Asociace pro elektronickou komerci (APEK) spustila portál s daty o tuzemském trhu s e-commerce. Obsahuje údaje o počtu zdejších e-shopů, vlivu na zaměstnanost, podíl na tržbách, placení na internetu, doručování zásilek a podobně.
Loňský obrat české e-commerce dělal 194 miliard korun a po postcovidovém poklesu se vrátil k růstu. Podíl e-commerce na maloobchodu je více než 15 procent. Počet e-shopů činí skoro 50 tisíc. Češi nejvíce online nakupují elektroniku, jídlo a nápoje, kosmetiku a drogerii nebo oblečení a módu. Mezi platebními metodami loni zaznamenal největší skok Google Pay. Roste také obliba doručení do výdejních boxů, naopak klesá doručování na poštu či výdejní místa. Přes telefon už nakupuje skoro 42 procent zákazníků.
“Od ledna 2024 jsme začali s pravidelným výzkumem mezi spotřebiteli. Na vzorku 1000 respondentů z řad online nakupujících zkoumáme jejich průměrnou útratu, počty nákupů, využití jednotlivých metod dodání zboží. V současné době tak již každý měsíc přinášíme velmi zajímavé srovnání vývoje v e-commerce. Můžeme porovnat útraty v jednotlivých obdobích, ale i meziroční vývoj,” shrnul APEK.
“Data, která uživatelé na webu data.apek.cz najdou, potvrzují, že se české e-commerce po mírném propadu podařilo vrátit k růstu. A nebo také to, že Češi stále více nakupují prostřednictvím mobilních telefonů, jak lze vyčíst z navyšujícího se počtu plateb prostřednictvím Apple a Google Pay,” doplnila organizace.