Vnitrofiremní sociální síť čili prádlo se pere doma

Ano, mohli byste šéfovi říct na Zdi na Facebooku, co si myslíte o situaci ve firmě. Ale když to uděláte ve vnitrofiremní sociální síti, mohou vás i pochválit. Podívali jsme se k těm, kteří takové řešení používají.

Mnoho firem zakazuje svým zaměstnancům, aby v pracovní době používali sociální sítě. Z nedávno zveřejněných výsledků průzkumu, který provedla společnost Cisco, vyplývá, že až jedna třetina zaměstnavatelů svým zaměstnancům zakazuje používat služby jako Facebook, Twitter nebo YouTube nebo jim dokonce přístup na tyto weby z firemní sítě blokuje.

Zaměstnavatelé mimo jiné uvádějí, že přístup na sociální sítě blokují proto, že na nich zaměstnanci tráví značnou část pracovní doby a nemohou se tak plně věnovat svým pracovním povinnostem.  

Někteří vzali sociální sítě na milost

Jenže nic není tak černobílé, jak se na první pohled zdá. Vzpomínám si, že když jsem před lety strávil rok na americké univerzitě, bylo to zrovna v době, kdy Facebook nabýval rychle na popularitě, rozhořela se ostrá debata o tom, zdali by neměl být ve školních počítačových učebnách omezen přístup na Facebook.

Šlo o to, že mnoho uživatelů v počítačovnách trávilo hodiny času a blokovalo ostatním, kteří si jen například potřebovali vytisknout nějaké materiály, přístup ke školní síti. Situace gradovala takovým způsobem, že ji musel řešit až děkan, který věc konzultoval jak se zástupci obou znesvářených stran, tak s některými profesory.

Nakonec se rozhodl přístup na Facebook ze školních počítačů zachovat, mimo jiné proto, že se ukázalo, že někteří učitelé se studenty komunikují a zadávají jim úkoly prostřednictvím Facebooku, a to i přesto, že pro tyto účely měli k dispozici školní e-mail a speciální program. Nakonec se pouze studentům doporučilo, aby se snažili čas trávený na FB omezit na nutné minimum.

Stejně tak některé firmy postupem času vzaly sociální sítě na milost, protože není nic horšího než naštvaný zaměstnanec, který celý den v práci myslí na to, jak napíše na Zeď ten úžasný příspěvek.

Interní sociální sítě

Existují ale i takové firmy, které se rozhodly popularitu sociálních sítí obrátit ve svůj prospěch.  Vznikají tak firemní sociální sítě, které zajišťují lepší a efektivnější komunikaci dovnitř firmy, mezi jednotlivými zaměstnanci z různých oddělení. 

Že takových firem neustále přibývá, je zřejmé z údajů, které zveřejnil provozovatel sociální sítě Yammer. Loňský rok uzavřel se čtyřmi miliony firemních uživatelů, přičemž o rok dříve používalo Yammer 1,6 milionu uživatelů. Yammer zaznamenal v meziročním srovnání také trojnásobně vyšší tržby, nicméně jejich přesná výše nebyla zveřejněna. Do konce letošního roku by Yammer podle svého výkonného ředitele rád pokořil hranici osmi milionů uživatelů.

Yammer vznikl v roce 2008 a nabízí firmám, ale i dalším institucím řešení, na kterém mohou postavit svou vlastní interní sociální síť, do které se dostanou pouze uživatelé s fungujícím firemním e-mailovým účtem.

Uživatelé podobně jako na Facebooku nebo na Twitteru mohou psát příspěvky na celofiremní Zeď. Ostatní na ně mohou reagovat nebo je lajkovat. Stejně tak mohou být příspěvky zveřejněny v rámci vytvořených podskupin tak, že je vidí pouze členové podskupiny. Yammer umožňuje také zasílání zpráv jednomu nebo více uživatelům, ke kterým je možné přiložit přílohu. Yammer nemá vyhledávání ani indexaci, tudíž není snadné například Googlem najít obsah, který na něm zaměstnanci zveřejňují.

Yammer je v základní verzi zdarma a v současné době jej využívá více než sto tisíc firem, mezi nimiž nechybí například Ford, Deloitte, Telefónica O2 nebo DHL.

