Youtube letos řádně zprudí své uživatele

Videoportál Youtube má před sebou těžký rok. Opojení ze silné maminky v zádech přešlo do zjištění, že maminka nemá hluboko do kapsy a lze na ní trhnout více než na třech studentech. A tak, pokud Google nechce finančně sanovat tři roky laxního přístupu Youtube k autorským právům, musí sáhnout k nepopulárním opatřením. A tím také naštvat uživatele.

Přitvrzení podmínek Youtube lze sledovat delší dobu. Nedosti na tom, že už více jak rok funguje zvláštní administrátorský přístup zvaný Content ID, umožňující držitelům autorských práv automaticky stahovat svá videa z Youtube bez potupného a zdlouhavého doprošování administrátorů serveru nebo dokonce automatické identifikace. Dva kliky myší a je vyřízeno. V posledních měsících začal z těchto hlášení portál vyvozovat důsledky: při druhém prohřešku se účet uživatele zablokuje pro „opakované porušení podmínek“ a uživatel má vymalováno.

Problém se už dotkl i českých uživatelů, když Nova začala důsledněji probírat archívy Youtube a mazat odtud své pořady, které lze najít i na Nova.cz a Tn.cz. Nově se divit nelze, svůj obsah, který zaplatila, nabízí zadarmo na svém portálu a z toho, že se potuluje po Youtube, nic nemá. Jenže uživatelé, kteří na Youtube nahrají dvě oblíbené scénky z nějaké estrády, mají najednou smůlu.

Hudba musí pryč

Další tvrdé opatření přišlo na doprovodnou hudbu ve videích. Již delší dobu jsou na Youtube problémy s nahráváním celých hudebních klipů. Portál některé rovnou zakáže po nahrání, jiné povolí, to v závislosti na tom, jaké smlouvy má s vydavateli, pokud jsou to samozřejmě profesionální klipy. I z klipů nahraných uživateli totiž Youtube platí poplatky vydavatelům, klipy identifikuje podle digitálních otisků a výnosy z přehrání přiznává patřičným vydavatelům, přičemž za přehrání jednoho klipu platí několik centů. Výnosy se navíc rozdělují podle geografické lokace, ve které uživatel je, jednotlivým regionálním pobočkám vydavatelů, takže například české pobočky Universalu či Sony BMG dostávají výnosy z videoklipů zastupovaných umělců, které si přehráli čeští uživatelé. Měsíčně již vůbec nejde o zanedbatelné peníze, přehrávání hudební klipů dělá podle odhadů dvě třetiny provozu Youtube.

Smůlu mají nově ale i uživatelé, kteří do vlastního videa umístili cizí hudbu, v případě, že jde o hudbu, na kterou má práva Warner Music nebo některý z dalších velkých labelů. Řada uživatelů používá hudbu jako zvukovou kulisu svých vlastních videí, Youtube nově hudbu určitých interpretů opět na základě digitálního otisku vymaže a video oněmí. To se alespoň obejde bez zablokování účtu, ale tiché video přeci jen ztrácí své kouzlo.

Dochází až ke kuriozním situacím. Příkladem může být příběh patnáctileté Juliet Weybretové, která na Youtube nahrála video, v němž zpívá a hraje písničku Winter Wonderland z roku 1934. Právo nezná bratra ani sestru, Warner Music Group si vyžádalo odstranění nahrávky, protože po prodloužení autorských práv pomocí Sony Bono Copyright Extension Act z 75 na 95 let stále nejde o volnou písničku, ale o krádež autorského díla. Weybretové se zastala nadace Electronic Frontier Foundation známá zastupováním lidí, kteří mají potíže na Internetu s něčím, co by soudný člověk označil za na hlavu padlé nařízení. A kolem celého případu se strhla mediální aféra, která poškodila jako Google a Youtube, tak Warner Music Group.

Není to jediný příklad, dalo by se pokračovat sporem Willa Chathama, který se odvážil zahrát melodii ze Star Wars na banjo a opět tento klip umístil na Youtube. Dostalo se mu za to 1,5 milionu diváků, osmi tisícovek reakcí v diskusi a jedné obsílky za porušení autorských práv od Warner Music. Chatham na stížnost reagoval podáním vysvětlení k Youtube a zjevně má více páry než patnáctiletá pianistka, otázka je, zda mu to bude něco platné.

Led Zepelin

Spojovacím prvkem případu je přístup Warner Music, která je alergická na cokoliv, co s ní souvisí a mohlo by se na Youtube objevit. V některých případech dokonce Warner Music stáhl z Youtube videa, které tam umístily samotné jím zastupované kapely, aby si je mohly vložit do vlastních stránek. Nejde přitom vždy jen o začínající neznámé kapely, například oficiální Youtube kanál Led Zepelin varuje, že řada jeho vlastních videí nejde na Youtube přehrávat, protože Warner Music videa stahuje a že mají přejít na stránky kapely, kde si to už Warner vymoci nemůže. Možná bychom měli říci namísto „už“ „prozatím“.

Řadu odkazů najdete zde a objevila se také řada protestních akcí.

Stahování povoleno. Hlavně za peníze.

Posledním šlágrem Youtube se má stát oficiální povolení stahování některých videí. To je funkce, po které uživatelé volají dlouho a neoficiálně se ji snaží nabízet řada utilitek nebo webových služeb, YouTube ji ovšem doposud nenabízel. Poprvé ji videoportál otestoval u videí Baracka Obamy, nyní ji hodlá rozšířit na další videa s tím, že stažení videí může být a v řadě případů i bude zpoplatněné.

Kam Youtube míří, není těžké hádat. Řada videoklipů z Youtube končí v hudebních videopřehrávačích jako je iPod, protože za klipy v iPodech stažené přes iTunes si Apple nechává platit. Apple klipy prodává ze svých zdrojů a nevynáší mu to zrovna málo. Google by si rád z tohoto trhu také ukousl, zaplatit mu můžete přes Google Checkout a je vyřízeno. Podíl samozřejmě dostane tvůrce videa. Celá idea má dva zádrhely. Tak především iTunes je přece jen etablovanější, byť omezené na Apple zařízení (=70 % trhu). A za druhé uživatelé nebudou chtít dělat za peníze, co jde dnes zadarmo, jen o něco komplikovaněji.

To je také důvod, proč Youtube začal šlapat na krk utilitám umožňujícím stažení obsahu z webu. První obětí se zřejmě stala utilita serveru TechCrunch, jedna z nejnavštěvo­vanějších a nejpopulárnějších v USA na stahování videa z Youtube. TechCrunch to samozřejmě nijak nepotěšilo a konstatuje, že jde o testování metod blokování takových utilit  – pokud Youtube systematicky odřízne všechny, uživatele tím nepotěší, ačkoliv i pak půjde videa vydolovat z cache prohlížeče.

Změna kurzu

Proč Youtube mění kurz, je asi zřejmé: chce dělat business a ten se nedá dlouhodobě dělat s kradeným obsahem. Google potřebuje na videích točit reklamu, inkasovat peníze, jenže to nejde v momentě, když majitelé autorského obsahu buší vztekle na dveře, případně posílají rovnou právníky a vedou pře o miliardu dolarů, jako Viacom. Youtube se tedy chtě-nechtě musí odklonit od svého zatím silně pro-uživatelského postoje a zostřovat podmínky. Bohužel často až za hranici, kterou lze pochopit, jako je mazání videí patnáctiletých pianistek nebo banjisty preludujícího StarWars theme.

Jenže situace s globálními videoportály je již prakticky dobojovaná, Youtube je příliš veliký hegemon, aby se musel obávat toho, že pár negativních zpráv od něj odvrátí uživatele. Nedá se popřít, že převážnou většinu návštěvnosti tvoří obsah profesionálních tvůrců, po videích batolících se dětí, garážových kapel a maturitních plesů je poptávka malá a úspěchy amatérských videí jsou ojedinělé. Navíc se většinou ukáže, že za amatérským videem i tak stojí profesionální tvůrce.

EBF16

Je třeba tedy počítat s tím, že s Youtube bude letos menší legrace, než byla vloni. Samozřejmě, pokud nejste právník a studování autorskoprávní legislativy není váš koníček.

Kohoutky se utahují.

Anketa

Stáhli jste si někdy video z Youtube?

149 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 12. 2010 16:31

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »