Evropská komise spustila oficiální vyšetřování obchodních praktik Amazonu

17. 7. 2019

Sdílet

Zneužívá americký e-commerce gigant Amazon citlivé informace o obchodnících, kteří přes něj prodávají zboží, k potlačování konkurence? Na tuto otázku má odpovědět oficiální vyšetřování, které ohlásila Evropská komise.

Soustředit se má na dvojí roli, ve které Amazon působí: jednak je sám prodejcem, a jednak provozuje online tržiště (marketplace), přes které mohou své zboží prodávat další obchodníci. Amazon podle předběžného zjištění Komise soustavně sbírá data o prodejcích, jejich produktech a uskutečněných transakcích. Tato data jsou z hlediska konkurence velmi citlivá, říká EK.

V rámci vyšetřování tak chce prověřit smlouvy, které Amazonu umožňují data sbírat a analyzovat. „Komise se zejména soustředí na to, zda a jak používání nasbíraných dat  Amazonem jako prodejcem ovlivňuje konkurenci,“ vysvětluje Komise.

Prověřit také chce, jak funguje „Buy Box“, ve kterém Amazon nabízí přidání zboží do košíku (jde o boxík v pravém sloupci na stránce s detailem produktu, který obsahuje tlačítka Přidat do košíku nebo Koupit nyní). Otázkou podle Komise je, jak Amazon na základě posbíranách dat vybírá, který prodejce se v boxu objeví. Pro prodejce je tento box velmi důležitý, protože drtivá většina transakcí jde právě přes něj.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).