Hlavní navigace

Pokuty za více než 6 milionů korun uložila loni ČOI tuzemským e-shopům

Martin Vyleťal

Kromě formálních nedostatků pokutovali kontroloři nejčastěji za nekalé obchodní praktiky a porušování práv při reklamacích. Čtyři pětiny kontrol odhalily nějaký prohřešek.

Česká obchodní inspekce (ČOI) ve své závěrečné zprávě o kontrolách internetových obchodů  konstatuje, „že nakupování v neznámém nebo neověřeném e-shopu představuje stále vysoké riziko poškození spotřebitele.“ Vychází přitom z výsledků kontrol, které její pracovníci provedli v tuzemských e-shopech v průběhu loňského roku.

Z celkového počtu 1296 kontrol bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů při 1013 z nich. Kromě formálních nedostatků se nejčastěji jednalo o užití nekalých obchodních praktik, které byly prokázány ve více než 40 % případů, a porušování práv spotřebitelů při reklamacích. ČOI uložila provozovatelům e-shopů 938 pokut v celkové hodnotě 6 304 500 Kč. Nejvyšší udělenou sankcí byla pokuta ve výši 100 tisíc korun.

Ačkoli výsledky kontrol mohou vypadat na první pohled děsivě, zástupci ČOI upozorňují, že ve skutečnosti to tak zlé být nemusí.

„Výsledky kontrolních zjištění však nelze považovat za zcela objektivní obraz celkové situace internetového obchodování v České republice. ČOI tuto oblast celoročně monitoruje, cíleně vyhledává a následně zaměřuje své kontroly na prodávající, u kterých lze porušení obecně závazných právních předpisů předpokládat ať již na základě vlastní monitorovací činnosti, nebo na základě spotřebitelských podnětů,“ konstatují představitelé ČOI v závěrečné zprávě.

test 2

Loni se na ČOI obrátilo s podnětem v této oblasti 498 spotřebitelů. Ve 109 případech inspektoři následně opravdu odhalili protiprávní jednání či jiné porušení povinností.

Nejčastější zjištěné prohřešky

  • téměř padesátiprocentní podíl na všech porušeních zákona o ochraně spotřebitele (47,9 % zjištění), má použití některé z nekalých obchodních praktik, což mohlo zásadním způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebitele při uzavírání kupní smlouvy. Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv ze smlouvy vyplývajících, tedy o základní informace související s uzavíranými spotřebitelskými smlouvami
  • celkem 55 kontrol bylo zaměřeno také na nabídku a prodej padělků a nedovolených napodobenin prostřednictvím e-shopů. Nabídka nebo prodej výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví, kterou zákon o ochraně spotřebitele kvalifikuje jako klamavou obchodní praktiku, byly zjištěny v 38 případech
  • další nejčastěji porušovanou povinností (34,6 % případů) bylo neposkytování řádných informací spotřebiteli o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou (o podmínkách reklamačního řízení)
  • předmětem stížností byly trvale také problémy při uplatnění reklamace spotřebitelem (porušení prokázáno v 5,3 % případů)
  • ostatní porušení zákona o ochraně spotřebitele zákona byla zjišťována v mnohem menším rozsahu (0,1–3,0 %).

Zdroj: ČOI

Našli jste v článku chybu?
5. 3. 2014 9:55
Zen (neregistrovaný)

Je to minimalne klamava reklama.

Nanestesti to je na vsech serverech internet infa :-(

5. 3. 2014 8:33
doctorX (neregistrovaný)

ze musite publikovat PR http://www.lupa.cz/pr-clanky/necekane-vydaje-pomuze-vam-rychla-pujcka-pred-vyplatou-1/ ? tuhle zlodejinu ?