T-Mobile spouští internetovou půjčovnu her Frag

S novinkou přichází na český herní trh T-Mobile. Na konci minulého týdne spustil portál Frag.cz, který má sloužit jako půjčovna her (Games on Demand). Jak si lze tedy od T-Mobile "půjčit hru"?

Frag.cz nabízí počítačové a mobilní hry, ovšem nikoli klasickou formou prodeje, ale formou jakéhosi „pronájmu“. Zaplatíte fixní částku za určité období, a během tohoto období si můžete nainstalovat hry z nabídky a hrát je. Počet her, které máte k dispozici, a konkrétní tituly jsou dány zaplaceným „balíčkem“. Když předplatné vyprší, stažené a nainstalované hry přestanou fungovat, pokud předplatné obnovíte, hry budou zase provozuschopné.

Digitální distribuce obsahu není žádná horká novinka ani v oblasti her. Hry se už dlouho nemusí kupovat jen v krabicích na CD či DVD, digitální distribuce her je už poměrně běžná a má své výhody: hru zaplatíte okamžitě pomocí PayPalu či kreditní kartou, stáhnete ji a můžete hrát. Distributor se většinou stará i o pravidelné záplatování, takže máte hru vždy aktuální a s opravnými balíčky. Jednou zakoupenou hru máte „navždy“, a pokud např. přijdete o hardware, můžete si hry stáhnout znovu na nový počítač; někdy máte dokonce uložené i pozice ze hry na svém účtu, takže nepřijdete ani o ty. Nemusíte se starat o fyzické nosiče, odpadá otravná kontrola přítomnosti DVD v mechanice při spuštění hry, a v neposlední řadě vycházejí takto pořízené hry mnohem levněji. Prodejci krabicových verzí na to reagují různými způsoby, nejčastěji prodejem exkluzivních balení a sběratelských e­dicí.

frag-0

Frag tak vstupuje na trh, kde v ČR operují už velcí světoví hráči v čele se Steamem (digitální distribuce vyvinutá společností Valve, ale používaná i pro tituly dalších značek). V ČR není problém koupit digitální hry přes velké zahraniční distributory, jako Direct2Drive, GamersGate, Gamesload, Gamesplanet či Impulse Driven. Čeští zákazníci tak mají na výběr z velkého množství digitálních distributorů, kteří akceptují bez problémů platby např. paypalem či kreditními kartami.

Dokud platíš, hraješ!

Frag není klasická digitální distribuce her – nekupujete si hru pro sebe k věčnému používání. Nejedná se ani o půjčovnu ve stejném smyslu slova jako např. u půjčovny DVD nebo kol (založenou na krátkodobém půjčení předmětu za nižší než nákupní cenu). Obchodní model je podobný, řekněme, knihovně, kdy si za určitou částku zakoupíme „právo přístupu k fondu“, které pak můžeme volně používat. Stejně tak si i u Fragu zaplatí zájemce balíček (k dispozici jsou tři – Relax, Odvaz a Naplno za 99, 199, resp. 299 Kč měsíčně), a podle balíčku má k dispozici určité množství her (Relax obsahuje přes sto vybraných her, většinou jednoduchých arkád a puzzle, Naplno pak nabízí veškeré hry, což je přes 300 titulů). Ty si může neomezeně stahovat, instalovat a hrát po celou dobu platnosti balíčku. Po vypršení předplatného přestanou nainstalované hry fungovat.

Noví uživatelé mají právo využít sedmidenní trial verze balíčku – tedy objednat si balíček na vyzkoušení. Pokud zruší předplatné do sedmi dnů, nebude jim půjčovna nic účtovat. Platební metody jsou v tuto chvíli na výběr čtyři – pomocí platební karty, z T-Mobile účtu, pomocí „Frag kupónů“, které si lze koupit či (třeba) vyhrát, a konečně nejmenší balíček (Relax) můžete zaplatit i pomocí Premium SMS.

Poněkud neústrojně je v nabídce kromě PC her „on demand“ i nabídka her pro mobilní telefony, kterých se však půjčování ani balíčky netýkají – můžete si je koupit za plnou cenu.

Technické pozadí

Pro hraní her z Fragu potřebujete samosebou klienta – Frag Player. Stáhnete si ho a nainstalujete (pouze pro PC/Win platformu) a z něj si vybíráte hry, které si chcete zahrát. Po kliknutí na tlačítko „stáhnout“ se začne hra stahovat. Příjemné je, že se nejprve stahuje jádro a první úrovně, takže můžete začít hrát už po stažení poměrně malé části hry (testoval jsem cca 700MB Deus Ex, hra mi nabídla spuštění už po stažení 150MB).

frag-1

Frag je založený na technologii Games on Demand společnosti Exent, která nabízí podobné půjčovny her takříkajíc „na klíč“, a to včetně her (na výběr mají více než 1600 titulů). Tuto technologii používají i jiné portály ve světě, např. Comcast či Verizon. Nejedná se o žádnou žhavou novinku, první zprávy o této službě jsou z roku 2004.

Nabídka

Nabídka her na portálu Frag.cz je kombinace drobných hříček a herních hitů, které jsou, eufemicky řečeno, „prověřené časem“. Pokud si na stránkách zobrazíte „Novinky“, dostanete seznam her, které lze za novinky označit jen s velkou dávkou tolerance – např. legendární Broken Sword 2, vydaný v roce 1997, patří spíš mezi „klasiku“ než „novinky“. Na druhou stranu je v novinkách i letošní hra „Murder, She Wrote“, která ale rozhodně nezpůsobila v herních žebříčcích poprask. Těžiště nabídky pak spočívá v hříčkách, logických skládačkách či arkádových hrách, které se prodávají za pár korun.

frag-2

Pokud očekáváte herní megahity z poslední doby, na Fragu je nenajdete. Hry jako Assassin's Creed 2, Crysis, Mass Effect 2 či Dragon Age byste hledali v nabídce marně. Neznamená to, že by velké tituly na Fragu nebyly – jsou, za mnohé např. Deus Ex z roku 2000, strategie Commandos 3 (2003) nebo Jagged Alliance 2 z téhož roku. Popisky her o datu vydání ale cudně mlčí, stejně tak neuvádí ani např. odkazy na recenze her na jiných portálech, což je poměrně škoda.

Pro koho je Frag?

Nabídka tedy náročnějšího hráče pravděpodobně neuspokojí. Mohla by uspokojit příležitostné hráče, ale těm zase nebude vyhovovat platební model – člověk, který si dvakrát do měsíce chce zahrát kvalitní hru, nebude pravděpodobně ochoten platit za tento požitek 300 Kč měsíčně (ty kvalitní, byť staré, tituly jsou samosebou zařazeny v tom nejdražším balíčku), když si za stejnou cenu může koupit plnou hru a hrát ji svým tempem celé roky. Cílovou skupinou tak budou pravděpodobně teenageři a mladí lidé vůbec, kteří si rádi čas od času zahrají, ale nepotřebují k tomu megahity ani nejnovější hry.

Tomuto cílení nasvědčuje i zvolený jazyk, který je, jak už je u podobných produktů T-Mobile zvykem, familiární – zákazníkům se na stránkách tyká a vyjádření jsou cool tak moc, až jsou místy křečovité. Například chybějící recenze u hry je nahrazena sdělením Je nám nesmírně líto, ale ještě jsme tuto hru nedohráli! Holt 300 kousků je 300 kousků. Recenzi i návod dovalíme v nejbližší době, ledva se dostaneme k finální obrazovce. Do té doby využij informace uvedené v popisu hry a v komentářích od hráčů. Nebo se pusť s radostí do hraní bez našich rad a postřehů.

Na Fragu se rovněž objevují náznaky komunitních funkcí. Na titulní stránce vidíte např. informaci o tom, který uživatel si oblíbil jakou hru. Uživatelé jsou podporováni k psaní recenzí a hodnocení her a za tyto činnosti dostávají body. Některé funkce však ještě nejsou k dispozici, resp. je u nich nápis „již brzy“.

CIF16

Model, který v T-Mobile pro Frag zvolili, má šanci oslovit spíš „nehráče“ – lidi, pro které byly hry dosud příliš drahé na to, aby si je kupovali, a kteří neměli přístup k nelegální distribuci (ačkoli se to čtenářům Lupy může zdát divné). Lidi, pro které byl největším odvazem Tetris, Hledání min, Farmville či flashové online hříčky, lidi, kteří by si rádi zahráli, ale nechtějí řešit nějaké složitosti s instalací a „platit moc peněz“. Nabídka Fragu je lákavá v tom, že za cenu jedné starší hry nabízí takových her několik desítek. Ovšem za přístup k nim je potřeba platit, takže se podobné hraní může nakonec prodražit víc než nákup deseti her, ke kterým se lze několik let vracet.

Frag je ideální služba pro lidi, kteří si chtějí „něco zahrát“, hře věnují pár hodin, dohrají ji a chtějí další. Pokud zvládnou takových her dvacet za měsíc, vyjde je jedna na patnáct korun nejvýš, což je velmi dobrá cena. V následujících měsících uvidíme, zda je pro takovou nabídku v ČR prostor.

Anketa

Využili byste nabídky frag.cz?

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 6. 2010 12:22

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »