Hlavní navigace

Pozitivní efekt facebookových komentářů

7. 11. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Stále více zpravodajských serverů, odborných magazínů i weblogů přechází na komentářový systém založený na Facebooku. Ačkoli jsem se před tímto metastázováním sociální sítě do běžné publikace pokoušel, seč mi síly stačily, varovat, musím uznat, že má své pozitivní efekty.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Facebook komentáře vypadají na první pohled jako fantastická věc. Snadno se implementují, jednoduše používají, dobře moderují, poměrně spolehlivě fungují a vypadají všude stejně. A nejenom to. Přivádějí serveru, kde jsou použity, dodatečné návštěvníky, protože autoři komentářů je současně postují na svou zeď – díky tomu fungují jako sociální reklama. Efektivně nahrazují to, co dříve dělaly služby typu Digg, jenomže mnohem elegantněji, protože díky nim mohou odkazy na stránky cirkulovat mezi skupinami uživatelů majícími podobné preference dané jejich virtuálním přátelstvím.

Facebookové komentáře nezatěžují server svého provozovatele. Vyžadují minimální technickou údržbu, navíc jsou trendy. To jsou všechno jejich pozitiva…  přesto, když je implementoval server Aktuálně.cz, strhl se kolem toho v komunitě odborníků oprávněný křik. Facebookové komentáře totiž efektivně berou správcům serveru velkou část moci nad aktivitou uživatelů. Propojení serverů s Facebookem je činí fakticky závislými na Facebooku, dokonce i když se použije plugin, který teoreticky umožňuje přihlášení pomocí dalších služeb. A hlavně – a to je nejdůležitější – facebookové komentáře reálně odstřihávají od možnosti komentovat vaše články významnou část populace. Tu, která účet na sociální síti nevlastní, vlastnit nechce, nebo nechce používat v souvislosti s veřejnými diskuzemi.

Osobně jsem byl dlouho bytostným odpůrcem FB komentářů, a to přes všechny jejich výhody. Z dvou hlavních, výše uvedených důvodů; protože vytvářejí závislost a omezují přístup uživatelů k možnosti komentovat.  Přesvědčil mne až fakt, že tento systém sebou přináší jednu vedlejší, ale zato nesmírně důležitou pozitivní věc. Možná tak důležitou, že převrací paradigma komunikace na Internetu a řeší jeden z nejstarších problémů online diskuzí.

BRAND24

Protože uživatelé Facebooku z drtivé většiny nejsou anonymní, komentují zcela jinak než ti, které potkáte v běžných diskuzích. Opadá množství urážek, vulgarit a provokací. Snižuje se ochota uživatelů vést flamewar, diskuze pod texty je mnohem více věcná, osobní a každý z jejich účastníků si za to, co řekne, respektive napíše, osobně zodpovídá. To je paráda!

Otázkou je, zda cena, kterou za to servery používající facebookové komentáře platí, není příliš vysoká. Pluginy mohou přestat fungovat, mohou mít výpadky, část prohlížečů je může automaticky filtrovat. Mohou být prostorem pro zanášení reklamy na cizí servery ze strany Facebooku, mohou se stát časem předmětem vydírání provozovatelů, pokud by z jejich provozu Facebook udělal placenou službu. A mají celou řadu dalších nedostatků, které nyní ani neumíme předvídat. Nicméně to, co zatím dokázaly, je, podle mého názoru, fenomenální.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).