Hlavní navigace

Pozdě, ale přece

Vojtěch Bednář 10. 4. 2006

Jsou věci, které člověka potěší. Třeba když si na vás znenadání někdo vzpomene. A jsou věci, které člověka překvapí. Například když vám někdo odpoví na e-mail, u kterého byste to už nečekali.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Před nějakou dobou dávali v televizi jako kuriozitu příběh vzkazu v lahvi, který výhradně díky mořským proudům doplul od anglických břehů až do Austrálie. Jak musel být překvapen dětský odesílatel, když mu od protinožců přišla odpověď. Vzkaz v lahvi je vystaven vlnám, počasí, nepřízni osudu i frekventované lodní dopravě a nesčetným pastem. Když jej posíláte, tak jste buď zcela na konci možností informovat okolí o svém osudu, nebo to, že si obsah flašky někdo přečte, vlastně ani nečekáte.

To s e-mailem je to jinak. Rychlost online komunikace by měla umožňovat to, že na zprávu, kterou pošlu dnes, dostanu odpověď nejpozději zítra. Zpráva dorazí na konec světa za pár minut a v civilizovaných zemích je přístup ke schránce otázkou víceméně banální. I tak je ale možné být z některých odpovědí na e-mail překvapen skoro stejně jako z úspěšně doručeného vzkazu v lahvi.

Napsal jsem, asi tak před dvěma měsíci, e-mail jedné slovutné české instituci. Nebylo to nic důležitého. Taková připomínka a poznámka, jak dotyčná instituce nakládá s něčím, co se jí týká. Nečekal jsem, že mi někdo odpoví. Odpověděli mi minulý týden. Byl jsem překvapen jako dítě tahající z vody láhev. Mých šest řádků textu čekalo od konce února na to, zda se jich někdo ujme. Ale ujal. Doprava mého e-mailu k nim a jejich odpovědi ke mně trvala několik sekund. Ale mezidobí bylo propastné. Ten zážitek mne nutí rekapitulovat, protože jsem jej prožil již nejméně dvakrát. Poprvé, když jistý, také velmi chytrý, pán, reagoval na můj elektronický dotaz učiněný ve spěchu a pod značným tlakem o tři týdny později, než jsem čekal. Informaci, kterou jsem požadoval, mi sice poskytl podrobně a správně, jenže v době, kdy jsem ji za cenu nemalého úsilí již měl získanou jinak. Druhým případem byla obeslaná soutěž. Uznávám, že jsem svůj příspěvek posílal na poslední chvíli a prakticky deset minut před uzávěrkou. Tak trochu jsem s náhodou, která je jak známo blbec, počítal, a myslel si, že mne vyřadí pro nedochvilnost. Vyřadili mne pro formální chyby, které mohly být vyřešeny doplněním informací nejpozději v den uzávěrky. Sdělili mi to měsíc po ní.

Tak mne napadá, k čemu je nám komunikace fungující takřka v reálném čase, když se k prosté odpovědi na prostou otázku rozhoupáváme měsíc? Na co jsou dochvilné počítače, jež obsluhují nedochvilní lidé? K čemu e-mail, když by někdy stačilo posílat vzkazy v lahvi?

Našli jste v článku chybu?

11. 4. 2006 11:58

Medvěd (neregistrovaný)
Nezlobte se na mne, ale na titulce je nadpis článku od ostatních jednoznačně odlišen kurzívou, je zde jasně uvedeno "glosa" a jméno autora, takže přece každému musí být jasné, co si po jeho prokliknutí přečte. Jestliže o podobné texty nestojím, tak snad jednoduše nekliknu a nečtu. Pokud by šlo o odborný článek, pak bych se na věcnou kritikou nepozastavil, ale v tomto případě se varianta "kliknu, přečtu a prudím" nějak vymyká mému chápání...

10. 4. 2006 13:00

Autor se neptal. To, co posílal byla "Taková připomínka a poznámka, jak dotyčná instituce nakládá s něčím, co se jí týká. Nečekal jsem, že mi někdo odpoví."

Autor viděl něco, co podle jeho názoru nebylo v pořádku. Chtěl na to upozornit. Nečekal, že na to někdo odpoví. Ani já bych nečekal, odpověď není potřeba a nechci zbytečně zdržovat, ale "hlásit se to musí". Někdy taky píšu takové maily a dost se divím, když mi pak přijde rozsáhlá odpověď. Já ji nechci. Když oznamuji, tak…

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Lupa.cz: Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?