Zahraniční investor vstoupil do projektů H1.cz a Jyxo

Švýcarská investiční skupina Centralway Holding AG si vybírá projekty na Internetu, v oblasti softwaru, komunikace a médií. Svůj měšec ale otevírá jen těm nejtalentovanějším. "Tyto společnosti musí být v příslušném sektoru v dané zemi jednička nebo dvojka na trhu," informuje na webových stránkách. Dřívější české akvizice jí zatím dělají radost. Potěší Centralway také Jyxo a H1.cz?

Strategie společnosti Centralway Holding AG (dále jen Centralway) vypadá na první pohled velmi jednoduše. Stačí vybrat si některou z menších, ale perspektivních firem a vložit do ní peníze. Nový kapitál pomůže firmě, ve které si Centralway koupila podíl, aby se z malé ryby stala rychle dravou štikou. Švýcarský investor přitom nezasahuje ani do řízení podniku, jenom občas poradí „co a jak“. Bod, který dělá z jednoduché strategie netriviální záležitost, je hned na začátku seznamu – výběr vhodných subjektů.

Manažeři Centralway za sebou mají deset let zkušeností. V roce 1996 je navnadil zrod komerčního Internetu v německy mluvících zemích, a tak založili internetový trh pracovních příležitostí v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Úspěšnou firmu prodali poté jedné mezinárodní korporaci, čímž si vyzkoušeli svůj budoucí postup sami na sobě. Centralway Holding AG vznikl roku 1999 a od té doby držel podíl ve více než 15 společnostech. Některé z nich už stihl prodat, jinde si kapitál drží dál. Každý projekt minimálně se známkou „chvalitebně“ uspět nemusí, pak od něj ale dává investor ruce pryč. Společnosti vlastněné nebo spoluvlastněné Centralway, které nesplňují nebo přestaly splňovat toto kritérium (jednička nebo dvojka na trhu, pozn. autora), jsou restrukturalizovány nebo prodány, zmiňují postup webové stránky firmy.

Přístup investora k podnikům v jeho portfoliu je založen na skutečnosti, že akcionáři Centralway jsou zároveň vlastníky a manažery. Všichni členové představenstva do holdingu prý investovali významnou část svého soukromého jmění, které je tak závislé na ekonomickém úspěchu těch, jimž poskytli peníze. Pracovní struktura Centralway má stromovitý charakter a z více než tří set zaměstnanců společností v portfoliu jich ve hlavním stanu působí jen pět. Většina našich podnikatelů má nejraději, když jim dáme volné ruce úspěšně firmu řídit, uzavírá Centralway svoji vizitku.

Co znamená vstup Centralway pro Jyxo a H1.cz?

Jednatel a donedávna stoprocentní vlastník firmy Jyxo, Michal Illich, přiblížil Lupě začátek partnerství se švýcarským investorem: „Kontaktovala mě Centralway a po několika měsících vzájemných jednání jsme se dohodli na vstupu.“ Další postup odpovídá metodě „sněhové koule“, kterou ve svých výzkumech používají sociologové a jež spočívá ve výběru nově oslovených na základě referencí od dříve zpovídaných. Spolumajitel H1.cz David Špinar, jehož firmu si Švýcaři vybrali také, potvrzuje jejich aktivní přístup: Iniciátorem celé akce byl Centralway, když s námi navázal kontakt na základě tipu od Michala Illicha z Jyxa.

David Špinar a jeho tým ale zahraniční nabídce zprvu odolávali: Nejdříve jsme chtěli spolupracovat spíše na obchodním principu. V začlenění do portfolia jsme neviděli perspektivu pro žádnou ze stran jednání. Naše názory se však po několika schůzkách s českými představiteli Centralway výrazně sblížily. Nabyli jsme dojmu, že je to pro nás velká příležitost, a my ji chceme využít. A jak komentuje výběr českých společností švýcarský koncern? Ačkoliv se jedná o zcela odlišné firmy, důvod jejich volby je velmi podobný. Vzhledem k dobrým zkušenostem s investicemi v ČR jsme zde připraveni dále pokračovat v rozšiřování a budování našeho portfolia. K tomu je pro nás důležité mít veškeré zázemí, které nám umožní maximálně využívat vzájemné výpomoci všech našich projektů. Spolupráce s technologickými, resp. poradenskými firmami je pro nás tedy větším přínosem, než by se možná na první pohled zdálo, odhaluje klíč k výběru Aleš Ptáčník z Centralway.