Implementace Yammeru u DHL

Právě společnost DHL, která působí i v Česku, kde má velké datové centrum obsluhující celou Evropu a částečně i Ameriku, začala využívat Yammer v průběhu loňského roku. Impuls přišel z německé centrály, když se firma rozhodla zvýšit spolupráci zaměstnanců při řešení problémů a poskytnout jim prostor, kde by mohli prezentovat své názory týkající se fungování společnosti. Firma kromě Yammeru testovala také SocialCast, nakonec se ale rozhodla právě pro Yammer. 

Podle Ondřeje Cikharta, IT ředitele divize DHL Supply Chain Czech Republic, má firemní Yammer po devíti měsících fungování více než 8 300 uživatelů, což představuje přibližně 30 procent zaměstnanců, kteří mohou získat na Yammer přístup. Jedná se ovšem o zaměstnance, kteří mají na Yammeru účet. Aktivních uživatelů je přibližně deset procent.Čtvrtina zaměstnanců v interním průzkumu uvedla, že nemá ráda sociální sítě, a proto z principu na Yammer chodit nebude.

Yammer v podání DHL
Autor: Ondřej Cikhart, DHL Supply Chain

Yammer v podání DHL

Dlužno podotknout, že v tuto chvíli je na Yammeru zejména IT komunita, která je v používání technologií nejotevřenější. Poměrně hodně lidí z byznys developmentu, ale objevují se tam samozřejmě už i skupiny jako je HR atd., říká Ondřej Cikhart.
Zaměstnanci používají Yammer zejména jako efektivní zdroj informací. V případě, že položíte prostřednictvím Yammeru v nadnárodní firmě otázku, na niž se hledá složitě odpověď nebo na niž se nikdo předtím nezeptal, je pravděpodobnost, že vám na ni někdo relevantně odpoví, poměrně vysoká. 

Implementace Yammeru konkrétně v DHL, ale i dalších firmách, s sebou však přináší i určitou změnu v zaběhnutém hierarchickém fungování společností. Jelikož na Yammeru mohou přispívat všichni, kdo mají firemní e-mail, bez rozdílu svého postavení ve firmě. Například anglosaská škola managementu řízení odděluje top management od nižších pater.
Pokud se někde vyskytne problém, tak nejenže nějakou dobu trvá, než se informace dostane k řediteli firmy, ale většinou se dostane k řediteli také v trochu upravené podobě. Yammer tuto strukturu fungování dost významně nabourává.

Top management se totiž díky Yammeru dostane k informacím z první ruky v okamžiku, kdy si přečte příspěvek, ve kterém některý ze zaměstnanců popisuje nějaký problém nebo vyjadřuje svou frustraci. Stejně tak může člen top management prostřednictvím lajkování vyjádřit svou podporu zaměstnanci, který svým příspěvkem otevře nějaké firemní tabu.

Anketa

Pracujete ve firmě, která má vlastní sociální síť?

Češi jdou raději do hospody a tam si stěžují. Yammer jim dává prostor, kde mohou vyjádřit svou frustraci. Současně se učí, jak tuto frustraci vyjádřit takovým způsobem, aby rozproudili debatu, která může vést ke konkrétnímu řešení problému, vysvětluje Ondřej Cikhart.
Existují samozřejmě určitá omezení, ve smyslu jaký obsah mohou a nemohou zaměstnanci prostřednictvím Yammeru zveřejňovat. Firmy většinou od svých zaměstnanců při prvním přihlášení vyžadují, aby se zavázali dodržovat určitý kodex. Ten obvykle zakazuje flame wars, personální útoky, hanění konkurence, rasistické, xenofobní a podobně závadné příspěvky. 

EBF16

Za vším hledej peníze

Proč ale firmy budují své interní sociální sítě jako alternativu k e-mailům a intranetům? Jedním z hlavních a rozhodujících důvodů je skutečnost, že si firmy spočítaly, že jim tento efektivní způsob komunikace může do budoucna ušetřit nemalé finanční prostředky.

Kdybychom měli tento nástroj (Yammer) před pěti lety, tak bychom v našem oddělení zřejmě ušetřili na implementacích miliony eur. Díky Yammeru si zaměstnanci mohou efektivně předávat zkušenosti, uzavírá Ondřej Cikhart.

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 2. 2012 11:17

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »