
Do Black Friday se letos v ČR zapojilo 53 % největších kamenných řetězců a zhruba 70 % e-shopů. Žádná jiná slevová akce nemá v Česku podobný rozměr, tvrdí to alespoň analýza konzultační společnosti Acomware, která trh dlouhodobě sleduje.
Analýza proběhla na vzorku 224 nejvýznamnějších tuzemských prodejců, jejichž roční obrat činí přes 630 miliard Kč. Slevy v rámci Black Friday nabídla většina obchodů po celý uplynulý víkend, výjimkou ale nejsou ani případy, kdy akce trvá ještě i v následující týden (viz náš článek Black Friday 2018: velký seznam českých e-shopů se slevami).
Nejvíce této akce využili prodejci elektroniky, módy, hraček, kosmetiky, parfémů nebo vybavení do domácnosti, naopak oblasti jako hobby vybavení, drogerie nebo potraviny byly zlevněny jen výjimečně. Vůbec nejčastěji mohli lidé narazit na slevu ve výši 50 až 80 %, která se ale týkala jen konkrétního vybraného zboží. „Takový druh slevy nabízelo zhruba 60 % prodejců. Slevu na veškerý sortiment zase mohli lidé najít ve více než čtvrtině obchodů, obvykle se pohybovala mezi 15–25 %,“ prozrazuje Jan Penkala z Acomware.
Pokud jde o způsob výpočtu výše slevy, prodejci zpravidla vychází z doporučené maloobchodní ceny. „Doporučenou cenu stanovuje výrobce při uvedení produktu na trh. Nevýhodou je, že pokud se zboží prodává delší dobu, bývá jeho aktuální prodejní cena nižší. To pak vytváří rozdíly, které mohou být pro zákazníka matoucí,“ dodává Penkala.