Hlavní navigace

Vstup Facebooku na burzu rozhýbe trh a pomůže startupům

12. 1. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Akcie Facebooku se letos zřejmě objeví na burze. Firma chce získat primárním úpisem akcií až 10 miliard dolarů, její hodnota by tak vzrostla na 100 miliard dolarů a ze zaměstnanců by se rázem stali milionáři. Dá se předpokládat, že díky IPO Facebooku vzroste objem investic do startupů.

Měl to být největší primární úpis akcií v loňském roce a největší IPO internetové firmy v historii vůbec. Jenže loni očekávali investoři vstup Facebooku na burzu marně. Letos to prý už ale podle analytiků opravdu vyjde a rok 2012 bude rokem Facebooku a to i přesto, že firma IPO na letošní rok zatím oficiálně neohlásila.

Facebook by prostřednictvím prodeje svých akcií chtěl získat až 10 miliard dolarů. Vyšší částku se prostřednictvím IPO podařilo v minulosti získat pouze třinácti firmám (např. VISA v roce 2008 – 19,7 miliard dolarů, General Motors v roce 2010 – 18,1 miliard dolarů) V takovém případě by trh ocenil Facebook na 100 miliard dolarů, což je dvakrát více než jakou mají podle stejného klíče hodnotu například takoví giganti jako Hewlett-Packard nebo 3M.

Pro představu je to zhruba čtyřikrát méně, než je hodnota společnosti Apple, která  je po firmě Exxon Mobile druhou největší americkou firmou, co se tržní kapitalizace týče. Uvážíme-li, že Facebook vznikl před pouhými osmi lety, byl by to impozantní výsledek.

Je to další bublina?

Pro mnohé je ale právě připravované IPO dalším dějstvím nafukující se druhé internetové bubliny, po které bude následovat podobně nepříjemný pád jako před deseti lety. Jenže kdy a jestli vůbec tato pomyslná bublina praskne a zdali to bude s takovým rámusem, jako před deseti lety neumí s jistotou říci nikdo.

Média se případný úspěch či neúspěch akcií Facebooku na burze snaží odvodit z vývoje růstu akcií internetových firem, které přistoupily k primárnímu úpisu akcií v minulém roce. Po počátečním nadšení, přišlo ochlazení zájmu ze strany investorů a cena za akcii u těchto titulů více či méně poklesla. Akcie Demand Media, ztratily od ledna, kdy firma vstoupila na burzu 70 procent své hodnoty. Pokles o třetinu zaznamenala i společnost Pandora Media. Podobný osud potkal i akcie Grouponu, nebo Zyngy.

Akcie LinkedIn se sice stále prodávají vysoko nad počáteční cenou 45 dolarů za kus, ale o hodnotách z loňského července, kdy se cena za akcii pohybovala okolo 100 dolarů, si může firma nechat jen zdát.  Facebook tak bude vstupovat na burzu v době, kdy investoři začínají pochybovat o reálné hodnotě některých internetových firem, které vznikly v posledních letech.

Facebook také vrhne na trh ohromné množství akcií a je otázkou, zdali se nebude opakovat scénář jako v případě Zyngy, jejíž akcie hned první den obchodování klesly pod původně nabízenou částku 10 dolarů za akcii.

Facebook loni vydělal zřejmě miliardu dolarů

Jenže jsou tu i argumenty, na které případní zájemci o koupi akcií uslyší. Předně Facebook je zisková firma, která v loňském roce podle neoficiálních odhadů dosáhla tržeb ve výši 3,3 až 4,2 miliardy dolarů a čistého zisku téměř jedné miliardy dolarů.

Facebook nemá žádné dluhy a naopak disponuje hotovostí ve výši až 3,5 miliardy dolarů, o tom by si třeba firmy jako Yahoo nebo Adobe mohly nechat jenom zdát. Téměř 90 procent tržeb tvoří příjmy z reklamy, zbytek připadá na virtuální měnu alias Facebook kredity.

Oficiální finanční výsledky musí firma zveřejnit do dubna. Ke konci loňského roku totiž počet akcionářů Facebooku překročil hranici 500. V takovém případě vyžaduje americká Komise pro cenné papíry (U.S. Securities and Exchange Commission, SEC) po firmách, aby zveřejnily výsledky hospodaření.

Zatím také nic nenasvědčuje tomu, že by se měl růst tržeb Facebooku v budoucnu zastavit. Právě naopak. Facebook v letošním roce opět posílí své postavení na poli internetové reklamy a podle některých předpovědí v roce 2012 bude mít ve Spojených státech větší příjmy z reklamy než Google, Microsoft nebo Yahoo. Přitom co se týče počtu denních unikátních návštěvníků, Facebook za výše jmenovanými firmami ve Spojených státech zaostává.

Vstup na burzu - vyplacení současných vlastníků

Proč vlastně ale Facebook začal přemýšlet o vstupu na burzu? Facebook je v současné době hegemonem sociálních sítí, daří se mu po finanční stránce a někteří ze současných držitelů podílů ve firmě by rádi za své podíly získali peníze.

Někteří z nich také zřejmě předpokládají, že za své podíly díky IPO získají více, než kdyby je zpeněžily přímým prodejem soukromému investorovi. Loni se na scéně objevila sociální síť Google+ z dílny Google, která sice Facebooku zatím příliš velké starosti neudělala, ale je bezesporu lepší vstoupit na burzu v době, kdy si držíte v segmentu či odvětví přesvědčivý náskok před ostatními než v době, kdy svůj náskok začínáte ztrácet.

Facebook bude vstupovat na burzu v době, kdy počet nových IPO z řad technologických firem meziročně poklesl a dá se předpokládat, že o akcie Facebooku tak bude mezi investory zájem.

Ze zaměstnance Facebooku milionářem

Pokud opravdu ke vstupu Facebooku na burzu letos dojde, vydělají na tom nejvíce zaměstnanci, kteří v současné době drží 30 procent akcií. Někteří inženýři mohou nákupem akcií za zvýhodněnou cenu a jejich následným prodejem na burze vydělat až 12 milionů dolarů. Podle bývalého zaměstnance Facebooku, zodpovědného za nábor zaměstnanců, s sebou IPO přinese tisíce nových milionářů z řad současných i bývalých zaměstnanců Facebooku.

Vybraní akcionáři Facebooku:    

  • zaměstnanci 30%
  • Mark Zuckerberg 24% - zakladatel a výkonný ředitel
  • Digital Sky Technologies 10%,
  • Accel Partners 8%
  • Dustin Moskowitz 6% - spoluzakladatel, opustil FB v roce 2008
  • Eduardo Saverin 5% - spoluzakladatel
  • Sean Parker 4% - bývalý prezident
  • klienti Goldman Sachs 3%
  • Microsoft 1,3%
  • Peter Thiel a Clarium Capital 3%
  • Greylock Partners 1,4%
  • Meritech Capital Partners 1,6%
  • Chris Hughes 1 % - spoluzakladatel a původní tiskový mluvčí FB
  • Goldman Sachs 0,8%.
  • Li Ka-shing  0,75%
  • Interpublic Group 0,50%

Zdroj: Gawker

Kromě toho, že zaměstnanci ze dne na den zbohatnou a budou si tak moci splnit své dávné sny (jeden z bývalých zaměstnanců už například počítá s tím, že si udělá výlet do vesmíru), bude se i v případě Facebooku opakovat scénář IPO společnosti Google, kdy mnoho lidí, kteří díky prodeji akcií přislo k velkým penězům, z Google odešlo a založilo své vlastní startupy nebo do startupů investovalo.

BRAND24

Díky vstupu Facebooku na burzu tak zřejmě podstatně vzroste objem investic do startupů. Dá se také předpokládat, že IPO Facebooku zvedne zájem investorů o akcie a podíly ve firmách, které vyvíjejí aplikace pro sociální sítě.

Může také inspirovat další mladé technologické firmy a startupy ke vstupu na burzu. IPO Facebooku pravděpodobně také povede k nárůstu hodnoty ostatních firem provozujících sociální sítě. To na první pohled opět zavání internetovou bublinou. Některé firmy tak mohou sice být předražené, ale stále ne tolik jako před deseti lety, kdy se firmy s nulovým obratem hodnotily na stamiliony dolarů.

Vše o IPO Facebooku

Autor: Accounting Degree Online

Vše o IPO Facebooku

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).