Česká pošta se v rámci restrukturalizace a modernizaci chystá mimo jiné propustit tisíce lidí. Společně s tím chce více automatizovat a na pobočkách zavést samoobslužná místa. Pošta tak poprvé představila interaktivní kiosek. Tato zařízení by se v praxi měla začít objevovat během příštího roku.
„Česká pošta se ve svém provozu vydává cestou automatizace. Nelze donekonečna spoléhat na nové zaměstnance, kteří ale reálně na trhu práce nejsou. Záměrem České pošty je nahradit neobsazená pracovní místa automatizovanými prvky, díky kterým zákazníci sami a rychle vyřídí vybrané poštovní služby,“ říká k tomu Česká pošta s tím, že podobná odbavovací řešení jsou už běžná například v hypermarketech.
Na pobočkách pošty bude možné najít kiosek s dotykovou obrazovkou, kamerou, skenerem, tiskárnou a platebním terminálem. První fáze nasazení přes tuto sestavu umožní podat listovní zásilku či balík, požádat o vydání Zákaznické karty České pošty a také podat žádost o zřízení SIPO. Software bude také mít možnost spojit se na dálku s pošťákem, který bude radit přes videorozhovor.
Česká pošta má nyní prototyp tohoto kiosku. Jeho principy mají být zachovány, ve finále se ale podoba ještě bude měnit. Pošta na tyto kiosky bude vypisovat veřejný tendr. V nejbližších letech chce z podobné automatizace udělat standard.