na rozdíl od Google, vrací všem tazatelům na stejný dotaz stejné výsledky. Fulltext Seznamu nepracuje s historií hledání konkrétního člověka, s jeho profilem, a podle vyjádření se touto cestou ani nehodlá ubírat, naopak považuje za správné vracet všem stejné výsledky.

Seznam samozřejmě vnímá současný stav a snaží se bojovat proti nekalým SEO praktikám. Konkrétní informace samosebou nesděluje, ale změněný systém vyhodnocování relevance by měl některé techniky oslabit – například rozpozná, že slova jsou na stránce sice blízko sebe, ale nesouvisejí spolu, tak jejich blízkosti nepřikládá velký význam.

Nový fulltext se nedotkne hodnocení stránek takzvaným Srankem. Srank je informace, která hodnotí staticky stránku, bez ohledu na položený dotaz. Hlavní vylepšení se odehrálo právě v mechanismu rozkladu dotazu do stromů a vyhodnocování relevance. Co do výsledků vyhledávání nelze jednoznačně říct, zda má lepší výsledky Google nebo seznam, záleží na tom, jak je kdo s jakým nástrojem spokojen. Za velkou přidanou hodnotu považuje Seznam náhledy stránek.

Bing a Google hledají na Twitteru

Bing Twitter

Microsoft, jehož Bing před nedávnem nahradil vlastní vyhledávací nástroj Yahoo (Hledáme s Bing.com – čtvrtý pokus Microsoftu), včera oznámili, že Bing hledá nyní i v mikroblogu Twitter. Některé hlasy naznačují, že podobná dohoda byla uzavřena i s Facebookem, ale ani Facebook, ani Microsoft zatím nic takového nepotvrdil.

Hlavní rozdíl proti klasickému vyhledávání je ten, že Bing nyní nebude přistupovat k Twitteru jako k běžné WWW stránce, ale bude respektovat jeho specifika. Tedy bude vyhodnocovat relevanci výsledků nikoli podle ohodnocení stránky Twitteru, ale podle „sociálních ukazatelů“ kvality (např. počet retweetů či počtu lidí, kteří konkrétního autora sledují). Bing dokáže i opětovně „prodloužit“ zkrácené URL, a podle něho se rozhodovat.

Nové hledání běží na adrese Bing.com/twitter, a jak je v poslední době nedobrým zvykem, v Česku vám zobrazí pouze hlášku o tom, že hledání není dostupné pro tento jazyk – musíte si Bing přepnout do angličtiny.

Viceprezidentka Googlu pro vyhledávací nástroje, Marissa Mayer, na svém blogu komentovala uzavření dohody mezi Googlem a Twitterem: Znamená to, že až budete v budoucnu hledat nějaké informace, kde by mohlo pomoct pozorování v reálném čase, řekněme sněhové podmínky ve vašem oblíbeném zimním středisku, najdete tweety lidí, kteří v tom místě právě jsou a kteří poskytují aktuální a přesné informace.

BRAND24

Podstatný problém v realizaci něčeho podobného u Facebooku je fakt, že statusy uživatelů v této sociální síti vidí jen jejich přátelé, tedy ne každý. Nově si uživatelé mohou nastavit, že jejich statusy jsou veřejně dostupné, ale to si nastavuje zatím málokdo a tedy by ani nebylo v čem vyhledávat. To si uvědomuje Facebook už při implementaci jím nedávno koupeného FriendFeedu, natož aby privátní statusy mohl nabízet přes API vyhledávačům. A tak se Facebook snaží upozorňovat uživatele na to, že mohou své statusy zpřístupnit všem, nejen svým přátelům. Teprve pak by mohla mít podobná dohoda s Microsoftem, jenž je mimochodem akcionářem Facebooku, smysl.

Je vidět, že vyhledávače berou hledání v sociálních sítích a „real-time vyhledávání“ velmi vážně, což dokresluje význam služeb, jako je Twitter, ve světě (Trend: Vyhledávače v reálném čase). V ČR je situace poněkud odlišná: podle vyjádření Seznamu zatím bere i nový fulltext Seznamu stránky Twitteru i Facebooku jako jakékoli jiné WWW stránky.

Bude se vám hodit vyhledávání v sociálních sítích?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Sleduje, popularizuje a učí moderní webové technologie (HTML5 a podobné). Popularizuje nové nástroje a elektroniku, provozuje weby, sleduje dění na internetu, píše o něm a komentuje ho.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).