Zneužívá americký e-commerce gigant Amazon citlivé informace o obchodnících, kteří přes něj prodávají zboží, k potlačování konkurence? Na tuto otázku má odpovědět oficiální vyšetřování, které ohlásila Evropská komise.
Soustředit se má na dvojí roli, ve které Amazon působí: jednak je sám prodejcem, a jednak provozuje online tržiště (marketplace), přes které mohou své zboží prodávat další obchodníci. Amazon podle předběžného zjištění Komise soustavně sbírá data o prodejcích, jejich produktech a uskutečněných transakcích. Tato data jsou z hlediska konkurence velmi citlivá, říká EK.
V rámci vyšetřování tak chce prověřit smlouvy, které Amazonu umožňují data sbírat a analyzovat. „Komise se zejména soustředí na to, zda a jak používání nasbíraných dat Amazonem jako prodejcem ovlivňuje konkurenci,“ vysvětluje Komise.
Prověřit také chce, jak funguje „Buy Box“, ve kterém Amazon nabízí přidání zboží do košíku (jde o boxík v pravém sloupci na stránce s detailem produktu, který obsahuje tlačítka Přidat do košíku nebo Koupit nyní). Otázkou podle Komise je, jak Amazon na základě posbíranách dat vybírá, který prodejce se v boxu objeví. Pro prodejce je tento box velmi důležitý, protože drtivá většina transakcí jde právě přes něj.