Pohled insiderů: jak vypadá česká e-commerce scéna na prahu roku 2014

Sázka na jídlo či experimenty s novými obchodními modely. Naproti tomu slabá penetrace mobilní e-commerce a konec Kouzelné almary. Takový byl rok 2013, s tím letošním přijde konsolidace.

Před koncem roku 2013 jsme oslovili vybrané internetové podnikatele a zjišťovali jsme, jak hodnotí uplynulý rok z pohledu insidera, který se v oblasti elektronické komerce dennodenně pohybuje. Zajímaly nás největší úspěchy a průšvihy roku 2013, ale také výhled do roku nového. 

Co byste za uplynulý rok označili v Česku v oblasti e-commerce za největší úspěch? Co by si zasloužilo vyzdvihnout?

Tomáš Matějček – Miton Investment

Zůstanu-li u domácích novinek, tak mi velkou radost udělaly projekty Bonami a Damejidlo.cz (jsem v nich osobně zainteresován) a jsem rád, že jejich kvalitu potvrdila i anketa Kříšťálová lupa. Obecně mi dělá radost, že v našem regionu stále více objevují talentovaní lidé, kteří se v některých kategoriích mohou velmi dobře měřit i s svými kolegy z vyspělejších trhů, takže se na budoucnost dívám optimisticky.

Michal Zámec – zakladatel a ředitel e-shopu Parfums.cz

Myslím, že česká ecommerce je ve srovnání se zbytkem Evropy obecně na velmi vysoké úrovni, nicméně nedovolím si jasně pojmenovat největší loňské úspěchy. Za parfums.cz jsme nejvíce hrdí na to, že jsme česká trojka, co se týče obratu, a druhý největší e-shop podle počtu zakázek.

Jan Jírovec – ředitel Allegro Group v Česku

Česká e-commerce opět navýšila svůj podíl v retailu, vzrostl i počet e-shopů a hlavně celkový obrat, který atakoval hranici 58 miliard. Šlo tedy o jednoznačně o podařený rok. Největší radost ale samozřejmě mám z úspěchu Heureky, která má za sebou nejúspěšnější rok ve své historii i přesto, že interně prošla loni celou řadou změn. Za zmínku stojí i obrovská obliba smartphonů a tabletů, která představuje nový potenciál pro rozšíření e-commerce o oblast m-commerce.

Jan Vetyška – výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK)

Za úspěch považuji především stále větší důvěru nakupujících v českou e-commerce. Potvrzují to jak naše průzkumy, tak i ekonomické výsledky – prodej přes internet stále roste. Dále si myslím, že došlo především u velkých hráčů k výrazným pokrokům v oblasti logistiky. Myslím, že v nabízených způsobech dodání zboží a jeho kvalitě jsme se letos opravdu posunuli.

Martin Rozhoň – ředitel internetových obchodů Vivantis

Nic zlomového se dle mého názoru neudálo. E-komerce trh roste, dospívá, profesionalizuje se a nabízí zákazníkům stále lepší služby a stále nižší ceny, což způsobuje jeho další růst.

Václav Štrupl – zakladatel Bonami.cz

Těch úspěchů a hlavně posunů na trhu vidím spoustu. Líbí se mi experimenty s novými obchodními modely, jako je subscription nebo flash sales, a posilování nových dosud onlinově slabších vertikál (móda, dům a bydlení, drogerie, potraviny), čehož se ostatně s Bonami.cz aktivně účastníme. Mám radost z ústupu dobírky a snižování obav zákazníků z plateb kartou a také vítám nové možnosti v oblasti logistiky, kam řadím například vznik sítí automatizovaných odběrných boxů, kterým asi největší reklamu udělal projekt Kouzelná Almara.

Vedle toho mám pocit, že se kvalitní e-commerce projekty v poslední době objevují i mimo oblast klasických e-shopů, což dokazuje úspěšný vstup některých slevových serverů do oblasti prodeje zboží, nebo úspěšné služby typu Dáme jídlo, Ticketon nebo Restu.

Jinak samozřejmě musím ocenit profesionalizaci největších hráčů na trhu, jejich posuny v logistice a podle mých informací úspěšné kampaně. Budu rád, když se na trhu bude soutěžit především kvalitou služeb a prozákaznickým přístupem a nikoliv jen cenou.

Petr Kováčik – zakladatel agregátorů slevových serverů Skrz.cz

Rok 2013 bych nazval rokem restaurací. První a nejvýraznější projektem, který se zaměřil na food delivery, je DámeJídlo, které si získalo veliké povědomí a vykazují vyšší desítky tisíc objednávek měsíčně (to číslo by bylo dobré aktualizovat). V tomto roce se rovněž objevily služby na rezervace míst v restauracích Restu.cz a Bookio.cz, které řeší zatím nepokrytou oblast.

Bonami a jeho povinná registrace při vstupu na web bylo od začátku zatracované. Po roce působení se zdá, že “nakupování očima” si svoji cílovou skupinu našlo. Velmi zajímavý počin vidím také v platební metodě Twisto, která má odbourávat strach nakupovat na internetu (i když je možnost zboží do 14 dní vrátit, lidé se bojí toho, že už peníze nikdy neuvidí). Zákazník zaplatí až 14 dní po objednávce, zatímco eshop dostane peníze téměř okamžitě.

Líbí se mi růst projektu Skypicker. Letenkový byznys se zdál být už víceméně mrtvý, přesto přichází s jiným přístupem a nejspíš právě díky tomu dostali i významnou investici v řádu desítek milionů korun.

Vlastimil Vávrů – provozovatel e-shopu VašeČočky.cz

Obecně se mi líbí nové byznys modely – ne klasické eshopy. Takže například projekty Damejidlo.cz, Bonami.cz, Bazarobot.cz. Damejidlo.cz a Bonami.cz jsem vyzkoušel osobně a fungují skvěle. Dál mám radost, že se daří klukům z Apiary.io nebo projektu Skypicker.

Co se naopak nepovedlo? Co by se dalo označit za průšvih či propadák?

Tomáš Matějček – Miton Investment

Ve srovnání se světem je na našem trhu stále velmi slabá penetrace mobilní e-commerce. Nemyslím si, že by to byl přímo průšvih, ale jsme v této kategorii slabší než některé méně rozvinuté trhy. Doufejme, že dojde k odstranění všech bariér, které v našem lokálním ekosystému jsou a tento kanál začne rychleji růst.

Michal Zámec – Parfums.cz

Jako nepovedené hodnotím všechny projekty balíkomatů – po velké počáteční euforii v podstatě všechny projekty byly utlumeny nebo uzavřeny.

Jan Jírovec – Allegro Group

Z mého pohledu šlo o úspěšný rok pro celý internet a vyloženě průšvih jsem nezaznamenal. Je škoda, že několik projektů, které si získaly ze startu velký zájem trhu a publicitu, se nepodařilo rozjet, jak se čekalo, ale to k podnikání prostě patří.

Jan Vetyška – APEK

Myslím, že poctivé a kvalitní obchodníky trápí především ti nepoctiví či méně kvalitní. Stále se ještě objeví podvodníci, kteří lákají ze zákazníků peníze předem a nedodávají zboží. Pak zde máme skupinu rádoby obchodníků, kteří kazí jméno internetovým obchodům obecně (většinou se jedná o problémy s komunikací směrem k zákazníkovi a dodržování termínů dodání). Mimo to se domnívám, že je stále možnost zlepšovat především kvalitu služeb souvisejících s prodejem včetně poprodejní komunikace se zákazníky.

Martin Rozhoň – Vivantis

Konec Kouzelné almary – je to velká škoda, protože tento velmi dobře rozjetý projekt zkolaboval před hlavní sezónou, kdy měl dojít naplnění…

Václav Štrupl – Bonami.cz

U většiny průšvihů člověk nemá dost informací, aby je mohl pokud možno objektivně posoudit, ale rozpačitý pocit jsem měl ze spuštění a okamžitého stažení lišty od Heuréky, z kompletního odstranění pražského týmu společnosti Internet Retail (což může a nemusí být správný krok) a také z některých kauz spojených s insolventními slevovými servery. Také se mi nelíbí, že česká média obvykle spíš straší a odrazují lidi od nakupování online, než aby propagovala jedinečné výhody tohoto segmentu.

Petr Kováčik – Skrz.cz

V průběhu roku vstoupila na český trh FoodPanda a všichni očekávali obrovský nástup a velký souboj s DámeJídlo. Bohužel to bylo asi naposledy, co kdy kdo zaznamenal FoodPandu.

Vlastimil Vávrů – VašeČočky.cz

Je mi trochu líto, že se lépe nechytlo Mobito. Myslím, že je to dobrá služba. Škoda, jak skončila Kouzelná Almara. Sami jsme ji používali pro vasecocky.cz, ale po akvizici od In Time to jednoduše přestalo fungovat. Nezvládali doručovat. Tak jsme službu museli zrušit.

Jaký bude rok 2014? Na co se v oblasti tuzemské e-commerce těšíte?

Tomáš Matějček – Miton Investment

My se budeme určitě zaobírat rozvojem kanálů, které nejsou tolik orientované na cenu, ale jsou zaměřené na inspiraci (nákupy očima) a rozvojem služeb zaměřených na lokální transakce. Penetrace mobilního internetu a mobilní e-commerce by těmto kategoriím zcela jistě také velmi prospěla a otevřela by celou řadu nových přístupů k nákupu, na které se velmi těšíme.

Michal Zámec – Parfums.cz

Docela se těšíme na nový občanský zákoník, který přináší jasné definice. Jasně definuje práva a povinnosti obou smluvních stran. Eshopy se tak již nebudou muset obávat toho, že jednotlivé dozorové orgány mají různý výklad pravidel.

Za parfums.cz se pak nejvíc těšíme na to, že poprvé v naší historii a myslím, že i poprvé v historii českých eshopů máme v plánu expandovat mimo Evropu.

Jan Jírovec – Allegro Group

Věřím, že se konečně objeví nové projekty, které nabídnou kvalitní online řešení i pro typicky offline oblasti a služby a obohatí tak českou e-commerce.

Jan Vetyška – APEK

Jsme optimisté a tak nadále čekáme rostoucí obraty e-shopů. Předpokládáme však, že i nadále bude pokračovat trend „rozevírání nůžek“ mezi největšími obchody a ostatními. V ČR je obrovský počet online prodejců a zřejmě bude postupně docházet k jistému pročištění trhu a konsolidaci. S novými službami určitě přijdou dopravci a dodavatelé platebních metod. Já osobně se nejvíce těším na nové projekty, které přinesou inovace a nabídku neobvyklého zboží či služeb.

Martin Rozhoň – Vivantis

Zrychlí se tempo konsolidace trhu. 37 000 eshopů je neúnosný počet pro tuto zemi. Bariéra vstupu do odvětví se zvyšuje, konkurenční tlak extrémně roste a zvyšuje nároky na stávající hráče, což způsobuje, že jim rostou náklady a současně klesají marže a průměrné hodnoty objednávek.

Dobře se bude dařit jen několika málo opravdu velkým hráčům, kteří dokážou být vnitřně efektivní a současně získávat díky velkému objemu lepší marži a další podporu od dodavatelů a pak malým – úzce specializovaným hráčům s nízkými náklady.

Středně velké eshopy budou mít problémy, protože budou tlačeni z obou těchto konkurenčních stran. Hodně eshopů zkrachuje, hodně eshopů bude prodáno nebo budou nuceni změnit obchodní model – například kombinovat eshop s retailem.

Václav Štrupl – Bonami.cz

Osobně doufám, že konečně začne určité čištění trhu a znovu nepřibude 3000 nových e-shopů. A pokud ano, snad se aspoň vydají správným směrem, a ne přes závislost na zbožových vyhledávačích a boj o nejnižší ceny. Pro určité segmenty vidím trend v „nakupování očima“, o kterém jsem se už na Lupě zmiňoval v rozhovoru. V jeho rámci se konečně staví e-shopy pro lidi nakupující přes emoce, a nikoliv pro parametry a tabulkami posedlé ajťáky.

Určitě jsem také zvědavý na další kroky Amazonu v Česku, i když z hlediska prodeje českým zákazníkům od něj moc nečekám. A hlavně se těším na posilování nových trendů, kam řadím vznik mobilních verzí většiny e-shopů, rozšířenější možnost platby kartou a širokou nabídku možností doručení.

Petr Kováčik – Skrz.cz

Osobně pevně věřím, že se zásadně změní uvažování eshopů. Eshopy byly delší roky velmi pasivní a spoléhaly pouze na jeden hlavní zdroj návštěvnosti – na cenové srovnávače. Tím si nejen velmi podrazily marže na tradičních sekcích (bílé zboží, elektronika), ale staly se také velmi závislými na cenových srovnávačích a neznají víceméně žádné jiné efektivní marketingové kanály.

Eshopy neumí využívat efektivní cenovou politiku, a tak se i u hlavních eshopů setkáte s tím, že nejsou schopny stanovit na jedno zboží více cen a mít tak např. nižší cenu pro lidi přicházející ze srovnávačů a jinou cenu mít pro registrované nakupující nebo návštěvníky přicházející napřímo.

EBF16

Proto doufám, že rok 2014 by měl být rokem změny v uvažování eshopů nad cenovou politikou a využívání nových možností jako jsou slevové kupóny, nárazové výhodné akce a zejména rozdílná cenová politika pro různě bonitní nakupující.

Vlastimil Vávrů – VašeČočky.cz

Těžká otázka. Nemám nastudováno, co všechno se v příštím roce připravuje. Bude to znít trochu sobecky, ale co se ecommerce a příštího roku týče, nejvíce se těším na práci na vlastním podnikání (pár nových věcí chystáme), na akce, kde se potkám s starými známými (i novými) lidmi z oboru.

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 1. 2014 10:40

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »