Hlavní navigace

Digitalizace škol vázne, zjistil NKÚ. Ministerstvo školství s ním nesouhlasí

12. 8. 2019

Sdílet

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřoval projekty, které měly podpořit digitalizaci vzdělávání na základních a středních školách. Výsledky šetření podle něj ukázaly, že stát v plnění svých slibů notně pokulhává.

„Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ani po pěti letech od schválení strategie digitálního vzdělávání nestanovilo a do škol nezavedlo standard klíčových dovedností žáků v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Problém pro rozvoj digitalizace vzdělávání představuje i její financování,“ říká NKÚ ve své aktuální zprávě.

Ministerstvo školství s tímto závěrem nesouhlasí. „NKÚ se dle našeho názoru ve své zprávě dopustilo až přílišného zjednodušení dat, a navíc pracuje s čísly, která nejsou ze své podstaty srovnatelná. Zpráva také hodnotí výstupy Strategie digitálního vzdělávání, která byla v listopadu 2014 přijata na období do roku 2020. Hodnocené období 2011 – 2018 z tohoto důvodu nepovažuje MŠMT za příliš relevantní,“ argumentuje MŠMT v tiskové zprávě.

Podle NKÚ ovšem ministerstvo ani po pěti letech od přijetí vládní strategie „… neurčilo, jaké znalosti by měli žáci získat a jaké kompetence by měli mít učitelé, nezajistilo vzdělávací materiály pro žáky ani učitele, nevznikla ani nabídka dalšího vzdělávání pro učitele.“ 

Problém jsou podle NKÚ také chybějící peníze na nákup a údržbu počítačů a sítí ve školách. Opírá se přitom o dotazníkové šetření mezi řediteli základních a středních škol. Podle něj je 80 % počítačů na školách starších tří let a školy uvádějí chybějící peníze jako hlavní překážku rozvoje digitalizace vzdělávání.

„NKÚ ve své zprávě zcela opomíjí roli obcí a měst, které jsou v českém systému základního a středního školství nositeli zřizovatelských kompetencí a měly by tak být primárními poskytovateli investic do ICT vybavení ve školách, jež zřizují,“ brání se ministerstvo.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 12. 8. 2019 14:39

    lupa.cz jsou už jako čučkaři

    Bohuzel, prebrana zprava pomiji to podstatne: NKU kritizuje to, ze se na ICT pouzilo treba z OPVPK 5.5mld CZK a protihodnotou melo vzniknout 2M digi materialu. Ten je vsak bidne urovne. Prelozeno do normalniho jazyka: protihodnotou podpory mely byt kvalitni ucebni materialy, jenze ty jsou duplicitni a zbastlene jen tak, aby skoly dosahly formalne na penize a mohly si koupit HW.

    Ministerstva se samozrejme chytnou nejakeho nepodstatneho aspektu v te zprave a budou se na tom tocit a delat nechapava individua, takze NKU zase nic nezmeni, i kdyz je to cele nad slunce jasnejsi. A ze NKU kritizuje, ze treba MSMT vlastne nevi co chce je jen perlicka nakonec - to samozrejme MSMT pochopit nechce a nemuze. Proste nejsou lidi a uznat pochybeni ridicich pracovniku? No to je nepripustne, jak by rekl sir Humphrey Appleby.

  • 12. 8. 2019 12:17

    JVr

    No nevím, neřekl bych, že počítač starší 3 let je nutně "nepoužitelný" pro výuku, a že je nutné za miliony kupovat nejnovější kousky... Jde samozřejmě i o to, co v minulosti nakoupilo (jestli to nebyl šrot už před těmi třemi a více lety..., ale v zásadě ten vývoj nyní jde (pomalu) a za hranice potřeb běžných uživatelů a běžné výuky).
    Záleží ale samozřejmě i na tom, co chci vyučovat.

  • 12. 8. 2019 14:30

    jkjk

    Viz podrobne linkovane vysledky - 73,5% počítačů starých 3-9 let (a 6,7 % počítačů starších 10 let).

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).