Hlavní navigace

Studie o české e-commerce: nákup zkusila už čtvrtina majitelů mobilů a tabletů

David Slížek 24. 9. 2014

Jak se za uplynulý rok proměnila česká e-komerční scéna? Podívejte se, co přinesl tradiční výzkum Asociace pro elektronickou komerci a agentury Mediaresearch.

Nakupování na internetu je v Česku běžné, dobírku postupně vytlačují platební karty, a nastupuje nakupování z mobilních zařízení. Každoroční výzkum, který pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) zpracovává agentura Mediaresearch, přináší zajímavý pohled zákazníků na fungování tuzemských e-shopů.

Na základě letošních čísel, která bude APEK podrobně prezentovat tento čtvrtek na konferenci E-Business Forum 2014, to nicméně vypadá, že česká e-komerce přežila uplynulý rok bez větších změn a otřesů. 

„Z našeho pohledu je nejdůležitější, že zákazníci využívají internet k nakupování nejen jednorázových záležitostí typu elektroniky, ale také k pravidelnému nákupu zboží denní spotřeby. Česká e-komerce tak potvrzuje svoji důvěryhodnost a také e-gramotnost českých zákazníků,“ říká výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Oblečení a boty

Studie, která vznikla internetovým sběrem dat v průběhu července a srpna na vzorku 1750 respondentů, ukazuje, že v rámci internetové populace nad 15 let je nakupování na internetu běžnou záležitostí. 

Jen 4 % respondentů online nákupy nikdy nezkusily, naopak 5 % nakupuje nejméně jednou týdně. Většina se ale samozřejmě pohybuje mimo tyto extrémy – 29 % dotázaných nakupuje online aspoň jednou měsíčně a 25 % aspoň jednou za čtvrt roku. Nejaktivnější jsou samozřejmě mladší ročníky: skoro dvě třetiny respondentů ve věku 25 – 34 let na internetu nakupuje více než desetkrát za rok.


Autor: APEK

Češi podle studie na internetu nejvíce nakupují oblečení a obuv, následují počítače a sportovní vybavení. Elektroniku nakupují výrazně více muži, ženy zase vládnou u oblečení a kosmetiky. Mezi službami nejčastěji online utrácíme za letenky či jízdenky na vlak, autobus a další dopravní prostředky, mobilní služby a aplikace.


Autor: APEK

Nejznámějšími e-shopy jsou podle dotázaných Aukro, Alza a Mall, které si asi většina lidí s oblečením přímo nespojuje. Jan Vetyška v tom ale rozpor nevidí: „Aukro, Alza a Mall jsou dle našich výsledků mezi zákazníky nejznámější obchody. Jistě se shodneme na tom, že především Alza a Mall mají své reklamní kampaně velmi výrazné a dlouhodobé, proto je také jistě znají i ti, kteří na internetu vůbec nenakupují. A dále musíme dodat, že ze zmíněných tří subjektů nenabízí oblečení pouze Alza,“ vysvětluje.

Nesmrtelný bankovní převod

Pomalý posun je vidět u nejpoužívanějších platebních metod. Do čela „žebříčku popularity“ se posunula platba převodem z účtu, kterou loni nejčastěji využilo 32 % respondentů. V čele žebříčku vystřídala dobírku, jejíž obliba postupně klesá. Postupně stoupá používání platebních karet, které preferuje 22 % dotázaných (loni to bylo 19 %). 

Bankovní převod přitom lidé stále označují ze nejkomfortnější způsob platby (27 %), v těsném závěsu se drží karty (25 %) a dobírka (24 %). Mobilní platby přes služby typu Mobito či MasterCard Mobile označilo za nejkomfortnější jen 1 % respondentů.


Autor: APEK

„Češi jsou sice nadále konzervativnější, než je tomu v Západní Evropě a USA, nicméně posun je v poslední době znatelný. Dobírku preferují zákazníci, kteří chtějí minimalizovat riziko něčeho neočekávaného – mají větší pocit jistoty úspěšného nákupu. Popularitu bankovního převodu ovlivňuje pak několik faktorů. Mnoho obchodů například využívá přesměrování přímo do internetového bankovnictví zákazníka, na slevových serverech například můžete obvykle nakoupit pouze pomocí platební karty či právě převodu,“ upřesňuje Vetyška.

Nákupy z mobilu i z tabletu

Třetina lidí, kteří aspoň jednou ročně nakoupili online (33 % dotázaných), byla s výsledkem naprosto spokojena. Naopak 16 % mělo vysloveně špatnou zkušenost – jako nejčastější problém uvádí příliš dlouhou dobu doručení, nespokojenost s doručeným produktem nebo problém s dodáním zboží.

EBF16


Autor: APEK

Čtvrtina respondentů, kteří nakupují aspoň jednou ročně a zároveň vlastní smartphone nebo tablet, z něj už aspoň jednou nakoupila. 13 % z nich využilo k nákupu smartphone, 9 % tablet a 5 % k nakupování používá obě zařízení. 19 % z nich má ve svém přístroji staženu aspoň jednu aplikaci e-shopu, 7 % jich má dokonce více.


Autor: APEK

Je čtvrtina mobilních zákazníků hodně nebo málo? „Podle mého názoru se jedná již nyní o solidní číslo, které má významný dopad na trhu. Samozřejmě očekáváme, že mobilní komerce dále poroste. A to mimo jiné společně s tím, jak bude dospívat dnešní ‚mobilní‘ mládež, která svůj smartphone využije maximálně. Nutným požadavkem je samozřejmě dobré m-řešení, které umožní zákazníkovi nakupovat pohodlně i přes mobilní zařízení,“ myslí si Vetyška.

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Běháte a nehubnete? 6 častých chyb

Běháte a nehubnete? 6 častých chyb

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Měšec.cz: „Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

„Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Vitalia.cz: Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

Vitalia.cz: Tohle všechno se dá usušit

Tohle všechno se dá usušit

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy