Proč jsou nové Sreality takové? Realitní trh se oproti Internetu vyvíjí pomalu

Proč budou nové Sreality takové, jaké budou? Produktový manažer Sreality.cz Tomáš Vyskočil odpovídá na naši kritiku: realitní trh jde krok za krokem. Momentálním vítězstvím týmu Srealit jsou povinné fotky u inzerátů.

V pondělním článku Patricka Zandla s názvem Nové Sreality.cz budou chudá obměna se objevila řada jeho názorů na novou verzi Srealit.cz, kterou Seznam chystá nasadit do ostré verze už tento čtvrtek.

Ad „obsahuje“ ve vyhledávání

Nejprve argumenty k tomu, že Srealitám chybí určité funkčnosti. Při výběru toho, co nové Sreality uživatelům nabídnou, jsme se řídili poznatky z dvou intenzivních uživatelských testů, které jsme prováděli před zahájením práce na projektu a poté těsně před spuštěním veřejné bety. Nahlédli jsme pod ruku uživatelům a s velkou mírou přesnosti zjišťovali, jaké funkcionality běžný uživatel naší služby používá a také to, co mu při rychlé práci se službou překáží. A tak se v nové verzi zjednodušovalo, urychlovalo a přenastavovalo.

Políčko „obsahuje text“ zmizelo z praktického důvodu – umožnilo sice prohledávat popisky, jenže ty byly velmi často zavádějící. Například zadáním slov „balkón“ nebo „garáž“ se sice mohly vyhledat nabídky obsahující tato slova, ale popisky často obsahovaly i spojení „neobsahuje garáž“ nebo „bez balkónu“, což výsledky znehodnotilo. Snažíme se přimět Realitní kanceláře k tomu, aby co nejvíce svých parametrů dávaly vedle popisků i do připravených číselníků. Ale přesvědčování jde velmi pomalu. Pokud budeme mít od realitních kanceláří co nejvíce dat, vytvoříme podle nich pro uživatele více možností, co a jak vyhledávat.

Hledání v oblasti chystáme

Ostatně k vyhledávání směřujeme ve více funkcionalitách. Hledání okolo určité oblasti, tak jak je v původním článku popsáno, mezi ně patří také, ale ještě není stoprocentně otestované. Možnost hledat skrze více regionů jsme původně zrušili, protože jsme chtěli tuto funkci nahradit novou – popsanou výše. Výsledky z posledních průzkumů ale ukazují, že uživatelé preferují zaškrtávání vícero lokalit podle starého způsobu, a proto jej na Sreality vracíme. Obě tato vylepšení budou hotova v průběhu dubna.

Naproti tomu k výsledkům hledání na Mapách se váže dlouhodobý boj s Realitními kancelářemi. Ty nejdříve odmítaly (z důvodů sobě vlastních) upřesňovat přesnou polohu nabízené nemovitosti. Tato situace se lepší a proto kromě zobrazení mapy v inzerátu máme připravené i zobrazování mapy v klasickém hledání. Tuhle funkcionalitu najdou uživatelé v nové verzi už od okamžiku spuštění ostré verze.

Každý inzerát také musí být přesně lokalizován. Vycházeli jsme vstříc realitním kancelářím, které díky konkurenčnímu boji stále nechtěly zobrazovat lokalitu na mapách zcela přesně. Teď už ji k nám musí zadat na danou adresu. Toto bylo ještě před rokem prakticky nemyslitelné a my doufáme, že v budoucnu pohled realitních kanceláří na tuto otázku ještě zlepší. Poslední větší změnou je změna titulku, který nesmí být libovolně tvořen přímo RK, ale skládá se z vybraných parametrů. Zmizely tedy zavádějící věci typu „krásný slunný byt“ či „EXKLUZIVNÍ NABÍDKA“, kde se ve skutečnosti zobrazovaly nezajímavé a několik měsíců staré nabídky.

Cesta velmi postupných kroků

Prosadit některé klíčové změny u realitních kanceláří bylo velmi obtížné. Naše zásadní zkušenost s realitním trhem je ta, že musíme jít cestou velmi postupných kroků. Za největší úspěchy v tomto ohledu považujeme, že každý inzerát nyní musí mít fotku – bez fotky nebude možné inzerát publikovat.

Náš běh s realitním trhem však zdaleka nekončí. První ostrá verze nových Srealit je jen začátkem změn, které plánujeme. Například u každého inzerátu chceme zobrazovat praktické informace, co je v okolí nemovitosti (zastávky MHD, školy, obchody). Rádi bychom také zavedli pomůcku pro sledování cen v dané lokalitě – bude možné si zobrazit průměrné ceny a to i v čase nazpět. A nakonec se chceme soustředit na detekci tzv. duplicit, tedy předcházení tomu, aby realitní kanceláře každý den importovaly svoje inzeráty a získaly tak přední místo ve vyhledávání.

MIF16

Nový obchodní model neprošel

Velké diskuse se v posledních týdnech odehrály kolem obchodního modelu Srealit. To, že jsme v první fázi nabídli realitním kancelářím model platby za proklik, stále považujeme za věc, která mohla výkonu jejich inzerce na Seznamu velmi pomoci. Ale zjistili jsme, že realitní trh není na tuto trendovou záležitost připraven. Obavy před vyklikáváním inzerátů konkurencí i nedůvěra vůči ochraně proti neplatným klikům vyústila v to, že jsme se vrátili ke starému obchodnímu modelu. Tím je platba s pevnou sazbou 1 koruna za jeden zveřejněný inzerát za den. Toto nastavení je tu nyní pro všechny realitní kanceláře bez rozdílu jejich velikosti. Seznam si v tomto ohledu připisuje další velmi cennou zkušenost: realitní trh se oproti internetovému vyvíjí velmi pomalu a na všechny klíčové změny musí být dlouhodobě připravován.

Jsme si plně vědomi zodpovědnosti vůči klientům i uživatelům. Respektujeme zpětnou vazbu z trhu i jeho zažitá pravidla. Co se týká našeho přístupu k nové verzi Srealit, snažili jsme se obsáhnout řadu pozitivních změn. Nové Sreality mají za sebou dvoje uživatelské testy, kde se ukázalo, že více než způsoby vyhledávání jsou pro uživatele důležité kvalitní a dobře zobrazené výsledky. Toto bude i nadále hlavním posláním Srealit, aby se soustředily na výbornou úroveň informací a pomáhaly tak rozvíjet realitní trh.

Anketa

Oceníte při hledání nemovitosti zobrazení blízkých významných služeb na mapě (MHD, pošta apod.)?

40 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 5. 2010 10:34

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »