Právo být zapomenut: Google zveřejnil, kolik odkazů smazal v ČR

První čísla ukazují, že firma odmítla smazat skoro dvě třetiny odkazů, o jejichž zapomenutí uživatelé z Česka vyhledávač požádali.

Google rozšířil svůj Transparency Reportsekci zabývající se žádostmi o vymazání odkazů ze svého vyhledávání v rámci práva být zapomenut. 

Za pět měsíců od vynesení přelomového rozsudku Soudního dvora Evropské unie (nebo přesněji řečeno od konce května) dostal 1537 žádostí od uživatelů z České republiky. 

Celkový počet adres, o jejichž smazání uživatelé „se vztahem k této zemi“ žádali, se vyhoupl na 5727. Google zatím stihl zpracovat celkem 4889 z nich.

V třetině ze zpracovaných případů (celkem 1640 adres) se rozhodl odkazy odstranit, dvě třetiny (3249 odkazů) ve výsledcích jeho vyhledávání zůstaly.


Autor: Google

V rámci celé Evropy jsou čísla samozřejmě vyšší. Google uvádí 144 907 žádostí a o vymazání celkem 497 507 adres. Celkem odkazů 170 506 (41,8 %) vymazal, naopak 237 561 (58,2 %) ve svém vyhledávání ponechal.

V rámci zemí vede s největším počtem žádostí Francie (29 898 žádostí o smazání 89 125 odkazů), následuje Německo (24 979 žádostí, 88 873 odkazů) a Velká Británie (18 304 žádostí, 63 606 odkazů).

Zajímavý je i žebříček webů, které jsou mazáním odkazů nejvíce postiženy. Vede Facebook (3331 odstraněných odkazů), na druhém místě nechvalně známý Profileengine.com (3287 odkazů) a na třetím místě je Googlem vlastněná videoslužba YouTube (2393 odkazů).


Autor: Google

Googe publikoval také patnáct příkladů žádostí, které dostává. Jsou samozřejmě anonymizované, firma uvádí pouze zemi, ze které žádost přišla. Příklad ze Švýcarska:

Jeden odborník na finance nás požádal o odstranění více než deseti odkazů na stránky pojednávající o jeho zatčení a odsouzení za finanční podvody. Příslušné stránky jsme z výsledků vyhledávání neodstranili.

A z Německa: 

EBF16

Od jedné oběti znásilnění jsme dostali žádost o odstranění odkazu na zpravodajský článek o tomto zločinu. Příslušná stránka byla z výsledků vyhledávání získaných po zadání jména této osoby odstraněna.

A poslední z Velké Británie: 

Jeden mediální odborník nás požádal o odstranění čtyř odkazů na články pojednávající o ztrapňujícím obsahu, který zveřejnil na internetu. Příslušné stránky jsme z výsledků vyhledávání neodstranili.

Žádná česká žádost mezi příklady bohužel není.

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »