T-Mobile přebírá část zákazníků Českých Radiokomunikací

Další z veletočů své obchodní politiky předvedly České Radiokomunikace. Ty se rozhodly skoncovat s obsluhou drobnějších zákazníků a prodávají je společnosti T-Mobile. Samy si ponechávají infrastrukturu, na které chtějí obsluhovat klienty velké. Ve článku přinášíme i rozhovor s šéfem T-Mobile o budoucí datové strategii a spuštění 3G.

Zhruba tak by sedal shrnout obsah společného oznámení obou společností na včerejší tiskové konferenci. Stručně řečeno – T-Mobile kupuje maloobchodní část Českých Radiokomunikací, ty si ponechávají vysílací služby a velkoobchod, jakož i služby pro firemní zákazníky. Změna se má dotknout více jak 170000 klientů, jimž České Radiokomunikace doposud poskytovaly služby.

Proč taková změna

Tato akvizice zákaznické skupiny spolu se strategickou dohodou o spolupráci vypadá zajímavě na obě strany. Tak především T-Mobile se již delší dobu snaží prosadit jako alternativní telekomunikační operátor nabízející konvergované fixně-mobilní služby. Když odhlédneme od faktu, že si ve většině případů představuje pod konvergencí především substituci, chyběla mu zejména fixní část telekomunikačního businessu, kdy by mohl nabízet spolehlivé pevnolinkové služby. Ty nově dodá skrze dohodu s ČRa jak formou LLU ADSL, tedy „nahého ADSL“ bez povinné telefonní linky na hlasové hovory, případně nabídkou WiMaxu pro společnosti, jimž dostupnost nebo kapacita ADSL nepostačuje. Pro drobnější klienty zůstane UMTS TDD síť Internet 4G, která se již dále nerozvíjí, ale na rozdíl od WiMaxu (v České úpravě) je plně mobilní.

Roland Mahler, T-Mobile

Roland Mahler, generální ředitel T-Mobile na tiskové konferenci

Samotné České Radiokomunikace dlouho hledaly svou tvář. Poté, co svůj podíl v Contactelu České radiokomunikace prodaly TCD za jednu korunu (a ten firmu obratem poslal do GTS), zkusily štěstí na rezidenčním trhu znovu. Akvizicí Tele2 i zavedením značky Bluetone se snažily znovu vstoupit do segmentu rezidenčních zákazníků a nabízet své služby i drobnějším podnikatelům, jenže dlouhodobě se ukazovalo, že značku České radiokomunikace si zákazníci spojují spíše s nabídkou přenosu televizního signálu nebo mohutné infrastruktury, než s levnou domácí přípojkou. Což ústup od značky Bluetone nevyřešil.

Tutéž úvahu provedl nový management Českých radiokomunikací, když zjistil, že jeho nabídka pro rezidenční segment není dostatečná zejména v porovnání se stále častěji se objevujícími triple či quadruple play strategiemi konkurentů. Posunutí na konkurenční úroveň by znamenalo další investice. Krom toho zákazníci značku ČRa nevnímali jako značku pro maloobchodní prodej, zatímco v segmentu velkých firem mají ČRa dobré renomé.

CRA strategické rozhodnutí

Východiskem bylo najít partnera, který maloobchodní aktivity převezme a stane se naopak velkoobchodním odběratelem, k čemuž se T-Mobile nepochybně dobře hodil. Samotná infrastruktura, její správa a výstavba zůstává v rukou Českých Radiokomunikací – a také jistá hořkost z odpisu investic do Tele2 i Bluetone. Snad tuto hořkost zažene kupní cena, kterou ovšem obě firmy svorně odmítly komentovat.

České Radiokomunikace provedly důkladnou analýzu svého postavení na trhu a příležitostí k dalšímu růstu v příslušných maloobchodních segmentech. Porovnali jsme nabídku našich služeb s nabídkami konkurentů a zvážili naši schopnost efektivně se odlišit na trhu, prohlásila Jane Hannah, generální ředitelka Českých Radiokomunikací. Rozhodli jsme se prodat část podniku, která poskytuje maloobchodní telekomunikační služby společnosti T-Mobile, abychom se mohli plně soustředit na klíčové oblasti našeho podnikání – televizní a rozhlasové vysílání a vysílací infrastrukturu včetně velkoobchodu a poskytování telekomunikačních služeb korporátním zákazníkům. Naší vizí je být nadále předním expertním partnerem 
a dodavatelem špičkových služeb v oblasti analogového a digitálního vysílání a poskytovat efektivní síťovou infrastrukturu velkoobchodním zákazníkům a konvergentní síťová řešení firemním zákazníkům, doplňuje Jane Hannah.

Roland Mahler, generální ředitel společnosti T-Mobile Czech Republic, na tiskové konferenci uvedl: Tato transakce nám umožní rozšířit naše pole působnosti i do oblasti fixních služeb a T-Mobile se stane jedničkou mezi alternativními poskytovateli DSL připojení. Tento krok nám zajistí dlouhodobý růst a ziskovost.

Snaha T-Mobile konkurovat Telefonica O2 jako plnohodnotný operátor nabízející jak mobilní, tak fixní služby, bude konečně korunována úspěchem. A ve spojenou nabídku těchto služeb T-Mobile věří, jakož i v to, že je zde veliký prostor pro růst. To dokládá následující obrázek:

T-Mobile považuje internet za důležitý

Určitou třecí plochou se možná stanou služby firmám. Ty hodlá nabízet jak T-Mobile, tak České radiokomunikace, samozřejmě na tiskové konferenci obě firmy hovořily o tom, že půjde o odlišné velikosti zákazníků. Jenže nynější nabídka T-Mobile ProfiNet, zejména po doplnění o ADSL/WiMax, může sáhnout do spodního segmentu, po němž ČRa chtějí sahat také, je ale pravděpodobné, že tím si obě firmy nenechají kazit náladu. Navíc ADSL od ČRa přeprodává i Vodafone a smlouvu s ním Radiokomunikace rušit nehodlají.

Rozhovor s Rolandem Mahlerem a Jane Hannah o další strategii služeb

A protože tato dohoda přímo svádí k otázkám zejména na T-Mobile stran jeho budoucí datové strategie, požádali jsme šéfa T-Mobile Rolanda Mahlera a ředitelku Českých Radiokomunikací Jane Hannah o krátký rozhovor:

První otázka je v tomto případě vždycky stejná: jaká je cena, kterou T-Mobile zaplatil Radiokomunikacím za získání zákazníků?

Jane Hannah: Dohodli jsme se, že tu nebudeme komentovat.

Ze strany Českých radiokomunikací to vypadá jako logický krok, zbavit se menších zákazníků a soustředit se na větší firmy, kde je jejich pozice silná. T-Mobile je ale mobilní operátor a v poslední době neslyšíme na jeho mobilní síť chválu. Nabízíte jen pomalejší datovou technologii EDGE, jak je to nyní s plány na 3G síť? Nabídnete nejenom rychlá fixní, ale i mobilní data?

Roland Mahler: V žádném případě nezanedbáváme a nechceme zanedbávat naši mobilní infrastrukturu. To rozhodně ne. Právě se nacházíme v prostředku etapy optimalizace a upgrade naší sítě 2G. Vyměnili jsme více jak 1400 základnových stanic a modernizaci celé sítě 4500 BTS dokončíme v průběhu příštího roku. Tak se dostaneme do stavu, kdy budeme mít opravdu vynikající mobilní síť, takže všichni zákazníci budou moci používat data na technologii EDGE, síť bude spotřebovávat podstatně méně energie a její správa i management bude významně jednodušší. A také levnější.

Za druhé jsme oznámili, že hodláme spustit síť 3G. Na Roztylech máme instalovanou první zkušební instalaci. A do konce roku plánujeme spustit v Praze několik desítek základnových stanic (Node B) a v průběhu příštího roku je doplníme o dalších několik stovek, možná i více, Node B po celé republice. Souběžně s modernizací sítě 2G se tedy budeme v příštích dvou nebo třech letech soustředit na výstavbu sítě 3G.

Cítíte poptávku zákazníků po službách 3G? Jaká je jejich orientace vůči síti zvané Internet 4G (TDD technologie od IP Wireless)?

Roland Mahler: Cítíme poptávku obecně po datových službách. Všímáme si toho v naší nabídce EDGE a jasně vidíme, že zákazníci požadují rychlejší přenosové rychlosti. To dnes umíme pokrýt technologií TDD, ačkoliv i zde jsou omezení, například v kapacitě. Dále považujeme 3G za počáteční krok směrem k technologii LTE a proto jsme se rozhodli spustit síť 3G, která nám nabídne vyšší kapacitu, nižší produkční cenu za přenesený bit a výchozí pozici pro LTE. Hardware 3G sítě je použitelný pro LTE, měl by postačovat upgrade software.

Ale ke komerčnímu nasazení LTE jsou to minimálně tři roky…

Roland Mahler: Ano, ale v této době již budete moci využívat výhody pokročilých služeb sítě 3G, kapacity i ceny. Do konce letošního roku v Praze, v průběhu příštího roku na dalších místech republiky.

Jaká bude pozice vašeho Internet 4G a WiMax sítě Českých Radiokomunikací, máte nějaké plány pro migraci uživatelů?

Roland Mahler: Momentálně necítíme potřebu migrace zákazníků. WiMax infrastruktura zůstává v Českých Radiokomunikacích. Zatímco TDD je plně mobilní služba, WiMax nyní slouží jako pevné připojení, je to určeno pro rozdílné skupiny zákazníků.

Bude mít tedy T-Mobile vliv na pokrytí sítě WiMax, kterou bude stavět České Radiokomunikace?

Jane Hannah: Způsob startu sítě WiMax již byl definován, služby nabídneme ve 26 městech, které byly vybrány podle počtu firemních zákazníků. Když pak zjistíme, že poptávka je i v dalších městech, budeme o tom s T-Mobile diskutovat, protože je to náš důležitý strategický partner.

Máte další plány pro akvizice? Nyní jste si koupili 100 000 zákazníků, chystáte se na další?

Roland Mahler: Tady bych rád zdůraznil, že se nechceme přejíst, zahltit. Nechte nás nejdříve úspěšně integrovat tyto zákazníky a technologie, které jsou z části pro nás nové. Musí být integrováni noví zaměstnanci, kontrakty s dodavateli, je to mnoho práce pro příští měsíce. Budeme dále sledovat trh a pokud se nějaká atraktivní příležitost objeví, budeme ji zvažovat, ale v tuto chvíli se chceme věnovat této transakci.

KL_NOMINACE

Opravdu považujete integrované a konvergované služby pro zákazníka za natolik rozhodující? Na českém trhu vždy platilo, že rozhoduje cena a zákazníkovi je jedno, zda jsou mu služby fakturovány na jedné faktuře nebo na více…

Roland Mahler: Tady je třeba rozlišit segmenty trhu, protože mezi nimi je naprosto odlišná situace. Segment korporátních zákazníků vyžaduje konvergované služby. Dále také záleží na tom, jak konvergenci definujete. Jestli je to jenom propojení technologií, nebo také jiný způsob účtování. Zmínil jste cenu. Konvergence s sebou může přinášet balíčky služeb a tedy i slevy. A jsme také přesvědčeni, že jednou budou zákazníci vyžadovat svůj obsah dostupný jak na mobilních zařízeních, tak počítačích a televizích. To přijde, nestane se to zítra, ale věříme, že se tak stane. A na takový požadavek se připravujeme.

Anketa

Očekáváte síť WiMax, abyste jí využili?

26 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 9. 2009 0:42

Školení Jak vytvořit rychle jednoduchý web

  •  
    Jak mít na Internetu blog.
  • Jak si založit web na Wordpressu.
  • Jak pokračovat v jeho provozování.

Detailní informace o školení Jak vytvořit rychle jednoduchý web »