Také bych chtěl touto cestou poděkovat České poště za impuls, který mne konečně přiměl přejít na trvalé příkazy a přímé inkaso. SIPO jsem měl spíš ze setrvačnosti a vlastně jsem do včerejška ani nevěděl (a neměl potřebu zjišťovat), jak se např. poplatky ČT a ČRo platí jinak. Ne že by těch pět korun měsíčně byla nějak zásadní částka, ale jde spíš o princip, že nechat si v dnešní době platit pravidelný poplatek za zcela automatickou a čistě elektronickou transakci je nemorální. Jak praví klasik: kdo chtěl víc, nemá nic.
Michale, díky moc za oba odkazy. Rozhlasová poplatková aplikace tedy vypadá dost strašidelně (zvlášť v kontrastu s tou televizní), nicméně obě jsou zdá se funkční a změna ze SIPO byla otázkou pár kliknutí. Byl jsem včera v pokušení nad těmi 60 Kč ročně mávnout rukou, ale zdejší debata mne dnes povzbudila nerezignovat. SIPO zrušeno. :-)
Jak už jsem psal, v mém případě to bylo ze setrvačnosti, prostě jsem to tak měl přes 20 let a nebyla motivace to měnit. V době, kdy zřídit trvalý příkaz nebo inkaso znamenalo návštěvu banky a vyplňování papírových formulářů, bylo jednodušší nahlásit spojovací číslo a mít to vyřešené. (Navíc si vzpomínám, že třeba Radiomobil (aka Paegas) v roce 1998 pro placení inkasem z účtu vyžadoval potvrzení z banky, že je to svolení k inkasu zřízené.) Také tehdy bývalo běžné, že banka si účtovala poplatek za odchozí platbu i u plateb trvalým příkazem nebo inkasem (mně ho ČSOB na jednom účtu strhávala ještě v roce 2018 a kdybych ten účet nezrušil, nejspíš by to dělala dodnes), takže SIPO (sdružené inkaso) mohlo být pro plátce i levnější.
Už před několika lety jsem se rozhodl SIPO zrušit a to především pro jeho vlastnosti, kdy nemáte kontrolu nad jednotlivými položkami. Chcete-li provádět nějaké změny musíte na Českou poštu. Toto je praxe dinosaurů z třetihor v době, kdy si např. bankovní účet zařídíte, ovládáte i zrušíte online... Navíc nechci využívat žádných služeb České pošty, protože kvalita služeb je otřesná, tedy alespoň já jsem u ČP nezažil spokojenost už dlouho.
SIPO jsem tedy rušil postupně, jak to přicházelo, několik let a minulý rok jsem tuto "konverzi" dokončil. Aktuálně prostřednictvím SIPO již nic neplatím. Službu SIPO jako takovou jsem sice ještě nezrušil, ale v nejbližších dnech tak učiním. Stejně tak ruším SIPO i svým rodičům, kteří jej také až na TV/Radio poplatky nepoužívají. U TV/Radio se dá přejít ze SIPO na placení z účtu snadno a rychle, což jsem rodičům zařídil ihned, jak jsem se dozvěděl, že SIPO začíná zpoplatňovat elektronické výpisy. Zbývá u nich tedy také jen zrušit SIPO samotné, což už bohužel musí učinit sami osobně na České poště...
Doteď to bylo (pro uživatele) při zasílání do e-mailu zadarmo, takže kdo tam nějaké platby měl, tak celkem neměl důvod převádět je jinam. Takže u starší generace těch lidí asi bude celkem dost (řadím se mezi ně, mám na sipu jenom koncesionářské poplatky, ale holt je bude třeba převést na jiný způsob placení)
Promiňte, ale jestli není Česká pošta schopna ten čistě elektronický převod v dnešní době realizovat levněji než za 9.10 Kč na položku a měsíc (5 odesílatel, 4.10 příjemce), tak jak nemám rád různá silácká prohlášení, by asi bylo opravdu nejlepší celou Českou poštu zrušit, protože je v jejím hospodaření a fungování něco skrz na skrz prohnilého. Tohle je podobná nehoráznost, jako když si původně vykalkulovali cenu za odeslání soukromé zprávy přes datové schránky (tj někomu jinému než státu) na něco jako 16 Kč a ještě zcela naivně přiznali, že prostě chtěli, aby to stálo zhruba stejně jako doporučený dopis, aby nebyli "škodní", když to budou lidé a firmy používat místo těch doporučených dopisů.
