Hlavní navigace

Facebook vyhodil zpravodajský tým a neuhodnete, co se stalo

Daniel Dočekal 6. 9. 2016

Nedávno ohlášený boj Facebooku proti clikbaitingovým titulkům i aféra s trendujícími tématy má zajímavé pokračování s velmi užitečným poučením.

Když před několika týdny jeden z bývalých editorů trendujících témat na Facebooku poskytl médiím interní „návod“, podle kterého měli editoři hodnotit zprávy, vedlo to k aféře okolo toho, jak sociální síť témata vybírá.

Aby byla vyvážená, objektivní a vůbec správná, spravoval je totiž tým editorů. Jenže, jak se ukázalo, editoři jsou jen lidé, takže výběr odkazů vykazoval znaky zkreslení podle toho, jaké názory sami editoři zastávají. A navíc byl ovlivněný tím, že dostali návod, co mají považovat za správné, co mají ukazovat a co naopak potlačovat. O aféře jsme podrobněji psali v Facebook prý záměrně ovlivňoval zprávy předkládané uživatelům.

Současně s touto událostí navíc Facebook vyrazil do boje proti clikbaitingovým titulkům. Prý „naučil umělou inteligenci“ rozpoznávat titulky, které lákají ke kliknutí, ale pak neplní očekávání. Případně jsou prostě zcela vymyšlené jenom proto, aby na ně uživatelé klikali. Už jenom představa o tom, že software bude podle vzorků několika tisíc titulků určovat, jaký titulek je správně, či špatně, je úsměvná, ale budiž. Facebook se dlouhodobě prezentuje jako firma, která umělé inteligenci a algoritmům rozumí.

Facebook vyhodil tým editorů Trendů

Jenže tím to nekončí. Na aféru s trendy nakonec Facebook zareagoval s mírným zpožděním vcelku klasicky: na hodinu vyhodil tým lidí, kteří se starali o to, aby výběr trendujících článků dával smysl a aby se mezi ně nedostaly žádné výmysly. Jejich práci se rozhodl svěřit stroji, asi tak stejně, jako to dělá Twitter. Jenže už u Twitteru víme, že tamní trendy jsou dost zoufalé. Ale také to, že je běžně možné je ovlivnit.

Výsledek se brzy dostavil. Chvíli poté, co Facebook tým editorů vyhodil, se tak do trendů dostal zcela smyšlený pseudo článek („BREAKING: Fox News Exposes Traitor Megyn Kelly, Kicks Her Out For Backing Hillary“).

V praxi tak můžete vidět, že pokud výběr svěříte algoritmu, který vychází z toho, co lidé na Facebooku sdílí, může to vést k vypíchnutí nesmyslů a lží. Algoritmus totiž nedokáže pořádně poznat, že jde o výmysl – a v tomto případě to šlo poznat už jenom z titulku, ale nakonec i samotného obsahu.

Tým editorů sice ke své práci používal podobný (nebo skoro stejný) algoritmus, ale konečný výběr odkazů zpracovával do textové podoby a také články ověřoval a schvaloval. Pokud by něco takového stále fungovalo, výše uvedený „BREAKING“ nesmysl by se ven mohl dostat jenom těžko. Ve skutečnosti ani nešlo o článek, ale o tři odstavce textu bez uvedeného zdroje, které lze snadno odhalit jako výmysl, hoax či prostě záměrná manipulace.

Algoritmus bude bojovat s nekvalitními titulky

Je tedy vcelku jasné, jak to dopadne i s oním algoritmem, který má bojovat s nekvalitními titulky. Nebude mít sice asi zásadní problém poznat takové ty klasiky „Událost … neuhodnete, co se stalo“, ale bude mít zásadní potíž odhalit šikovně napsaný titulek, který nebude odpovídat obsahu článku. A naopak, bude jiné titulky označovat neprávem, což povede k postihům stránek a webů bez reálného základu.

CIF16

Stejně jako je možné ovlivnit algoritmus pro výběr trendů, bude možné i poškozovat weby a stránky podvrhováním „nekvalitních“ titulků. Nikde nebudou lidé, kteří by zasáhli, ověřili a napravili škodu.

Celé je to ale nakonec plně v souladu s představami o tom, že lidé nejsou potřeba a všechno zvládají algoritmy. Co na tom, že oběťmi algoritmů nakonec budou právě lidé.

Našli jste v článku chybu?
Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Podnikatel.cz: ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

120na80.cz: Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje