"To podle zákona o evidenci tržeb nepodléhá elektronické evidenci tržeb, protože v tomto případě poplatník přijímá platby pouze z účtu na účet"
To ale dostává i při platbě kartou, protože toho "zprostředkovatele" dělá právě platební brána. Ta přijme peníze zaplacené nějakým způsobem (platba kartou, platba převodem, platba vkladem na účet), a posílá je poplatníkovi na účet s údaji, které on doplnil (tzn. VS atd.)
Ano, proto také platby prostřednictvím platebních bran, které nejsou součástí e-shopu (ten na ně jen přesměrovává), nejsou evidovanými tržbami, přestože se nám finanční správa pod Babišovou taktovkou snaží namluvit opak. Něco jiného je brána, která je přímo součástí e-shopu nebo platba přímo prostřednictvím e-shopu jako takového (u nás se používá jen výjimečně, ale třeba v USA je to docela běžná věc) - tam by povinnost evidence byla.
Brána jako GoPay nebo PayU (není-li zabudována přímo do e-shopu) je něco podobného, jako kdyby ve fyzickém světě někdo v obchodě dostal papír s platebními údaji, byl odeslán do pobočky banky přes ulici, tam složil peníze a vrátil se zpět, načež by dostal zboží. Ani tato platba by nepodléhala EET.
Vám jako přijdou peníze z platební brány a vy na výpise z banky neevidujete příznak platba kartou? V balíku vám to snad posílají například z internetové peněženky, kterou Vám vytvořili. Tato peněženka je přeci Vaše. To že si zvolíte přeposílání peněz z Vaší peněženky na Váš účet je vaše nastavení. Je to stejné, jako když si z jednoho Vašeho účtu pošlete peníze na druhý Váš účet. Standardní platební brána přeci jenom zajišťuje převod peněz z kartového účtu zákazníka na účet nebo peněženku e-shopu. Ta peněženka je Vaše stejně jako účet. Vy přeci nikdy nevídíte při platbě kartou, ze kterého účtu Vám ty peníze přišly. To je jeden z bezpečnostních prvků karty. Jde o ochranu zákazníka. Kamil
Umíte číst? Psal jsem o platebních agregátorech, ne o bránách. Pokud jste někdy používal službu typu PayU, tak víte, že shromažďují platby z několika kanálů, vezmou si z toho provize, a pak vám pošlou hromadu peněz. Třeba jednou za 14 dnů. Vás nezajímá, jak to bylo zaplaceno. Zajímá vás, že to bylo zaplaceno. Víc nepotřebujete řešit.
Ale vy nemusíte ani tušit, zda to bylo kartou zaplaceno - ona totiž ta brána zajišťuje často různé platební metody - kartou, převodem, vkladem na účet atd. Čili vy jako majitel e-shopu člověka přesměrujete s identifikačními údaji (VS, číslo platby, výši platby atd.), a po zaplacení dostanete informaci, někdo s VS/číslem platby zaplatil částku XYZ.
Jenže ten agregátor vám často v té informaci ani nesděluje, jak to bylo zaplaceno. Na účet vám přijde platba převodem z účtu platební brány a nazdar.
To upřesnění je ale přece jasné. Ten agregátor slučuje především dva kanály pro urychlení placení: karty nebo online bankovnictví. U prvního je ověření a převod otázkou minut, u druhého vteřin. Zákazník tuto možnost volí, protože chce mít zboží co nejrychleji a neznám eshop, který by u tohoto způsobu platby expedoval až po 14 dnech. Takže po verifikaci převodu/platby kartou expeduje a do EET odesílá spolu s expedicí, pravděpodobně ten samý den. Takže je asi nejsnadnější tu evidence spojit rovnou po verifikaci. Že takových služeb obchodník využívá je věc druhá. Je to jeho problém, když si nasmlouval služby, za které platí nemalé poplatky a ještě mu jeho peníze drží 14 dnů na účtě. Je to jakoby sekuriťáci při převozu peněz 14 dnů bloumali po D1 než je dovezou do banky, nebo se prodavač rozhodl, že bude mít 14 dnů tržbu v kapse a pak ji dá do kasy. Zákazníka ani EET takto hloupě nastavené procesy nemusí zajímat. Ale díky za vysvětlení, vysvětluje to angažovanost APEKU a tancování PayU, pro které jsou hlásnou troubou..stačí si projít jejich PR, kde se nebývale často vyskytuje kombo PayU, Apek a Mall Group.
Viz predchozi prispevek, prakticky vsechny tzv platebni brany umoznuji vyber z nekolik zpusobu plateb, od prevodu na ucet, pres platbu kartou po vyuziti vsemoznych predplacenych kuponu, sms atd atd. Vy jako obchodnik se prevazne vubec nedovite, jak to dotycny zaplatil, dozvite se maximalne to, ze platba probehla OK a jeji identifikator. Nasledne vam dorazi sumarni castka (interval zavisi na obratu, pokud delate miliony denne, tak to chodi denne, pokud je to tisicovka mesicne, tak mesicne) a nekdy casem, rozpis vyse platby vs identifikator. Tzn, muzete si ucetne sparovat konkretni castky, ale netusite a nikdy nebudete, jak to dotycny zaplatil.
A to si predstavte, ze nektere sluzby umoznuji i kombinaci vice typu plateb. Tzn muzete cast zaplatit prevodem, dalsi cast kartou atd. Coz je mimo jine presne duvod, proc obchodnici podobne brany vyuzivaji - aby nemuseli tyto veci vubec resit.
Ostatne, podobne radostne bude resit uhrady castecne zalohovou fakturou, castecne hotove, castecne kartou, zapoctenim dobropisu ... i primo na pobockach. Bordel je velmi slabe slovo.
a cims e to lisi od toho, ze NEKDO TVRDI, ze:
- dokaze diky EET vybrat vice penez do statni pokladny (pominme ted, ze proto, aby si z ni mohl pak vice poslat do svych chlevu)
- diky EEt ubyde podvodniku a anrovna se podniktaelske prostredi
- chudaci obcane ted uz skutecen dostanou uctenku sami od sebe, kdyz si o ni predtim stydeli rikat.
- apod.
Vazne? - Bohuzel ano :-(
Podle oficiálního stanoviska GFŘ zde -
http://www.etrzby.cz/cs/novinky_Stanovisko-GFR-k-online-platbam si každý, kdo si pořídí výše popsané řešení a spolehne se na tvrzení vývojářů, že se na to EET nevztahuje, zadělává na průser.