V obou českých společnostech získal zahraniční investor menšinový podíl. V H1.cz je to deset procent, Jyxo si přesné číslo šetří až na dnešní tiskovou konferenci. Centralway se drží své filozofie a nechce si penězi koupit přístup k řízení firem. Michal Illich bude tak nadále jediným jednatelem Jyxa, podobně jako David Špinar v H1.cz. David Špinar však naznačuje, jak se švýcarský vliv projevuje v praxi: Diskutujeme společně o dlouhodobých a strategických otázkách, kde jsou pro nás názory a zkušenosti Centralway velmi cenné. Michal Illich shrnuje přínos nového partnerství: Možnost rychlejší expanze do dalších zemí, kontakty na zahraniční firmy, konzultace a společná práce na další strategii. Jeho slova potvrzuje také David Špinar, který dodává: O kapitál vůbec nejde. Pokud by nám investor nabídl pouze peníze, tak bychom s jeho vstupem do firmy nikdy nesouhlasili. Mezi výhody patří nové zakázky, cenné zkušenosti a větší kredibilita vůči domácím i zahraničním klientům.

Úspěšné dřívější investice v ČR

Centralway není na českém Internetu žádným nováčkem. Od roku 2004 má svůj podíl ve vydavatelství Anima Publishers (Auto.cz) a online prodejci zájezdu Invia.cz (Mojedovolena­.cz). Projekty jsou jedničkami ve svých oborech, a tak má švýcarský investor důvod ke spokojenosti. Aleš Ptáčník popisuje úspěšný postup své firmy: Všem akvizicím, které jsme dosud v ČR uskutečnili, předcházela důkladná úvaha o vhodném segmentu internetového trhu, jenž nás z různých důvodů zajímá. Důležitý byl také podrobný průzkum, který nám hodně pomohl ke správnému výběru partnera. V konečné fázi bylo samozřejmě rozhodující osobní jednání a nalezení ‚společné řeči‘ k uskutečnění cílů na obou stranách.

Centralway byla podle slov Aleše Ptáčníka díky svému postupu optimistická a věřila v rychlé dosažení svých ambicí. Ve skutečnosti můžu po zhruba dvou letech konstatovat, že výsledek ještě předčil naše očekávání. Obě firmy zaznamenávají trvale stoupající výkonnost ve všech hlavních ukazatelích. Mohu také potvrdit, že o takto atraktivní firmy se zvyšuje zájem dalších investorů z internetově velmi vyspělých zemí.

Také společnosti Invia.cz a Anima Publishers si Centralway vybrala sama. V případě prodejního portálu zájezdů ale v roce 2004 oslovila několik podobně zaměřených firem. Automobilový server naopak vybíral mezi více investory. Centralway dnes drží 34procentní podíl v Anima Publishers a 51 procento v Invia.cz. V případě serveru s dovolenými zvýšili Švýcaři investice z jednoho na jedenáct milionů. Výsledný efekt je ale musel potěšit. Spolumajitel Invie Michal Drozd popsal pro list Prague Tribune proměnu této společnosti: Před jejich (Centralway, pozn. autora) příchodem jsme byli malou firmou o deseti zaměstnancích. Řekli nám však, že můžeme být lídrem na trhu, a to nejen v Česku, ale v celé střední Evropě. To jsme vskutku chtěli – a podařilo se nám to. Dnes má Invia.cz více než 200 zaměstnanců a roční obrat v řádech stamilionů korun.

UX16

Plány do budoucna

Zdá se, že současná pozice Centralway na českém Internetu není ještě zdaleka konečná. Aleš Ptáčník Lupě potvrdil, že jeho firma další investice na trhu v ČR určitě plánuje. Podrobnosti o konkrétních projektech ale sdělit nechtěl, pravděpodobně se obává, aby mu je „nevyfoukl“ někdo jiný. Nejedná se třeba o další reference od pánů Michala Illicha a Davida Špinara? O tom se můžeme jednom dohadovat, ale mít dobré přátele se na českém Internetu určitě hodí.

Žádná firma v portfoliu Centralway nemá místo předplacené. O výhodném prodeji kteréhokoli subjektu z dřívějších či současných akvizic samozřejmě stále uvažujeme, ale vždy záleží na správném čase, ceně, situaci na trhu a konsenzu všech spolumajitelů, shrnuje Aleš Ptáčník. O dalším zvyšování podílů v jednotlivých projektech švýcarský investor dopředu neuvažuje, situace uvnitř firem samotných k tomu může ale někdy přispět. Vyhlídky společností, které mají péči Centralway, vypadají docela slibně. Co říkáte, nechtěli byste také „strýčka ze Švýcarska“?

Anketa

Prospěje podle vás zahraniční kapitál českému Internetu?

28 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 2. 2006 7:07
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »