Hlavní navigace

Pomůže sociální síť najít práci?

26. 7. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Specializované sociální sítě mohou sloužit také jako prostředek k hledání práce. Například služba LinkedIn.com mi přinesla již dvě pracovní nabídky, aniž bych se snažil o to tyto kontakty vyhledávat. Profil může sloužit jako náhrada klasického životopisu uloženého na personálním serveru.
Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

LinkedIn.com je specifická sociální služba (více na anglické Wikipedii), která má uživateli pomoci udržet si pořádek v kontaktech, i když změní zaměstnání. Profil velmi silně připomíná klasický životopis a není tedy nic divného, že mnozí si zde hledají nové zaměstnance. Skvěle zde totiž fungují takzvaná doporučení, tedy vzkazy ostatních ke konkrétní osobě. V nich je obvykle napsáno hodnocení spolupráce a charakteristika osoby. Jak si vedla v projektech, zda je přátelská, a tak dále. Mnozí lidé, kteří se točí kolem Internetu, navíc svůj profil vystavují na svých osobních webech a opravdu jím nahrazují životopis.

Ze spíše studijních důvodů jsem si i já na LinkedIn.com založil profil. Spřátelil jsem se s nejrůznějšími lidmi, někteří se dokonce spřátelili se mnou. Už mám skoro stovku rozmanitých kontaktů, asi jenom desetinu z nich znám osobně. Hovoří se o tom, že LinkedIn.com je v podstatě sociální personální síť, je o kontaktech a hledání adeptů na spolupráci. Něco pravdy na tom bude, protože jsem i já (aniž bych byl v této věci jakkoliv aktivní) obdržel dvě nabídky práce. Jednu ze zahraničí a další z Česka. Obě byly kupodivu zajímavé a relevantní. Profil asi opravdu dobře vypovídá o uživateli.

Nabídky jsem nevyužil, ale služba LinkedIn.com mi přinesla zajímavé kontakty, které se určitě hodí. Není to prostě jenom o zábavě, povídání, výměně obsahu. Je to hlavně a zejména o kontaktech a o možnosti dát ostatním vědět, na čem kdo právě pracuje a jaká je jeho profesní historie. Dovedu si docela dobře představit, že tuto službu využívají i personální agentury (i když obě zmíněné nabídky byly přímo od zaměstnavatele). Ostatně o tom pojednává i zajímavý článek Jak používají čeští lovci talentů online službu LinkedIn?, zveřejněný na serveru ITBIZ. Jako první kontakt s uchazečem je rozhodně profil dobrý, hlavně díky tomu, že se personalista může podívat, koho má dotyčný mezi přáteli a jak je ostatními hodnocen. Je to tedy o stupínek výše, než je životopis. Jak tvrdí lidé z personálek, pro další jednání je osobní kontakt nepostradatelný – ovšem po předvýběru mezi elektronickými životopisy nebo profily.

BRAND24

Jeden z volných programátorů píše na svém blogu: Nevím, kde a jestli vůbec máte své profily někde na Internetu, ale LinkedIn.com profil se mi osvědčil v podnikání, v získávání nových kontaktů, několika nabídek na práci, či reálných kontraktech, kdy někdo hledal přesně mou specializaci. Skoro každý týden se mi někdo ozve s nějakou pracovní nabídkou, takže většinou musím odmítat. Líbí se mi ale to, že se jedná vždy o oslovení konkrétní osobou, takže jsem ještě nezažil nějaký spam. Internetoví profesionálové si LinkedIn.com zdá se nemohou vynachválit. Ostatní sociální sítě jsou víceméně pro zábavu, ovšem tato se hodí i pro hledání zakázek a možností spolupráce. Prostě je dobré tam být.

Možná to jednou bude tak, že budeme sedět doma a pracovní nabídky se jenom pohrnou. Personální agentury vyhynou, jelikož vznikne spousta podobných specializovaných sítí třeba pro grafiky, obchodníky, programátory v různých jazycích. Všichni zaměstnanci i zaměstnavatelé budou mít o veškerém dění perfektní přehled, každý bude vědět, kdo kde pracuje, s kým a jak se mu daří. Zaměstnance budou předvybírat sociální sítě, už se nestane, že se na pohovoru objeví nekompetentní uchazeč. Hodně budou znamenat doporučení od partnerů ze sociální sítě, ty budou obsluhovat i velké i malé zakázky. Výběrová řízení budou hračkou, systém sám vypíše potenciální partnery, kteří umí to, co zadavatel požaduje. Mouchy se vloudí jenom občas, třeba když bude vybraný telemarketingový specialista koktat, nebo když hosteska pro VIP klienty před systémem zatají ohromnou bradavici na nose…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).