Rozpoznávání fotografií je další velká věc. Jen se neví, zda dobrá

Dnes je už prakticky nepochybné, že další velkou věcí na Internetu se stane rozpoznávání fotografií a služby nad tím postavené. Co bylo kdysi fantazií, se stává skutečností.

reklama

Podobné debaty vznikly před mnoha lety, když Google koupil Keyhole a spustil projekt Maps a Earth. Možnost nakouknout nejenom do měst a terénů, ale i na vývěsní štíty domů a někdy za ploty, měla znamenat fatální případy ohrožení nejenom soukromí, ale i bezpečnosti států. Nakonec se tak nestalo, mapové projekty moudře rozostřily vojenské základny, snaží se minimalizovat nakukování za ploty a jen tu a tam bulvár přinese zprávu o gangu, který si vybíral cíle na základě kombinací informací ze sociálních sítí a třeba StreetView.  A že se dlouho nevědělo, kde Google chce na mapách vydělat? Nu, Google to věděl a to bylo asi hlavní.

Podobná rozprava právě čeká (nebo spíše se pomalu objevuje) kolem rozpoznávání tváří na fotografiích či multimédiích obecně. Ani tady zatím není zcela zřejmé, jak se podaří danou funkcionalitu zpeněžit a také zde se objevují otázky ochrany soukromí, navíc ještě silněji regionální legislativní odlišnosti. Je ale zřejmé, že tudy jde cesta, ostatně automatické rozpoznávání tváří bylo i základem sociální sítě v seriálu Lie to me, kde doktor Lightman chodil s mobilem po kanceláři a na obrazovce se mu objevovaly jména lidí jako augmentovaná realita. Do takové funkce je zatím ještě daleko, ale již ne příliš.

Dnes? Vaše fotoalbum se uspořádá samo

Dnešní funkce rozpoznání tváří na fotografií se soustředí na první pohled na to, aby vám umožnily samy utřídit vaše fotoalba. Digitální fotoaparáty chrlí snadno stovky fotografií a lidé rezignují na to, fotky nějak třídit. Moderní software se snaží s tím pomoci, ať již jde o Apple iPhoto nebo Google Picasa. Jenže tak jednoduché to není. V případě Google je to potvrzeno, v případě Apple to tradičně zůstává ve sféře dohadů: takto získaná data (digitální matice) budou použity i jinde.

PittPatt a identifikace tváří na multimédiích v reálném čase. Rozpoznat všechny herce ve filmu by neměl být problém, stejně jako identifikovat vás na fotkách na Facebooku. Využití? Jistě se najde.

PittPatt a identifikace tváří na multimédiích v reálném čase. Rozpoznat všechny herce ve filmu by neměl být problém, stejně jako identifikovat vás na fotkách na Facebooku. Využití? Jistě se najde.

Kde, to se ještě ukáže. Ale hraje se tvrdě. Google letos v létě koupil spin-off Carnegie Mellon Univerzity nazvaný PittPatt. Ten od roku 2004 pracoval na výzkumu rozpoznávání tváří ve fotografiích a je údajně schopen během 60 vteřin identifikovat tváře na fotografii, pokud mají lidé na fotografii nějakou fotografii také na Facebooku nebo indexu Google Image Search. PittPatt ostatně jako spin-off (tedy odloučení původně vědeckého projektu do samostatné společnosti) vznikl po jedenáctém září (2001 samozřejmě), kdy bylo zajímavé automaticky identifikovat tváře na snímcích. Jedním z financujících partnerů a zákazníků PittPattu byla i agentura DARPA.

Co chce s PittPattem Google dělat, se přesně neví, zatím si můžete užívat veřejně přístupného SDK

Olaworks rozpozná pohlaví i přibližný věk lidí na fotce

Olaworks rozpozná pohlaví i přibližný věk lidí na fotce

Daleko postoupil vývoj i v Asii. Korejská společnost Olaworks získala od roku 2006 více jak čtyři miliony dolarů investic od Intel Capital a Skylake Incuvest. Od té doby získala přes 60 patentů v oblasti rozpoznávání tváří na fotografiích a její produkt Olaface je schopen rozpoznávat, sledovat a detekovat lidi v reálném čase na fotografiích i videu.

