Zásadní problém u SIPO je, že nad ním člověk nemá kontrolu. Brutálně se to ukázalo na podzim, kdy mi krachl dodavatel - bylo veřejně známé, že by si dodavatel mohl neoprávněně stáhnout zálohy které bych v životě nemusel vidět, ale SIPO mu zrušíte dle dne v měsíci až za cca 2 měsíce, přičemž jediná možná obrana je nemít na běžném účtu dodatek prostředků na uhrazení SIPO v obou SIPO výplatních termínech (to ale omezíte rodinu - platební karty a musíte to hlídat - o tom že se v tu chvíli neuhradí ostatní SIPO položky netřeba hovořit). Skvělá věc před desítkami let, dnes až na výjimky nepotřebný dinosaurus.
Já SIPO (ze setrvačnosti) používám, z několika důvodů. Jde přes něj voda, plyn, elektřina, TV + radio poplatek, telefon, internet, noviny, stavební spoření (historické). Převod z papírové formy do bankovnictví znamenal pouze zadat číslo SIPO tamtéž. Pro výši úhrady je nastavený samostatný limit, takže jedna platba za měsíc.
Já to chápu. Jen je třeba si uvědomit, že:
- jakákoli změna trvá cca 2 měsíce
- krachující firma má po tuto dobu přístup k vaším penězům a v podstatě se tomu nedá zabránit
Chápu že stále existují služby požadující SIPO, ale pokud se alespoň trochu orientuju v internetovém bankovnictví tak mám vše pod kotrolou příkazy k úhradě/inkasu a také to není nijak složité (pravda SIPO je nejjednodušší).
Já to mám jednoduché - služba, která komukoli umpžní přístup k mým penězům a já s tím v daném okamžiku nemohu nic udělat musí z domu pryč.
To, že zrušení jedné platby trvá až dva měsíce, přece není principiální problém té technologie. Je to problém toho, že Pošta nechce nebo neumí tu službu poskytovat tak, aby odpovídala roku 2022. Třeba to, že nebudete muset při změně účtu měnit platby na více místech by nemusela být nezajímavá funkce. Nebo třeba změna výše platby - to přece nemusí být udělané tak, že musíte povolit vyšší částku k inkasu, ale může se vás provozovatel SIPO zeptat, že máte platit více, než obvykle, a jestli má tu platbu povolit (pravda, tohle by mohla nabídnout i banka u svého inkasa). Kdybych tu troubu hodně rozhicoval, dovedu si představit, že vás provozovatel SIPO při krachu dodavatele ochrání před neoprávněným stržením zálohy lépe, než vy sám (např. proto, že to provede rychle, ne teprve tehdy, až vy se o situaci dozvíte).
Mně SIPO rozhodně chybět nebude a pro svou domácnost jsem ho nikdy nepoužil, ale dává my smysl rozlišovat, co může umět "technologie" a co je neschopnost jednoho provozovatele.
Představit si lze ledacos... ale asi by bylo naivní chtít takový servis od poskytovatele, pro kterého je v roce 2022 největším technickým výdobytkem, že dokáze měsíční vyúčtování místo na papíře poslat e-mailem a že žádost o změnu není potřeba podat na poště nebo poslat doporučeným dopisem (tedy vlastně také na poště), ale dokonce i jako zprávu do datové schránky (pořád ovšem jako nestrukturovaný text, který si musíte sám napsat).
může se vás provozovatel SIPO zeptat, že máte platit více, než obvykle, a jestli má tu platbu povolit (pravda, tohle by mohla nabídnout i banka u svého inkasa)
Nejspíš to některé i nabízejí. Bohužel třeba Air bank sice nabízí funkci "chytré inkaso", ale ta podle popisu funguje tak, že je potřeba platbu schválit pokaždé. Lepší by bylo mít limit, do kterého platba odejde automaticky, a jen platba nad limit by se musela schválit. (A kdo chce, aby se to chovalo jako teď, nastaví si limit na nulu.)