Hlavní navigace

Facebook prý záměrně ovlivňoval zprávy předkládané uživatelům

11. 5. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Gelner Tivadar / Shutterstock.com
Některé zprávy se Facebooku neměly hodit a ačkoliv byly organicky na špičce, tak je ručně potlačoval. V USA je kolem toho docela pozdvižení.

Zvykněme si na to. To, co dostáváme na sociálních sítích, nikdy není ani vyvážené, ani objektivní, ani neovlivněné. Mimo to, že okruh témat ovlivňují naše sociální kontakty či ta část davu, která se umí projevovat hlasitěji, vždy musíte brát v potaz i otázku toho, jakým způsobem obsah ovlivní provozovatel. Ať už algoritmicky nebo „ručně“.

Server Gizmodo v Former Facebook Workers: We Routinely Suppressed Conservative News přišel s tím, že dřívější zaměstnanci Facebooku tvrdí, že dostali nařízeno do trendujících zpráv nedávat zprávy zajímavé pro konzervativně smýšlející čtenáře (tedy v podstatě stoupence amerických republikánů). Uživatelům pak předkládali zprávy, které ve skutečnosti vůbec nebyly trendující a naopak některé články, které uživatelé do trendů dostali, uměle z žebříčku vyhazovali. Součástí pokynů bylo i vynechání zpráv o Facebooku jako takovém.

Jakkoliv to může znít jako aféra, není tomu tak. Tradiční média jsou také ovlivněna tím, co vyberou redaktoři, šéfredaktoři, vedoucí vydání. A pochopitelně také tím, jak je medium zaměřeno – je-li pravicové, levicové, liberální. Jeden zásadní rozdíl zde ale existuje: u médií (noviny, televize, rádio) víte, kam se v „politickém“ či „společenském“ spektru řadí. U sociální sítě jako je Facebook nic takového nevíte – navenek se totiž tváří jako striktně neutrální.

Trendující věci prostě nejsou organické

Pro úplnost je nutné zdůraznit ještě to, že tahle „aféra“ není o algoritmech ovlivňujících newsfeed, tam má Facebook máslo na hlavně už opakovaně. Jde o ovlivnění „trendů“. Ty se objevují například při aktivaci políčka pro vyhledávání, čas od času v rámečku vpravo vedle newsfeedu a na mobilním telefonu jako blok v newsfeedu.

Obsah pro tuto vcelku dost nenápadnou část Facebooku připravuje obsahový tým, který posuzuje trendy, píše pro ně odpovídající titulky a popisky. Zcela logicky má možnost ovlivnit to, co se bude či nebude ukazovat. Pokud by to nedělal, tak by trendy na Facebooku vypadaly jako na Twitteru, který je nechává žít vlastním životem a málokdy dávají smysl.

ebf - partner 1

Aféra se nekoná, kontroverze média milují

Pro některá média jde o aféru a další ukázku toho, že Facebook „cenzuruje“ informace a ovlivňuje veřejné mínění. Což nepochybně dělal, dělá a dělat bude. Proč? Protože může a protože pokud má editory určující výběr informací, tak vždy logicky dochází k výběru a potlačení určitých témat. Nikoliv ale „Facebookem“, ale konkrétními lidmi, podle toho, co oni považují za zajímavé, důležité, vhodné či nevhodné.

Nejzábavnější nakonec je, že vyjádření Facebooku zcela popírá, že by se něco takového vůbec dělo. Což se dalo čekat. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).