Funkce se dnes hodně používají a licencují (nejenom) asijským výrobcům fotoaparátů a kamer, pro které je zajímavá funkce rozpoznání úsměvu, detekce tváře a ostření na ni. Zajímavé jsou ale i funkce rozpoznání pohlaví a určení věku. Uživatelé iOS a Androidu si mohou se software firmy hrát pod názvem ScanSearch, v říjnu se má stát součástí výbavy chytrých telefonů LG s WP7.5.

Apple iOS 5 půjde po Kineticu?

Novinkou v operačním systému iOS pohánějícím iPhone a iPady společnosti Apple, má být rozpoznávání tváře. V roce 2010 Apple koupil společnost Polar Rose specializující se na algoritmy rozpoznávání tváře. Podobně, jako Google, ani Apple příliš nespecifikuje, jaké má záměry, zatím je z developerských verzí pravděpodobné, že detekce tváří budou použity u fotoaparátu pro detekci úsměvu, ale pravděpodobně také pro automatické otagování fotografie podle fotek, které má uživatel přiřazené ke kontaktům. Hovoří se rovněž o tom, že by zařízení mohla „poznat“ svého majitele a rozpoznání tváře by tak nahradilo heslo, vše má být údajně funkční i po opravdu velkém výprasku, který tvář zdeformuje. Funkce nemusí být omezena jen na zařízení s iOS, díky Mobio Project ji můžete mít i na jiných zařízeních, i tady jde ale o prototypy.

iOS5 a rozpoznávání obličejů: zatím lze zjistit, kam se tvář na fotce dívá a jakou má pozici pusy. Například. Vhodné pro fotky. Ale cesty vedou i dále.

iOS5 a rozpoznávání obličejů: zatím lze zjistit, kam se tvář na fotce dívá a jakou má pozici pusy. Například. Vhodné pro fotky. Ale cesty vedou i dále.

Náznaky (metody v API, podané patenty atd) také ukazují, že budoucí verze iOS by mohly rozpoznávání využívat jako další kontext, například podle tváře člověka, který vezme iPad, by se nastavila bezpečnostní pravidla a přepnul jeho uživatelský profil tak, aby si vaše dítě mohlo používat jen dětské programy. O trendu zapojování dalších souvislostí jsme již psali: Odhadování ze souvislostí změní vše, vyhledávání i SEO

A co více, rozpoznávání by mohlo sloužit i k ovládání programů. Například při čtení webových stránek by mohl iPad rozpoznat, že se blížíte ke konci stránky a automaticky ji pomaličku odrolovat. Ještě více se na ovládání tváří vsází u her. Ty by mohly rozpoznávat emoce hráče i to, co sleduje, a podle toho rozvíjet příběh. Pro Apple je to lákavé, protože podobný koncept Kinect u Xboxu je velmi úspěšný a jeho převedení do mobilní verze by bylo velmi sexy.

A když už o tomto všem uvažujete, nezapomínejte, že Apple právě spouští svůj iCloud, jemuž uživatelé svěří i své fotografie. Pole pro datamining je zde neorané a díky akvizici Polar Rose jej Apple nepochybně rozorá.

A Facebooku se nebojíte?

Na přelomu roku odstartoval Facebook další část své  strategie pro rozpoznávání tváří pomocí tagování a v červnu letošního roku i pomocí automatického navrhování tagů rozpoznaných lidí. Využívá k tomu (pravděpodobně) technologie izraelské firmy Face.com, která indexuje fotografie na Facebooku a přiřazuje k nim jména lidí. I v případě Facebooku není zcela jasné, kam s tím firma směřuje. Zatím pomáhá lépe kategorizovat fotografie, ale také snadno prolákne, kdo byl kde. Legendární se stala fotografie z britského fotbalového stadionu udělaná gigapixelovým fotoaparátem, k níž Face.com přiřadil Facebookové profily několika tisícovek lidí na fotce zachycených.

O Facebooku a rozpoznávání fotek se hovořilo také v souvislosti s nepokoji v Londýně, kdy se dobrovolníci a také bezpečnostní složky pokusily použít rozpoznávání tváří ze záběrů a z kamer k párování s profily na Facebooku a tedy se skutečnou identitou. Pokus byl úspěšný jen částečně, snímky z kamer nebyly příliš dobré a chybovost byla značná, ale i to je cesta.

Legislativa je také oříšek

Zajímavé také bude sledovat, co na to legislativa jednotlivých důležitých států, jako jsou USA případně EU. Již kolem rozpoznávání tváří na Facebooku bylo rušno a Evropská unie jej začala přešetřovat. Je třeba si uvědomit, že státy EU mají většinou zakotvenou ochranu osobnosti, například fotografie lidí lze pořídit a zveřejňovat jen pro zpravodajské účely nebo se souhlasem. Ten ovšem Facebook od všech lidí na snímku zpravidla nemá. FAcebook se z toho snaží vykroutit tím, že identifikované lidi na snímku avizuje o tom, že je rozpoznal, ale ani to se nelíbí, protože od nich nemá oprávnění ke zpracování jejich osobních údajů ve vztahu k fotografiím. Proto také Facebook zarazil rozvoj automatického tagování lidí na snímku mimo USA.  A je dobré dodat, že ani američtí uživatelé nejsou paušálně nadšeni. Za všechny shrnuje Tim O Reilly.

Facebook kritiku mírnil tím, že jeho technologie neumí rozpoznat lidi na fotkách po libosti, spíše se zaměřuje na to, že vytipuje, kteří z přátel by mohli být ti na vašich fotkách.

Budoucnost rozpoznávání tváří

Od ostření na obličeje, přes detekci úsměvu pro digitální fotoaparáty jsme se dostali k mobilní biometrii, která rozpozná uživatele a změní mu nastavení počítače, případně mu pomůže ovládat software namísto dotykových gest. A také k policii, která si snímky výtržníků ihned proskenuje vůči sociálním sítím. Už tedy nejde jen o to, automaticky zkatalogizovat vaše fotografie, případně nabídnout lidem, kteří znají vašeho vyfoceného kamaráda, jeho fotky, jako se o to snaží Facebook. Jde o business v oblasti bezpečnosti, o jehož významu pro budoucnost není třeba pochybovat.

UX_tip

       

A také o rozsáhlé možnosti v reklamě. Pravda, je skvělé, když o sobě pomocí geolokačních služeb nebo zapnutého sledování Latitude na Google Maps prozradí, kde právě jsou, ale je řada lidí, kteří to nedělají už jen z principu. Jenže bohatě stačí, aby je vyfotil méně opatrný kamarád a je po anonymitě. A také je otevřena možnost sledovat, kde se dotyčný nachází a co by si případně mohl chtít koupit – je na snímku z fotbalového stadionu? Hned máme zájem, na který je možno cílit.

S rozpoznáváním tváří bude ještě na internetu hodně veselo a proběhne kolem nich čilá diskuse, nakonec ale změní internet podobně jako všedostupné digitální mapy, které umožňují vázat na ně další a další služby.

Patrick Zandl

Patrick Zandl avatar

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz, nyní přesedlal na energetiku a je spoluzakladatelem energomo­nitoru. Profesní životopis má na LinkedIn.

Školení: Mobilní a responsive webdesign pro vývojáře

 
  • Jak myslet na mobilní uživatele.
  • Appku, extra mobilní nebo responzivní web?
  • Technické základy mobilního webdesignu.

Zjistěte více informací o školení>>

       
8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 9. 2011 9:34

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem

Čtěte dále