Zásadní problém u SIPO je, že nad ním člověk nemá kontrolu. Brutálně se to ukázalo na podzim, kdy mi krachl dodavatel - bylo veřejně známé, že by si dodavatel mohl neoprávněně stáhnout zálohy které bych v životě nemusel vidět, ale SIPO mu zrušíte dle dne v měsíci až za cca 2 měsíce, přičemž jediná možná obrana je nemít na běžném účtu dodatek prostředků na uhrazení SIPO v obou SIPO výplatních termínech (to ale omezíte rodinu - platební karty a musíte to hlídat - o tom že se v tu chvíli neuhradí ostatní SIPO položky netřeba hovořit). Skvělá věc před desítkami let, dnes až na výjimky nepotřebný dinosaurus.
moc tomu ani po dodatečně přidaném vysvětlení nerozumím. Každopádně, tam musí tedy makat pořádný tým, když to stojí x mil měsíčně (SIPo prý využívá 3 mil lidí, někteří si asi nechávají stále do schránky házet papírky za 15 Kč)
Lenost asi nevyhraje a všechno přehodím na příkazy k úhradě, ne pro 60 Kč ročně, ale bojím se, že za půl roku to bude 10 nebo 20 korun za e-mail měsíčně a tak jako vůbec z principu.
Stručná verze: Česká pošta už dávno nechce SIPO poskytovat a snaží se to dát zákazníkům různými způsoby najevo. Bohužel pro Poštu mnozí zákazníci jsou otrlí a u SIPO zůstávají, takže Česká pošta musí přitvrzovat.
(Samozřejmě chápu, že s tím Pošta má náklady a nechce tu službu dotovat. Jenže zaznamenávám v souvislosti s tou službou jen zprávy o zdražování, ale žádné zprávy o zlepšování té služby. Snad jediné zlepšení bylo kdysi avízo e-mailem, které stejně zavedli jenom proto, aby mohli papírové avízo zpoplatnit a tvrdit, že přece můžete používat ten e-mail.)
Jsem ve společenství asi 60 vlastníků a jako jediný platím prostřednictvím Inkasa (Všichni ostatní SIPO nebo jinak.). Možná by se stačilo dohodnout. Navíc výhodou Inkasa je, že daný subjekt zná číslo účtu, ze kterého bere a v případě přeplatků případně chyby může vrátit peníze na stejný účet. Přes SIPO se peníze zpět vrátit nedají a pokud je potřeba, tak nakonec daný subjekt musí stejně znát číslo vašeho účtu, kam ten přeplatek chcete.
No, je tu pobouření na ajťácké vsi, ale realita se SIPO je dost jiná. Podívejte se někdy na poštu kolem 15. v měsíci, jak tam lidi chodí platit SIPO cash.
Jo, je to prastarý výmysl z doby, kdy mít účet někde byla extravagantnost.
Co to přináší:
- nemusíte řešit výši záloh, to mění příslušný subjekt
- celkem snadno to přenesete jinam: jen (nové) bance řeknete, že budete nadále platit SIPO s tímto spojovacím číslem
- a konečně, vaši pozůstalí (jo, jednou nás to čeká všechny) jen výše uvedeným způsobem řeknou, že to budou dále platit z jiného účtu a nezačnou vznikat nedoplatky
(protože k trvalým příkazům zesnulého se nedostanete, a když s notářem za zády ano, tak je nemůžete zrušit, dokud neskončí dědické řízení - a i pak s účtem nemůžete manipulovat, jen jej zrušit)
Jedinou alternativou je, že někdo z rodiny má dispoziční práva k účtu a může ty trvaláče zrušit. Inkasa jsou ještě horší, to musíte vynutit změnu u dodavatele služby, každého zvlášť - i když, proti dohadům s bankou, je tohle s úmrtním listem v ruce daleko jednodušší, až tedy v bance zjistíte, od koho ty inkasa jsou.
7. 9. 2022, 13:21 editováno autorem komentáře
To, že zrušení jedné platby trvá až dva měsíce, přece není principiální problém té technologie. Je to problém toho, že Pošta nechce nebo neumí tu službu poskytovat tak, aby odpovídala roku 2022. Třeba to, že nebudete muset při změně účtu měnit platby na více místech by nemusela být nezajímavá funkce. Nebo třeba změna výše platby - to přece nemusí být udělané tak, že musíte povolit vyšší částku k inkasu, ale může se vás provozovatel SIPO zeptat, že máte platit více, než obvykle, a jestli má tu platbu povolit (pravda, tohle by mohla nabídnout i banka u svého inkasa). Kdybych tu troubu hodně rozhicoval, dovedu si představit, že vás provozovatel SIPO při krachu dodavatele ochrání před neoprávněným stržením zálohy lépe, než vy sám (např. proto, že to provede rychle, ne teprve tehdy, až vy se o situaci dozvíte).
Mně SIPO rozhodně chybět nebude a pro svou domácnost jsem ho nikdy nepoužil, ale dává my smysl rozlišovat, co může umět "technologie" a co je neschopnost jednoho provozovatele.
V principu souhlasím, že pro leckoho může být SIPO atraktivní i dnes, ale neodpustím si dvě poznámky: 1. Lidí, kteří chodí platit SIPO hotově na poštu se tato konkrétní změna ceníku netýká. 2. Trvalé příkazy i svolení k inkasu fungují po smrti majitele účtu dál, takže pokud nedojde ke změně (u inkasa tak výrazné, aby nestačil stávající limit), stačí zajistit, že na účtu bude dostatečný zůstatek, což lze i bez dispozičních práv nebo notáře.
Já to chápu. Jen je třeba si uvědomit, že:
- jakákoli změna trvá cca 2 měsíce
- krachující firma má po tuto dobu přístup k vaším penězům a v podstatě se tomu nedá zabránit
Chápu že stále existují služby požadující SIPO, ale pokud se alespoň trochu orientuju v internetovém bankovnictví tak mám vše pod kotrolou příkazy k úhradě/inkasu a také to není nijak složité (pravda SIPO je nejjednodušší).
Já to mám jednoduché - služba, která komukoli umpžní přístup k mým penězům a já s tím v daném okamžiku nemohu nic udělat musí z domu pryč.
On by nastal podobny problem i pokud by mel neboztik SIPO, stejne by pres nej pravdepodobne neposilal napriklad ony zminene dary na dobrocinnost a ty by tedy ucet odcerpavaly stejne.
Uvadite, ze vyhodou SIPO je, ze ho muzete po neboztikovi prevzit a platit ze sveho, ale da se platit jen cast SIPO? Nebudete na tom nakonec podobne jak s uctem? Pokud bude zemrely mit na jedno SIPO treba plyn, ktery nadale platit chcete a treba mobilni tarif, ktery uz zrejme nevyuziva, tak stejne budete muset uhradit oboji, pokud ty sluzby s umrtnim listem nevypovite.
Jedinou vyhodu SIPO vidim v tom, ze mate nejaky prehled, kolik je treba penez, coz na uctu, ke kteremu nemate pristup, nevidite.
Jinak jste zminil, ze kazdeho to jednou ceka, z meho pohledu bych rekl, ze prave jen jednou a zcela sobecky dodam, ze kdyz umru, tak je mi vcelku jedno, jestli jsem zemrel se SIPO nebo s trvalym prikazem a cely zivot se trapit s postou, protoze to (mozna) snad na chvilku trosicku usnadni zivot pozustalym, se mi nechce.
Black:
SIPO jsme s manželkou zrušili hned, jak jsme si zřídili účty u jedné z prvních bank, která přestala od fyzických osob vybírat poplatky za vedení účtu. Něco platím trvalým příkazem, něco povolením inkasa. Mám to zařízeno tak, že 19 mi na účet přijde důchod, 20 zaplatím vše, co zaplatit mám a hned vidím, kolik mi ještě zbývá na útratu. A pošta? dnes ani nevím, kde sídlí.
To je neuvěřitelné, co jsou zde diskutující ochotni a schopni absolvovat k vůli pitomým 5-ti korunám měsíčně. Aby vzápětí někde vychlemtali na posezení pivo za několik stovek a k tomu spropitné pár desítek Kč. Ale hlavně, že "jde o princip." Zazněla tu obava, že příště to bude 10 nebo 20 korun... No, já vzpomínám na Českou spořitelnu a její poplatek za každou účetní položku kdysi a krk bych za to dal, že ta doba opět přijde a to u všech bankovních ústavů, stejně jako teď učinila pošta.
Přepsat na sebe je můžete po vyřízení pozůstalosti. Když se pozůstalí nehádají, spolupracují a vzdají na místě odvolání, tak (moje zkušenost) 3-4 měsíce. Trochu rozhádaní pozůstalí to klidně protáhnou na roky. Pak můžete přepisovat elektroměry apod.
SIPO do té doby je ideální: jen své bance řeknete, že tohle SIPO nadále platíte ze svého účtu a vyřízeno.
Inkaso s trochou snahy a pomoci notáře taky předěláte, ale trvalé příkazy, to je problém.
Tohle prosím není ani tolik chvála SIPO (na svou dobu geniální věci), jak spíš kritika těch šílených postupů pozůstalí-banka-notář.
A dobrá rada na závěr: mobil nebožtíka hned nerušte, protože ho budete potřebovat k převzetí mailu a jiných účtů - pokud tedy nebožtík neudělal digitální závěť.
8. 9. 2022, 11:57 editováno autorem komentáře
Inkaso po smrti není problém. Stejně musíte služby oběhnout a buď zrušit (např. mobil) nebo přepsat na sebe (plyn, elektřina). Při té příležitosti tedy nastavíte inkaso na jiný účet a z původního účtu se peníze přestanou strhávat.
Trvalé příkazy problém jsou, ty opravdu běží vesele dál, ale ty nejdou přes SIPO, takže v tom vám SIPO nijak nepomůže.
Vy se k tomu účtu nedostanete, takže nevíte, kolik tam je zůstatek, kolik se inkasem nebo trvalými příkazy odešle. Akorát zůstatek ke dni úmrtí máte v notářském řízení (a to ještě banka potom mohla ČSSZ vrátit poslední důchod, vyplacený na období, kdy už je dotyčný nebožtík).
Na tom účtu moc nebylo a ty trvalé příkazy byly pár stovek na dobročinné účely, ale stejně ten účet ČSOB vyjela do sucha.
S trochou štěstí to vydolujete, ale nesnadno a možná ne všechno. Trvalé příkazy nezrušíte a dokonce se je ČSOB pokoušela provádět i po zrušení účtu (a posílala dopisy o tom, že příkaz nelze provést z důvodu nedostatečného zůstatku na účtu). Naprosto neuvěřitelná zkušenost.
My jsme pozůstalost vyřídili od konce června do začátku září, na místě jsme se vzdali práva na odvolání, takže okamžitě nabylo právní moci. ČSOB přestala prudit v únoru.
Z tohoto pohledu je lepší různá předplatná mít na kartu (Netflix třeba), úmrtím je karta neplatná a přestane se to strhávat.
7. 9. 2022, 13:51 editováno autorem komentáře
Ale i ta čistě elektronická transakce poštu (nebo jakoukoliv instituci) přece něco stojí. Dříve platil jen příjemce platby, teď se na nákladech podílí i odesílající. Banka vám umožní takové transakce časti zdarma (neboť máte u banky peníze na účtu se kterými může disponovat), ale pošta v případě SIPO jen peníze přeposílá. Tudíž to přeposlání musí zpoplatnit, nebo dotovat z příjmů z jiných služeb.
Já SIPO (ze setrvačnosti) používám, z několika důvodů. Jde přes něj voda, plyn, elektřina, TV + radio poplatek, telefon, internet, noviny, stavební spoření (historické). Převod z papírové formy do bankovnictví znamenal pouze zadat číslo SIPO tamtéž. Pro výši úhrady je nastavený samostatný limit, takže jedna platba za měsíc.
Názornější by IMHO bylo použít příklad, kdy problém není v tom, že o službu nemám zájem už z principu. Takže místo Somálska třeba Nový Zéland, kam bych se podíval rád, ale jsem za letenku ochoten dát nanejvýš (např.) 10000 Kč, zatímco letecká společnost není ochotná jít pod 20000 Kč (vymyšlené číslo, v praxi to určitě bude víc). To je prostě kapitalismus, může se stát, že cena, která by ekonomicky vyhovovala oběma stranám, neexistuje a pak holt služba nebude.
Ale to jsou všechno jen myšlenkové pokusy, v praxi si nedokážu představit, že by Česká pošta při stávajícím ceníku a třech milionech klientů na provozování SIPO prodělávala. Jestli to opravdu dokáže, je to s jejím hospodařením mnohem horší, než jsem si představoval.
Představit si lze ledacos... ale asi by bylo naivní chtít takový servis od poskytovatele, pro kterého je v roce 2022 největším technickým výdobytkem, že dokáze měsíční vyúčtování místo na papíře poslat e-mailem a že žádost o změnu není potřeba podat na poště nebo poslat doporučeným dopisem (tedy vlastně také na poště), ale dokonce i jako zprávu do datové schránky (pořád ovšem jako nestrukturovaný text, který si musíte sám napsat).
může se vás provozovatel SIPO zeptat, že máte platit více, než obvykle, a jestli má tu platbu povolit (pravda, tohle by mohla nabídnout i banka u svého inkasa)
Nejspíš to některé i nabízejí. Bohužel třeba Air bank sice nabízí funkci "chytré inkaso", ale ta podle popisu funguje tak, že je potřeba platbu schválit pokaždé. Lepší by bylo mít limit, do kterého platba odejde automaticky, a jen platba nad limit by se musela schválit. (A kdo chce, aby se to chovalo jako teď, nastaví si limit na nulu.)
U pred dvaceti lety to byla pitomost. Jakmile to slo, SIPO jsem zrusil. Mi stari rodice taktez. Ale oba jsou technicky zdatni a celkem progresivni co se technologii tyce i pres jejich vek.
Jakkakoliv kontrola nebo sprava financi je u SIPO problem. Nebo aspon v te dobe byla sprava hodne offline. Duvodem zruseni tohoto pozustatku socialismu byl i pracovni pobyt v zahranici kdy domaci ucet sel v pohode ovladat a jednou za cas poslat penize mezinarodnim prevodem nebo jinymi sluzbami.
8. 9. 2022, 11:14 editováno autorem komentáře
Ja mam treba na vyber u placeni poplatku za byt SIPO, mozna hotovost (nevim, zda tato moznost prezila covid, nevyuzivam ji) a prevod (trvaly prikaz, pokud si spravne ohlidam termin zmeny vyse zaloh, coz se mi moc nechce). Z tohoto vyberu je SIPO asi nejpohodlnejsi varianta. Takze i kdyz delam v IT, i kdyz mam uz pomerne dlouho elektronicke bankovnictvi a nedela mi potiz povolit inkaso a i kdyz jsem SIPO nikdy nechtel, tak ho v podstate pouzivat musim.
