Ani velká firma, jako je Google, si nedovolí ignorovat hrozbu denních pokut ve výši 5 % průměrného světového obratu. Vyhledávač tak těsně před vypršením lhůty (28. září), kterou mu Evropská komise dala, aby přestal zneužívat svou dominantní pozici, mění některé parametry svého vyhledávání.
TIP: O co v antimonopolním řízení jde? Přehledné vysvětlení zde: Proč dostal Google miliardovou pokutu od Evropské komise? Otázky a odpovědi
Podle agentury Bloomberg vydělí svůj cenový srovnávač Google Shopping (Nákupy Google) do samostatné divize, která bude s konkurenčními srovnávači (jako je v Česku například Heureka) soutěžit bez finanční podpory své mateřské společnosti, jen s využitím peněz, které si sama vydělá. Má to zajistit, aby měl stejné podmínky jako konkurence.
Novinky mají být součástí změn, kterými se Google snaží vyhovět požadavkům Komise. Firma zprávu agentury odmítla oficiálně komentovat a Bloomberg se odvolává na nejmenované zdroje.
Aktualizace 28. 9. – Google už změny potvrdil na svém blogu.
Nové výsledky už i v Česku
Změny se mají týkat také výsledků vyhledávání u dotazů na produkty. Boxík s placenými tipy, který dosud primárně odkazoval na výsledky z Google Shopping, má být nově k dispozici i konkurenčním srovnávačům. Těchto deset reklamních pozic si budou moci koupit v aukci, kde s nimi bude podle stejných pravidel soutěžit i srovnávač Googlu.
Aktualizace 28. 9. - Google už zveřejnil také konkrétní návod, jak se srovnávače mohou do aukce přihlásit.
Všechny novinky se mají dotknout pouze evropských mutací Googlu. Vypadá to, že Google už změny do vyhledávání promítl i v Česku. Je to jasně vidět na srovnání toho, jak výsledky vyhledávání vypadaly ještě letos v červnu:
.. a jak vypadá dnešní podoba výsledků u stejného dotazu. Jednotlivé odkazy jsou nově označeny názvem srovnávače, ze kterého pocházejí. V české mutaci se zatím zobrazuje pouze Google, tuzemská konkurence tedy tuto možnost zatím nevyužila: