
Finanční správa dnes publikovala na svém webu nové vyjádření týkající se daňových povinností v souvislosti se zřizováním datových schránek. Ty do konce března budou mít povinně zřízeny všechny právnické osoby bez výjimky a všichni živnostníci (včetně těch s pozastavenou živností).
Se zřízením datovky se pojí povinnost podávat formulářová podání vůči živnostenským úřadům, typicky daňová přiznání, výlučně elektronicky. „Finanční úřady však na základě své aktuální zkušenosti avizují, že ne všechny dotčené osoby novou povinnost v praxi zaznamenaly,“ uvádí se ve vyjádření.
Aktuální výklad například přichází s tím, že pokud v daňovém přiznání uvádíte pouze jiné příjmy než příjmy ze samostatné činnosti (například příjmy z nájmu, z obchodování s cennými papíry nebo jinými finančními instrumenty, příjmy ze zaměstnání apod.) povinnost podávat daňové přiznání elektronicky se na vás nevztahuje. Tím pádem si ani lidé s dlouhodobě pozastavenou živností, které za celý uplynulý rok neměli žádné příjmy z podnikání, nemusejí lámat s elektronickými formuláři hlavu a vše mohou zařídit postaru, na růžovém papírovém formuláři.
Pro lepší orientaci, na koho se v případě fyzických osob povinnost řešit své daně elektronicky vztahuje, pokládá vyjádření 4 otázky:
- Byli jste k 1. 1. 2023 podnikající fyzickou osobou (OSVČ)?
- Měli jste v roce 2022, tedy v období, za které podáváte daňové přiznání, příjmy ze samostatné činnosti (vyplňujete ř. 37 daňového přiznání)?
- Měli jste v okamžiku podání daňového přiznání v roce 2023 nově ze zákona zřízenou datovou schránku?
- Pokud vám byla datová schránka takto ze zákona zřízena, byla k datu podání daňového přiznání také zpřístupněna?
Pouze pokud na všechny čtyři otázky odpovíte kladně, pak se vás povinnost elektronického daňového přiznání týká.
Finanční správa zdůrazňuje, že daňové přiznání elektronicky musí být podáno v předepsaném formátu .xml. Nestačí tedy naskenovaný formulář ve formátu pdf doručený e-mailem nebo datovou schránkou.