Google dnes na svém blogu oznámil, že začne vybraným mediálním skupinám v Německu, Austrálii, Brazílii a později i v dalších zemích platit za vybraný kvalitní obsah. Ten se začne později v tomto roce zobrazovat jako nová služba v Google News a aplikaci Discover.
Podpora se bude zatím týkat jen pečlivě prověřených vydavatelů a dle vlastních slov Google jen vysoce kvalitního obsahu. Přesto jde o významný zlom v diskuzi s vydavateli, kde si společnost necelé dvě dekády stála za tím, že dotováním mediálního obsahu by se pokřivil vztah mezi vydavateli a vyhledávačem a zmizela z něj objektivita. Tlaky od vydavatelů se společnost doposud snažila zmírňovat nesystematickými programy na podporu tvorby kvalitnějšího obsahu (naposledy Google News Initiative).
Samotní vydavatelé v čele s těmi evropskými oproti tomu prakticky od počátku služby Google News tvrdí, že oni nesou náklady, ale zisky za ně sklízí Google. Jedním z hlavních problémů je, že společnost v rámci platformy Google News dlouhodobě zobrazuje reklamu.
„Dnes oznamujeme licenční program pro podporu vysoce kvalitního obsahu – zpravodajskou zkušenost, kterou spustíme ještě letos,“ prohlásil ve svém postu Brad Bender, vice-president Google pro zpravodajství. Bender také prohlásil, že je společnost ochotná platit vydavatelům za volný přístup uživatelů k článkům za paywallem.
Pilotní skupiny vydavatelů, kterým bude za obsah Google platit, jsou německý Der Spiegel, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Zeit a Rheinische Post, australský mediální dům Schwartz Media, skupina neziskových médií The Conversation, Solstice Media, brazilská mediální skupina Diarios Associados a brazilský deník A Gazeta.
Zajímavé je, že francouzská média, která volala po sdílení inzertních příjmů Google s vydavateli nejhlasitěji, v seznamu chybí.