Jeste mam u jine druzstevni nemovitosti moznost platit pouze (trvalym) prikazem a mozna hotove, tam bych byl rad i za to SIPO, protoze jednoho pekneho dne pravdepodobne skoncim na seznamu neplaticu, protoze se znam a vim, ze temer jiste, ze si neohlidam zmenu vyse poplatku (kdyz o tom ted uvazuji, tak si ani nejsem 100% jist, jakym zpusobem druzstvo o zmene vyse poplatku informuje, zda mam sledovat nejakou nastenku druzstva nebo mi poslou zpravu).
V mem pripade toto dohodnout jednoduse nejde, opakovane jsem se na to dotazoval, protoze jen kvuli druzstvu mam SIPO, ktere mi jinak k nicemu neni. Pres SIPO sice penize vracet nelze, ale se zasilanim na ucet nastesti nemaji problem a dokonce si ho umi zapamatovat, takze stesti v nestesti, je, ze aspon nemusim kazdy rok zadat o zaslani preplatku na stejny ucet. Pred 20 lety neumeli ani vracet na ucet, takze cloveku poslali slozenku (to uz by se skoro dalo brat za ekvivalent vraceni pres SIPO, je to temer podobne archaicka sluzba ;-) ), tak treba se za dalsich 20 let nauci i inkaso :-)
Přestože jsem to hledal, ten důmyslně ukrytý odkaz jsem stejně přehlédl, což svědčí o tom, že až tak dobře umístěný nebude. A když jsem zadal vyhledávání výrazu "poplatek", na prvních pěti stránkách (50 výsledků) to není, nejblíž je tomu na čtvrté stránce odkaz na rozhovor, ve kterém se mluví o (ne)navyšování televizního poplatku.
Netusim, jak to maji operatori s pozustalosti, ale ja nemam defaultni PIN ani odemceny telefon (a navic nemam ctecku otisku prstu, takze ani pohotovi pozustali se neprihlasi, aby zrusili zamek), takze pokud operator pozustalym nevyda novou SIM se stejnym cislem, tak v zasade neni duvod telefon nadale platit.
Uváděl jsem to schválně jako příklad, že i kdyby dopravce zlevnil sebevíc, stejně to pro mne nebude výhodné.
Netušil jsem, kolik SIPO vlastně stojí. Každopádně pokud potřebují zdražit, bylo by pravděpodobně mnohem taktičtější prostě tu službu zdražit o 5 Kč než to udělat takhle, kdy to vypadá, že chtějí 5 Kč za e-mail.
Přepisoval jsem a rušil jsem služby jen s úmrtním listem v ruce a nebyl to problém. Ono když vám druhá smluvní strana umře a hrozí že vám nebude platit rok, dva či více, tak nebudete dělat problémy a sepíšete smlouvu s tím kdo dál platit chce. A u některých osobních služeb jak např. mobil je ukončení služby naprosto jasné. Nebožtík už nikomu volat nebude.
Co se týká převodů účtů, nemovitostí, auta atd. tak tam je potřeba počkat na vyřízení pozůstalosti, protože se jedná o majetek, ne o službu.
Pozůstalost jsem už bohužel řešil 2x a jednom případě kde bylo co řešit se to táhlo dost přes rok, ve druhém kde nebylo co řešit se to stejně táhlo 3/4 roku.
On je rozdíl už v tom, že na webu ČT stačí do vyhledávání napsat "poplatek" a hned jako první odkaz nabídne stránku s informacemi o "koncesionářském" poplatku, zatímco na webu ČRo je daleko těžší to najít a nakonec je asi rychlejší a jednodušší použít Google.
Na webu ČRo je fakt děsně složité poplatek najít • www.rozhlas.cz - Rozhlasový poplatek :-)