záleží co vše chceš považovat za vady, ale je běžné, že po uvedení do provozu se objeví při akceptaci řada drobných nesrovnalostí (nechci říkat chyb, někdy jsou problémy způsobeny i nedostatečně konkrétním zadáním), to je běžné jak u IT projektu, tak třeba i u staveb, celý proces s tím počítá.
Ale aby byl projekt po uvedení do provozu vyloženě nefunkční (bez vyhledávání se není možné k datům dostat)? S tím se i v soukromé sféře setkávám ojediněle až vyjímečně.
Nezmiňuješ konkrétně o jakém odvětví vlastně mluvíš a řikáš to hodně obecně. Vím, že jsou obrovské problémy u malých eshopů a webů, kdy se do rozpočtu nedá moc testerů, projekťáků a jiných podpůrných rolí zařadit.
Zpravidla si zadavatel neumí dostatečně dopředu představit jak bude vypadat výsledek nebo nemá všechny podklady, aby mohl vybrat nejvhodnější řešení, pak chce po dokončení udělat změnu, protože mu z reálného provozu vyplyne. Samozřejmě také existují chyby, které udělá dodavatel a projdou kontrolou, nikdo si jich nevšimne, ale že by se běžně objevovaly chyb, které vlastně znamenají, že projekt je plně nefunkční jako tady, to nevidím. Kdy jsi se naposledy setkal s tím, že by ti nešla koupit jízdenka, nešly poslat peníze z účtu, nemohl jsi zaparkovat v podzemních garážích, nešlo ti natankovat na benzínce? To jsou projekty, kterých se účastním a s těmi mám zkušenosti.
Dělám věci zejména kolem datových skladů, databází, analytických systémů a datových uložišť a jejich integrací na všechny strany. Nejvíce chyb, které máme po dokončení plyne z variability vstupních dat a jejich množství, což se vždy těžko specifikuje dopředu. Časté jsou také chyby v SW (našem nebo cizím), které ale nejsou dostatečně dopředu ošetřeny, zdokumentovány a připravena náhradní řešení.
Nelze něco stavět nebo programovat bez chyb, důležité je s tím být otevřený, jasně říct, kdy začíná pilotní provoz, do kdy budou všechny akceptované nedostatky vyřešeny a jak bude probíhat proces oprav.
O jaký obor se jedná a co přesně chceš realizovat? Dohodnout se můžeme, ale počítej s tím, že se platí za člověkoden cca 7 - 15 tis. podle role.
asi nerozumím jazyku tvého kmene. Chyby jsou naprosto přirozená součást jakékoliv realizace, vše je jen o tom, jak se k nim postavíš a kdy je vyřešíš. Jestli myslíš, že naši operátoři jsou schopní dělat vývoj bez chyb, tak to není pravda, jen se chyby řeší dříve než se jde s produkty ven, probíhají dlouhá kolečka testování, akceptací, pilotního provozu. Podívej se na VF, minulý týden nasazoval aktualizaci své administrace a doteď tam pár modulů nefunguje a někteří nemohou deaktivovat své balíčky přes web, ale musí na mobilní aplikaci nebo infolinku, vyřešilo se to správnou hláškou a návodem jak to provést, tj. nevypadá to jako chyba pro uživatele.
Na druhou stranu ruku na srdce... neznam projekt, ktery by delalo IT a dodali ho v terminu a bez vad. A to bez ohledu na to, zda jde o statni ci soukromou sferu. Takze je dobre brat terminy tohoto typu, kdy se ma dodat a zprovoznit bez vad nejaky system po vyvoji jako silne orientacni, spise jen takove prvni vetsi demo, nez finalni produkt.
A z tohoto pohledu je to v poradku.
Pokud zákazník nezná slovo "testovat" a ještě si myslí, že "umí napsat zadání", je takový výsledek neprosto nevyhnutelný. To ale není chyba IT výroby, u dodavatele ale chyba IT designu a to na straně zákazníka. A státní správa si rozhodně nenechá poradit, ta jen organizuje úplně zbytečné kontrolní dni s počtem účastníků převyšujících smysluplný počet stran zadání, které neopsali z minula nebo odjinud.
Jeste ze nesefujes tymu operateru, protoze ti musi operovat bez chyb. Je spousta povoalni kde maji chyby fatalni nasledky a kupodivu to jde. Jsou obory, kde se musi opravdu dodrzovat terminy a dokazi to. Ovsem pak je vyvoj, ktery je dle tech, co v nem pracuji tak narocny, ze terminy se plnit nemusi a chyby jsou soucasti... dobre sis vybral...
Nerozumím, co řešíš. Člověk z principu není bezchybný, množství chyb je přímo úměrné nákladům nebo potřebnému času.
Zmiňoval jsi doktory a operace, chirurg studuje 6 let, poté musím za dozoru provést k tisícovce operací a trvá mu dalších 5 - 10 let než získá základní atestaci, nutná k samostatnému výkonu povolání, následuje nádstavbová. Teprve tehdy může operovat sám a je odpovědný za chyby. Doktor za svého vzdělávání udělá celou tunu chyb, jen je tam nad ním někdo, kdo ho kontroluje, chybám předchází a odpovídá za to. To je řízená práce s chybami. Řada operací se musí dělat na vícekrát, u některých je vysoké riziko, proto s ní musí pacient explicitně souhlasit.
Vždy je důležité zohlednit riziko, u operace je riziko oborvské a následky mohou být dlouhotrvající, u špatně nastavené barvy u formuláře je riziko mizivé. Tomu i odpovídá cena, náklady na jednotlivé operace jdou od desítek tisíc do milionů k tomu podobné částky jsou za odpisy nástrojů a přístrojů. Jeden pracovní den vývojáře naopak stojí průměrně kolem 10 tis i s odpisy.
Normální je dodávat to, na čem se dohodnu, pokud někdo chce na akceptace 0 chyb, dělá se to, stojí to ale pak velké peníze (viz třeba vývoj na železnici a systém ETCS, kde jeho vývoj jde do miliard korun, systém je dělen do několika aplikačních úrovní právě podle spolehlivosti řešení, ani u tohoto systému se nemluví o 100 % spolehlivosti). Vždy to je ale klient, kdo přistoupí na riziko většího výskytu chyb za řádově nižší ceny. V rámci enterprise projektů máme součástí akceptace povolený počet chyb v jednotlivých kategoriích (kritická, důležité, kosmetické atd.), s tím obě strany do toho projektu jdou, je to vzájemná dohoda za účelem nižších nákladů či kratšího termínu dodání.
Podívej se do světa mimo IT, funguje to stejně. Velké stavby fungují shodně, počty povolených chyb podle klasifikace a doba, do kdy je dodavatel musí vyřešit. Stavěl jsi někdy vlastní dům? Nechal jsi si někdy udělat novou střechu? To je stené. Když si necháš něco na zakázku vyrábět, dodavatel se zavazuje k určitému % zmetkovitosti, to je opět důsledek chyby stroje nebo pracovníka, opět je to dojednané a všichni s tím tak počítají. Pracovat s chybami se učíme již na škole, známka u maturity je odvozena z počtu správných a chybných odpovědí. Stejně to je, když dělám autoškolu, opět mohu v testu udělat chyby. Záruka u zboží, které si kupuješ je opět důsledkem povolených chyb.
Kde bereš ten názor, že vývoj SW musí probíhat vždy bez chyb a že takový výsledek je polotovar? O kterých povoláních mluvíš, když tvrdíš, že chyby nedělají?
Dekuji za potvrzeni mych slov. Ano, budeme tomu rikat "nesrovnalosti" misto "chyb" aby report chyb vypadal ciste. A nekonkretni zadani je opet chybou vyvojove firmy, ze si nezajistila vsechny potrebne zadani. A souhlasim, ze s tim proces pocita, protoze je to pro dodavatele jednodussi neco dodat a pak cekat na reporty co je spatne a kde jsou chyby a prihodit si viceprace apod. hlavne nerikat chyby, protoze ty jsou smulvne osetrene, ale nesrovnalosti ne...
a jinak je to v 99 % pripadu jak ve statni sfere, tak v soukrome. Pokud mi das firmu, co bude dodavat 99 % v terminu a bez chyb a nesrovnalosti tak mi tu napis kontakt. Zasobim je praci na 20 let a nejen ja.
To vidim, ze tomu nerozumis... ano ja vim, ze chyby jsou soucasti vyvoje... ano, mate to super vymyslene a zduvodnite si to. Pritom je tu milion jinych povolani, ktere chyby nedelaji a nemaji ty kopy vymluv jako ty. Ano, vybral sis dobre. Dodavat polotovary a jeste se placat po ramenou, jaci jste dobri.
Takze ne. Neni normlani dodavat veci s vadami. Ze se to u vas toleruje je veci druhou.