Hlavní navigace

ČT uznala chybu ve Zprávičkách, zlepšila kontrolu příspěvků

Sdílet

Filip Rožánek

Mediální výbor poslanecké sněmovny se dnes vrátil k zářijovému vydání pořadu Zprávičky na kanále ČT :D, ve kterém se mluvilo o zahájení školního roku v Palestině. Příspěvek převzatý od zahraniční televize tehdy vyvolal v části společnosti velké kontroverze, protože vyzníval protiamericky a protiizraelsky.

„Dostali jsme na pořad řadu stížností, uvedl před poslanci místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Václav Mencl. Vysílací rada věc vyřešila na zasedání 19. února 2019, kde rozhodla, že Česká televize porušila minutovou reportáží zákon. „Reportáž mírou zjednodušení, jednostranností a uvedením značně zavádějících informací poskytla dětskému divákovi neúplný a zkreslený obraz událostí v Pásmu Gazy, citoval Mencl usnesení rady. Žádná sankce nepadla, rada vydala upozornění na porušení zákona.

Také Rada České televize už v listopadu loňského roku uznala, že se ve Zprávičkách stala chyba. „Příspěvek se týká situace na Blízkém východě, která je sama o sobě nesmírně komplikovaná. Člověk musí znát její historii minimálně za posledních 70 let, americkou politiku a strategii, vývoj vztahů mezi Izraelem, Palestinou a arabskými zeměmi. Ta zprávička souvislosti nikdy nemohla vysvětlit, uznal předseda Rady ČT Jan Bednář.

Rada ČT ale zároveň konstatovala, že se jednalo o chybu pro dětského diváka nepodstatnou a nesouhlasí s tvrzením, že tím mělo dojít k „indoktrinaci“ české mládeže.

„Je svým způsobem absurdní vytýkat České televizi jednu minutu v pořadu pro děti. Zpravodajství dělají lidé a lidé někdy dělají chyby. Tedy ani zpravodajství ČT není bez chyb, my to víme a snažíme se je napravovat. Jde o relativně malé a okrajové chyby, a jsou tam nastavené mechanismy, aby se z nich lidé poučili, zdůraznil Bednář. Připomněl, že televize nabízí rozsáhlý servis o dění v regionu prostřednictvím svých zahraničních zpravodajů a zprostředkovává různé názory.

„Byly zdvojeny kontroly, je tam systém ‘čtyř očí’, které musí zhlédnout každou ze zpráv. Zvlášť si mají dát pozor na příspěvky převzaté ze zahraničí v rámci výměny EBU. Redaktorka si neuvědomila, že prostým překladem příspěvku může způsobit tento problém. A nebyl tam nikdo, kdo by to v tu chvíli takzvaně pohlídal, popsal Bednář genezi problému.

Poslanci vzali vysvětlení i rozhodnutí obou rad na vědomí. „Sněmovna nemá žádné zákonné oprávnění, aby hodnotila pořad Zprávičky z hlediska objektivity a vyváženosti, připomněla na zasedání poslankyně ODS Miroslava Němcová.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Žádné názory