- 11:35 – doplněny informace o aktuální nefunkčnosti aktualizace parametrů a nedostupnosti očkovacího portálu
- 13:00 – doplněny informace o tom, že je očkovací portál dostupný, problémy s aktualizací parametrů ale nekončí
- 13:45 – doplněny informace o výpadku systému ISIN
- 17:05 – doplněny informace o tom, že příčinou problémů je přetížení serverů
- 18:30 – přetížení hlásí také Národní identitní autorita (NIA)
Mobilní aplikace Tečka, která slouží k ukládání a zobrazování očkovacích certifikátů a potvrzení o testech či prodělané nemoci covid-19, v pondělí ráno některým uživatelům hlásí, že jejich očkovací certifikáty, kterým ještě nevypršela platnost, platné nejsou (v aplikaci se zobrazují červeně).
Ve skutečnosti certifikáty platné jsou, jen se v aplikaci informace o jejich validitě chybně zobrazuje. Na vině je aktualizace systémů v souvislosti s novými protiepidemickými pravidly, která platí od 22. listopadu.
Pokud se aplikace neaktualizovala automaticky, mohou uživatelé parametry aktualizovat ručně. Stačí v aplikaci kliknout na žlutý pruh „Validováno podle pravidel členského státu: Česká republika“ a na následující obrazovce stisknout tlačítko Aktualizovat parametry.
Problém potvrdil i twitterový účet Chytré karantény:
TEČKA. Pokud vám při otevření bude Tečka ukazovat všechno červeně, klikněte dole na žlutý pruh a pak klikněte na tlačítko aktualizovat. Je to tím, že jsme aktualizovali všechny systémy a aplikace tak, aby se validovaly důležité parametry podle toho, jak od dneška platí. Děkujeme.
— Chytrá karanténa (@ChytraKarantena) November 22, 2021
Potvrzení o testech se nicméně v aplikaci nově zobrazují jako červená: „Od 22. 11. bude v aplikacích nastavena doba platnosti testů na 0 minut a budou tedy neplatné (zčervenají). Tato konfigurace čTečky a Tečky prozatím nebude podporovat výjimky z platného opatření, ty budou v nové verzi Tečky i čTečky k dispozici v průběhu týdne,“ informoval státní podnik NAKIT, který aplikaci pro ministerstvo zdravotnictví vyvíjí.
AKTUALIZACE 11:35 – V tuto chvíli aktualizace parametrů ani aktualizace certifikátů parametrů nefunguje.
Příčinou je patrně nedostupnost systémů ministerstva zdravotnictví, v tuto chvíli totiž nefunguje ani očkovací portál (ocko.uzis.cz).
AKTUALIZACE 13:00 – Vypadá to, že očkovací portál už nejspíš běží a aplikace Tečka může certifikáty aktualizovat. Problémy nicméně stále máme s aktualizací parametrů, která nám ještě ráno fungovala. Může to být například kvůli tomu, že se je momentálně pokouší aktualizovat velký počet uživatelů.
„V souvislosti se změnami, stále řešíme výkonností problémy serverové platformy, které mají vliv na aktualizaci platnosti certifikátů. Prosíme o trpělivost. Až to vyřešíme, tak bude stačit v aplikaci Tečka jen aktualizovat parametry,“ potvrzuje na svém twitterovém účtu Chytrá karanténa.
Potíž s aktualizací parametrů se týká také aplikace čTečka, která slouží k ověřování certifikátů. Hlásí nám chybu, že má parametry starší 24 hodin a ani po stisknutí aktualizačního tlačítka nestáhne nové.
čTečka nám proto i platné očkovací certifikáty prohlašuje za neplatné, se zdůvodněním: „Neplatný certifikát! Neexistuje platné validační pravidlo“.
AKTUALIZACE 13:45 – Vypadá to, že aktuální problémy jsou spojeny s výpadkem Informačního systému infekční nemoci (ISIN), na který na sociálních sítích upozorňují někteří lékaři. Potvrzuje to také Hlídač státu.
Přetížení jsme evidentně všichni... pic.twitter.com/V0omJJTWk5
— Eicul (@eicul) November 22, 2021
AKTUALIZACE 17:05 - Příčinou problémů aplikací Tečka a čTečka a dalších systémů jsou kapacitní problémy infrastruktury, na které běží celá chytrá karanténa, potvrdil Lupě mluvčí státního podniku NAKIT Lukáš Trnka.
„Jedná se o přetížení všech systémů chytré karantény, včetně například ISIN. Na obnovení plného provozu se intenzivně pracuje. Omlouváme se za problémy, které výpadky uživatelům způsobily,“ řekl.
„Řešíme výkonností problémy serverové platformy, které mají vliv na aktualizaci platnosti certifikátů,“ informovalo také ministerstvo zdravotnictví, které infrastrukturu spravuje.
Podle informací Lupy není zatím jasné, co konkrétně přetížení serverů způsobilo. Ministerstvo detaily nezveřejnilo a na tiskovém oddělení v 17:00 nikdo nebere telefony. Dotaz na konkrétní detaily jsme proto odeslali také e-mailem.
AKTUALIZACE 18:30: Problémy s přetížením systémů hlásí také Národní identitní autorita (NIA): „Vzhledem k enormnímu nárůstu žádostí o ověření elektronické identity dochází k přetížení systému Národní identitní autority. Ověření e-identity, např. při přihlášení do Portálu občana, proto v tuto chvíli může trvat o trochu déle. Za problémy se omlouváme,“ varuje na svém twitterovém účtu.