Hlavní navigace

HlídacíPes.org vyhrál zpět svůj článek. Vrchní soud zrušil předběžné opatření

Jan Beránek

V srpnu letošního roku vydal server HlídacíPes.org text, který mapoval firmy s ruskými vlastníky, podnikajícími v Česku. Těch by tu mělo být 12,5 tisíce. A narazil. „Přestože HlídacíPes.org napsal v článku o skrývání skutečných vlastníků firem podnikajících v ČR pravdu a čerpal přitom z veřejných zdrojů, dosáhla firma s ruskými majiteli stažení článku. A to jen na základě předběžného opatření, ke kterému se nemohla redakce vyjádřit,“ tvrdí zpravodajský web

Vrchní soud teď ale zákaz zveřejnění zrušil, protože server uspěl s odvoláním proti předběžnému opatření, které redakci nařizovalo stáhnout z webu článek o metodách, jak skrývat skutečné vlastníky v Česku podnikajících firem, převážně z Ruska.

Hlavním stěžovatelem byla firma Optaglio, která v tuzemsku dodává bezpečnostní prvky na občanské a řidičské průkazy či na pasy a kolky. 

Podle poradce Otevřené společnosti Oldřicha Kužílka jde o další z metod, jak lze omezit svobodu slova a nastolit faktickou cenzuru. „Vedle vlastnických a politických zájmů, prosazovaných přes redakce autocenzurou, existují i vnější postupy, jak zatlačit. Zneužívá se podávání trestních oznámení pro pomluvu a obtěžování policejním vyšetřováním,“ vyjmenovává Kužílek. 

Podobným způsobem zkouší zasahovat i právní kancelář čínské skupiny CEFC, která zase médiím s oblibou rozesílá předžalobní výzvy.

Našli jste v článku chybu?