Google už nebude po médiích s placeným obsahem vyžadovat, aby při prvních přístupech z vyhledávání zpřístupnily své články volně. Souhlas s tzv. principem „první klik zdarma“ (first click free, FCF) byl dosud nutný k tomu, aby Google stránky vydavatele zahrnul do svého vyhledávání.
Pod touto hrozbou málokterý vydavatel na FCF nepřistoupil. Když letos v únoru s FCF skončil Wall Street Journal, znamenalo to pro server 44% propad v přístupech z vyhledávání Googlu. Ale také čtyřikrát vyšší konverzi návštěvníků v předplatitele.
Google teď oznámil, že už nebude po serverech s placeným obsahem povinné zpřístupňování článků zdarma vyžadovat. Zdůvodňuje to tím, že vydavatelé sami dokáží lépe rozhodnout, jak nejlépe nechat čtenáře „ochutnat“ svůj placený obsah a nalákat je k zaplacení předplatného. Případný počet článků, které poskytnou zdarma, tak nechá na nich.
Vydavatelům přitom doporučuje dva nejlepší způsoby: prvním je tzv. metering – tedy model, ve kterém server zpřístupní uživateli určitý počet článků za konkrétní období zdarma (Google doporučuje 6 až 10 za měsíc), a teprve po vyčerpání této kvóty vyžaduje za přístup k obsahu platbu předplatného. Podobně v Česku funguje například server Hospodářských novin.
Druhým účinným způsobem je podle Googlu tzv. lead-in, tedy praxe, kdy server odkryje jen úvodní část článku a koupi předplatného vyžaduje až za přístup ke kompletnímu textu.
Servery ale dále musí označovat obsah, který je skrytý za paywallem, speciálními tagy v kódu. Pokud tak neučiní, může je Google ve vyhledávání zablokovat, varuje firma v nápovědě pro vydavatele. Algoritmy vyhledávače by je totiž mohly pokládat za podvodné servery, které se snaží prostřednictvím tzv. maskování (cloaking) vyhledávač oklamat a posílat mu jiný obsah, než se skutečně zobrazí uživatelům.