Hlavní navigace

Upadá zájem o české zpravodajské servery?

Josef Šlerka

Celkový meziroční pokles kolem 5 %. Co by mohlo stát za překvapivým trendem v číslech tuzemských zpravodajských serverů?

Před několika týdny jsem u sebe na Facebooku umístil screenshoty měsíční návštěvnosti zpravodajských sekcí českých serverů podle měření Netmonitoru. Obzvlášť výsledky Parlamentních listů, které se umístily v první desítce, vyvolaly řadu otázek na téma, jak je to s návštěvností zpravodajství v čase.

Prvním výsledkem je jednoduchá aplikace v Rku (https://slerka.shinyapps­.io/netmonitor/), ve které si můžete prohlédnout pageviews a RU dle platforem, jak jsou měřeny v NetMonitoru za posledních 15 měsíců v sekci Zpravodajství.

V přehledu jsou pouze ty stránky, které byly měřeny po celou dobu 15 měsíců a nejsou u nich dlouhodobé výpadky způsobené např. výpadkem měření. Zvolil jsem jako základní metriku pageviews (tedy počty navštívených stránek v kategorii), protože v sobě zahrnuje celkové zobrazení bez ohledu na zařízení. Krom toho naznačuje celkový zájem. Počet pageviews není snadno převeditelný na reálné uživatele. Na druhou stranu ale není možné spárovat v měření reálné uživatele (RU) z různých zařízení, proto jsem do aplikace přidal i možnost zobrazit data za RU přes jednotlivé platformy.

Protože denní statistiky vypadají spíš jako chaotická pila než něco ke čtení, je k dispozici primárně graf se sedmidenním pohyblivým průměrem.

Co mne při prvním prohlížení dat zaujalo:

  • celkový počet měřených zhlédnutých stránek od začátku roku klesá 
  • u top pěti hráčů je nejméně postiženým server iDnes, ostatním počet pageviwes výrazně poklesl
  • zdá se, že mediálně nejvděčnějšími byly v daném období teroristické útoky v Paříži a Bruselu
  • pro mne osobně je velmi zajímavý rychlý a výrazný pád Britských listů a postavení Parlamentní listů, kterým se sice vede výrazně lépe než před rokem, ale víceméně od jara jejich pageviews spíše stagnují až klesají
  • pokud se podíváme na propad z pohledu RU PC, kteří tvoří největší skupinu, vidíme, že se jedná především o zásadní pokles na jaře roku 2016

Jaké jsou možné příčiny těchto propadů? Může jich být několik, a to například:

  • vliv nativních aplikací pro mobilní zařízení, které mohou, ale nemusí být měřeny v Netmonitoru. Proti tomu ovšem mluví fakt, že je pokles viditelný i u stránek, které žádnou aplikaci nemají
  • stoupající podíl agregátorů zpráv, které de facto parazitují na stávajících zpravodajských serverech
  • špatně nasazené měřící kódy či špatné zařazení do kategorie
  • pokles zájmu čtenářů o zpravodajství jako takové
  • přesuny čtenářů k serverům, které nejsou v Netmonitoru měřeny

Můj osobní favorit je mix těchto příčin s velkým podílem poklesu celkového zájmu o zpravodajské servery. Tipl bych si, že lidé více rozprostřeli svůj zájem mezi vícero serverů a že také budou více se zprávami přicházet do styku třeba na Facebooku, aniž by proklikli na samotné odkazy. Zkusíme se na to podívat v některém z dalších blogpostů.

UPDATE: V diskusi u mne na Facebooku se objevil ještě požadavek číselného srovnání dvou období. Pokud počítáme součet pageviews za červen až srpen 2015 oproti stejnému období 2016, dostaneme tato čísla:

471 184 736 (červen 2015) vs 455 390 934 (červen 2016)

484 284 753 (červenec 2015) vs 456 893 785 (červenec 2016)

466 951 440 (srpen 2015) vs 443 369 834 (srpen 2016)

Meziroční pokles kolem 5 %. A v roce 2016 jsou navíc započítány zpravodajské části serverů: zet.cz, svobodneforum.cz, tiscali.cz, ac24.cz, globe24.cz.

Text původně vyšel na serveru Databoutique. Lupa jej vydává se souhlasem autora.

Našli jste v článku chybu?

5. 10. 2016 14:05

Kundička (neregistrovaný)

Já osobně přestala některé weby navštěvovat kvůli tomu, že spustily antiadblokovou kampaň. To raději nic, než si nechat srát do hlavy tisíce hnusných reklam.

5. 10. 2016 12:31

Jirka (neregistrovaný)

Hm, a co třeba větší rozšíření Adlocku a podobných věcí? :)

DigiZone.cz: Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák