Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřoval projekty, které měly podpořit digitalizaci vzdělávání na základních a středních školách. Výsledky šetření podle něj ukázaly, že stát v plnění svých slibů notně pokulhává.
„Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ani po pěti letech od schválení strategie digitálního vzdělávání nestanovilo a do škol nezavedlo standard klíčových dovedností žáků v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Problém pro rozvoj digitalizace vzdělávání představuje i její financování,“ říká NKÚ ve své aktuální zprávě.
Ministerstvo školství s tímto závěrem nesouhlasí. „NKÚ se dle našeho názoru ve své zprávě dopustilo až přílišného zjednodušení dat, a navíc pracuje s čísly, která nejsou ze své podstaty srovnatelná. Zpráva také hodnotí výstupy Strategie digitálního vzdělávání, která byla v listopadu 2014 přijata na období do roku 2020. Hodnocené období 2011 – 2018 z tohoto důvodu nepovažuje MŠMT za příliš relevantní,“ argumentuje MŠMT v tiskové zprávě.
Podle NKÚ ovšem ministerstvo ani po pěti letech od přijetí vládní strategie „… neurčilo, jaké znalosti by měli žáci získat a jaké kompetence by měli mít učitelé, nezajistilo vzdělávací materiály pro žáky ani učitele, nevznikla ani nabídka dalšího vzdělávání pro učitele.“
Problém jsou podle NKÚ také chybějící peníze na nákup a údržbu počítačů a sítí ve školách. Opírá se přitom o dotazníkové šetření mezi řediteli základních a středních škol. Podle něj je 80 % počítačů na školách starších tří let a školy uvádějí chybějící peníze jako hlavní překážku rozvoje digitalizace vzdělávání.
„NKÚ ve své zprávě zcela opomíjí roli obcí a měst, které jsou v českém systému základního a středního školství nositeli zřizovatelských kompetencí a měly by tak být primárními poskytovateli investic do ICT vybavení ve školách, jež zřizují,“ brání se ministerstvo.